|

درباره پارک قیطریه چه گفتند؟

شخصیت‌های زیادی در یک ماه گذشته درباره ساخت مسجد در بوستان قیطریه واکنش نشان داده‌اند که در ادامه برخی از آنها را مرور می‌کنیم:

درباره پارک قیطریه چه گفتند؟

شخصیت‌های زیادی در یک ماه گذشته درباره ساخت مسجد در بوستان قیطریه واکنش نشان داده‌اند که در ادامه برخی از آنها را مرور می‌کنیم:

هنرمندی نجومی

علی اعطا، عضو هیئت‌رئیسه و سخنگوی شورای پنجم پایتخت:‌ اینکه این حضرات در شهرداری بتوانند برای احداث مسجد، یعنی بنایی که قرن‌هاست مورد احترام همه مردم است، این‌همه مخالف دست‌و‌پا کنند، هنرمندی نجومی می‌خواهد. بعد از مخالفت‌های اهالی محل، شهرداری در گام اول موفق شد طرفداران محیط‌ زیست را در برابر خود بسیج کند، بعد کسانی که مسائل شهری را از منظر حق به شهر دنبال می‌کنند، به‌عنوان مخالف وارد میدان شدند و در نهایت نیز به دلیل سوابق تاریخی و باستانی قیطریه، شهرداری موفق شد طرفداران میراث فرهنگی را هم در برابر خود بسیج کند. تجربه نشان داده است وقتی این حجم از گروه‌های مدنی در حوزه شهر با موضوعی مخالفت می‌کنند، با توجه به اینکه این گروه‌ها صدای بلند و رسانه‌ دارند، می‌توانند مردم را با خود همراه کنند؛ اما نکته دیگر این است که به گمان من، آقای زاکانی آن‌قدر هوشمندی سیاسی دارد که وقتی این حجم از مخالفت را در برابر خود می‌بیند، با این شدت پافشاری و لجاجت نکند که در برابر دوربین فلان خبرنگار بایستد و بگوید مسجد می‌سازیم، در همه پارک‌ها هم می‌سازیم، خوبش را هم می‌سازیم‌ (نقل به مضمون).

می‌خواهند اذهان عمومی را از مسجد‌الاقصی به سمت دیگری ببرند

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران:‌ درباره بوستان قیطریه نیز گفتند درختانی قطع شده است که این‌طور نبود و از یاد نبریم که یکی از افتخارات آقای کرباسچی هم این بود که در بوستان مسجد ساخته است. طراحی‌های انجام‌شده را می‌بینیم و باید تأیید شود؛ اما قطعا مسجد کوچک زیبایی در بوستان قیطریه ساخته خواهد شد و حرف آخر ما این است که حتی یک درخت نیز قطع نخواهد شد. نماینده وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم حضور خواهد داشت و هیچ مشکلی نخواهد بود. درختی قطع نمی‌شود و مشکلی برای ورزش مردم هم پیش نخواهد آمد. بی‌تردید مردم نیز استقبال خواهند کرد که به جای یک فضای بی‌استفاده و زمین بایر، مسجد ساخته شود. این بوستان ۱۲۲ هزار متر‌مربع است و در گوشه‌ای از آن مسجد احداث خواهد شد. قبل از این نیز در بوستان‌ها مسجد ساخته شده و اتفاق جدیدی نیست و برخی می‌خواهند اذهان عمومی را از سمت مسجدالاقصی و سیستان‌وبلوچستان به سمتی دیگر ببرند. اینکه می‌گویند ۴۰ درخت و ۶۰ نهال قطع خواهد شد، دروغ است و یک درخت هم قطع نخواهد شد؛ میراث فرهنگی هم ناظر است. البته وقتی آن حجم از آپارتمان در این منطقه ساختند، میراث کجا بوده است؟

 حواشی اهمیت ندارد

محمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر: این روزها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بحث ساخت مسجد در پارک قیطریه مطرح شده که حواشی‌های زیادی پیدا کرد که این حواشی خیلی هم اهمیت ندارد و حساسیت درباره آن جای تعجب دارد. ساخت مسجد در پارک‌ها مصوبه سال 1383 را دارد. در سال‌های گذشته 43 مسجد در پارک‌های مختلف ساخته شده است؛ ازجمله پارک پلیس، لویزان، نهج‌البلاغه و... این هم کار جدیدی نیست. 34 مصوبه داریم در شورای ساماندهی و گسترش و توسعه مساجد شهر تهران که در مناطق مختلف جانمایی شده و یکی از آنها مصوبه ساخت مسجد در پارک قیطریه است که حساسیت ایجاد شده بود. این فضایی که داریم مسجد را می‌سازیم، نزدیک مساجد مختلف است و اغلب 200 تا 300 متر بیشتر فاصله ندارد. عکس هوایی این مسجد با مسجد بعدی 450 متر فاصله دارد، ولی اگر زمینی بخواهیم این مسافت را طی کنیم، نزدیک به 600 متر فاصله است. مبنای ما در فاصله مساجد 400 متر است که زیر 400 متر مسجدی نسازیم. مسجد موسی بن جعفر‌(ع) تا مسجد صاحب امر و مفتخر هرکدام 200 متر بیشتر فاصله ندارند. زمانی این مساجد ساخته شده‌اند که خانه‌های آنجا ویلایی بوده و سازه این مساجد 40 تا 50 سال سابقه دارد؛ یعنی زمانی که این‌قدر جمعیت نبوده و خانه‌ها ویلایی بوده، در فاصله 200متری مسجد می‌ساختند و استقبال هم می‌شده و نمازگزار هم داشته است.

تلاش می‌کنند دو‌قطبی‌سازی کنند

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران: بسیاری از مساجد از مواردی هستند که باید بازسازی شوند. تعداد بالایی از این مساجد از سوی بانیان خیّر ساخته می‌شود. در بوستان قیطریه نیز شهرداری تنها زمین را در اختیار قرار می‌دهد. بنده در محل حضور یافتم و از فضا بازدید کردم. این مسجد در شمالی‌ترین نقطه پارک ساخته می‌شود. از دوره مدیریت آقای کرباسچی در شهرداری تهران و ساخت این مسجد در قیطریه از سوی مردم و خیرین منطقه درخواست ساخت مسجد در بوستان قیطریه به شهرداری ارائه شده بود. محلی که برای ساخت مسجد در نظر گرفته شده، تقریبا در نقطه کور و بدون هیچ کاربری است که تعداد اندکی درخت جوان و حدود چهار درخت کهنسال وجود دارد که با حساسیت و دستور شهرداری هیچ‌ درختی در این نقطه قطع نشد، بلکه طرح پیمانکار مقداری تغییر کرد تا هیچ درختی قطع نشود. برخی تلاش می‌کنند یک دوقطبی ایجاد کنند. این دشمنان می‌خواهند دوقطبی را بین عده‌ای قشر خاکستری که مخالف مسجد هستند و عده‌ای تحت عنوان دوستداران محیط زیست ایجاد کنند و سیاه و سفید را برعکس نشان می‌دهند. ساخت یک مسجد کوچک در بوستانی بزرگ چرا باید به این موضوع تبدیل شود که می‌خواهند کل بوستان‌ها را به مسجد تبدیل کنند؟

سرانه ساخت مسجد پایین است

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران: ساخت مسجد در بوستان‌های فرامنطقه‌ای (پارک‌های بزرگ غیرمحله‌ای) مصوبه شورای ‌عالی مساجد تهران را دارد. در سه دهه گذشته، ۴٣ مسجد در آنها ساخته شده و برای ٣۴ بوستان فرامنطقه‌ای دیگر ازجمله پارک قیطریه مصوبه دارد. اگرچه از سال‌ها پیش مطالبه مردمی برای احداث مسجد در این پارک وجود داشته است. سرانه ساخت مسجد در تهران در مقایسه با دیگر شهر‌های ایران و از آن بدتر پایتخت‌های کشور‌های اسلامی بسیار پایین‌تر است. اینکه برخی از مساجد نمازگزار کمی دارند یا بازه سنی خاص نمازگزاران در آنها به دلایل متعددی بازمی‌گردد، دلیل خوبی برای عدم‌ توسعه مساجد نیست. از طرفی استدلال ساخت مسجد در پارک‌های فرامنطقه‌ای با وجود مساجد دیگر منطقه هم این است که بخش عمده‌ای از مراجعان به این پارک‌ها اساسا اهل آن منطقه نیستند که محیط پیرامون پارک را بشناسند و به‌ دلیل وسعت پارک و جمعیت زیاد حاضران نیاز به مسجد برای نمازگزاران ضروری است. مسجد پارک قیطریه علاوه بر درخواست مکتوب مردمی، خیرین نیکوکار از اهالی همان محل هم دارد که تمام هزینه‌های ساخت مسجد را متقبل شده‌اند و شهرداری تهران در واقع تسهیلگر مشارکت مردم در این امر خیر است. در طرح اولیه، چهار درخت کهنسال در طراحی بخش اصلی مسجد قرار می‌گرفت که با تأکید شهردار و با تغییر نقشه ساخت، این چهار درخت ارزشمند در حیاط روباز روبه‌روی مسجد و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. در ضمن هیچ کاربری تجاری و فروشگاه و مغازه و... برای طرح مسجد در نظر گرفته نشده و نخواهد شد. ارتقای پارک‌های تهران به محیط‌هایی با کاربری‌های چندگانه اجتماعی از طریق اضافه‌شدن فضا‌های هنری، آموزشی، فرهنگی و علم و فناوری یکی از رویکرد‌های راهبردی شهرداری تهران است. این موارد غیر از فضا‌های ضروری مانند سوله‌های مدیریت بحران و... است که از سال‌ها پیش در پارک‌ها احداث شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها