|

لغو پروازها در شرایط اضطراری ابتدای هفته، بسیاری از مسافران هواپیما را برای برگشت به مبدأ دچار چالش کرده است

مسافران درراه‌مانده

لغو پروازهای مسافری در ابتدای هفته جاری، بسیاری از مسافران را سرگردان کرده است.‌ پزشکی که مسافر میلان ایتالیا بوده، می‌گوید که پس از حمله ایران به اسرائیل، پرواز برگشت او لغو شد اما هم‌اکنون این ایرلاین به مسافران پرواز لغو‌شده می‌گوید برای برگشت جایی ندارد و باید مسافران آن پرواز تا یک هفته دیگر صبر کنند. در مقابل این ایرلاین بلیت‌های میلان به تهران را هم‌اکنون با دو تا ۲.۵ برابر قیمت می‌فروشد. به گفته این مسافر، بلیت برگشتی که او ۱۴ میلیون تومان خریده بود، اکنون ۳۰ تا ۳۶ میلیون تومان فروخته می‌شود.

مسافران درراه‌مانده

شرق: لغو پروازهای مسافری در ابتدای هفته جاری، بسیاری از مسافران را سرگردان کرده است.‌ پزشکی که مسافر میلان ایتالیا بوده، می‌گوید که پس از حمله ایران به اسرائیل، پرواز برگشت او لغو شد اما هم‌اکنون این ایرلاین به مسافران پرواز لغو‌شده می‌گوید برای برگشت جایی ندارد و باید مسافران آن پرواز تا یک هفته دیگر صبر کنند. در مقابل این ایرلاین بلیت‌های میلان به تهران را هم‌اکنون با دو تا ۲.۵ برابر قیمت می‌فروشد. به گفته این مسافر، بلیت برگشتی که او ۱۴ میلیون تومان خریده بود، اکنون ۳۰ تا ۳۶ میلیون تومان فروخته می‌شود.

این پزشک توضیح می‌دهد که بیماران بسیاری در ایران منتظر برگشت این پزشک و انجام جراحی هستند، اما با سودجویی عجیب برخی ایرلاین‌ها، او و مسافران زیادی در ایتالیا سرگردان مانده‌اند. ضمن اینکه ایرلاین برخلاف مقررات، با لغو پرواز مسافران را اسکان نداده است. مسافر دیگری می‌گوید که در زمان لغو پروازها در تبریز به سر می‌برد و ایرلاینی که پرواز را لغو کرده بود، به مسافران اسکان نداد و او مجبور شده از طریق مسافرکش‌های بین‌شهری و با پرداخت چهار میلیون تومان کرایه به تهران برگردد. این مسافر توضیح می‌دهد که لغو پروازها نرخ کرایه‌های زمینی را هم به‌طور غیرمعمول بالا برد. مسافر دیگری که به کیش سفر کرده بود، به «شرق» توضیح می‌دهد که برای برگشت به تهران دچار مشکلات متعدد شده است؛ زیرا ایرلاین اعلام کرده ‌ترتیب برگشت مسافران پرواز لغو‌شده را بین دو تا سه روز آینده می‌دهد و مسافران ناچار بودند بین هزینه گزاف هتل و برگشت با سایر وسایل حمل‌ونقل، گزینه دوم را انتخاب کنند.

با‌این‌حال، بیشترین مشکل برای مسافران خارج از ایران ایجاد شده است و بخش زیادی از این مسافران همچنان دور از خانه و در کشور دیگر سرگردان هستند. جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در پاسخ به این گزارش‌ها به «شرق» می‌گوید: ایرلاین‌ها مطابق قانون موظف هستند در شرایط اضطراری بدون کسر هیچ جریمه‌ای، تمام مبلغ بلیت را به مسافران عودت دهند یا آنکه بدون افزایش قیمت و شرط و شروط اضافه پرواز برگشت مسافران را فراهم کنند. او ادامه می‌دهد: «البته اگر مسافری خودش اقدام به باطل‌کردن پرواز کرده‌، موظف است‌ دوباره بلیت را به نرخ جدید خریداری کند». این مقام سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه توضیح می‌دهد: «نرخ‌‌گذاری پروازهای خارجی قانونی بر عهده ایرلاین‌هاست و سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد، اما در هر صورت و با بروز تخلف مسافران می‌توانند در پورتال اطلاع‌رسانی سازمان هواپیمایی کشوری، شکایت خود را ثبت کنند و این شکایات به‌سرعت بررسی و پاسخ‌گویی می‌شود».

یازرلو با اشاره به مقررات لغو پروازهای اضطراری تأکید می‌کند: با لغو پروازها در ابتدای هفته جاری، ایرلاین‌هایی بودند که به مقررات پایبند بوده و علاوه بر تأمین به‌موقع بلیت پرواز مسافران، آنها را اسکان داده بودند.

بر اساس بخش‌نامه سازمان هواپیمایی کشوری، در شرایط غیرمترقبه باید وجه بلیت مسافرانی که پرواز آنها به دلیل شرایط غیرمترقبه باطل اعلام شده و مسافر قصد انصراف از انجام پرواز را دارد، بدون کسر جریمه استرداد شود. همچنین بلیت مسافرانی که پرواز آنها به دلیل شرایط غیرمترقبه باطل اعلام شده اما مسافر از انجام پرواز انصراف نداده و قصد انجام مسافرت در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دارد باید با توجه به ظرفیت خالی صندلی پرواز و اولویت‌بندی مسافر به ترتیب سالخورده، نوزاد، توان‌خواه، مادر باردار و‌... بدون دریافت هزینه اضافه در همان کابین بلیت خریداری‌شده رزرو و صادر شود و در صورت تخلف ایرلاین‌ها از این موارد با آنها برخورد می‌شود.

در عین حال، ایرلاین‌ها درباره تخلف از حقوق مسافر از‌جمله اسکان‌ندادن مسافرانی که پرواز آنها با تأخیر مواجه شده است، توضیح می‌دهند که تحریم و نوسازی‌نشدن شمار زیادی از هواپیماهای موجود و در عین حال مداخله دولت در قیمت‌گذاری بلیت پروازهای داخلی، سبب شده که اقتصاد شرکت‌های هواپیمایی زیر فشار قرار بگیرد و ایمنی پروازها و رفاه مسافران و همچنین بازار عرضه و تقاضا با مشکل مواجه شود.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها