|

دموکرات‌ها علیه اسرائیل

نام نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در میان د‌ه‌ها نفر از نمایندگان دموکراتی است که با امضای نامه‌ای از جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، خواسته‌اند فرستادن تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند.

دموکرات‌ها علیه اسرائیل

نام نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در میان د‌ه‌ها نفر از نمایندگان دموکراتی است که با امضای نامه‌ای از جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، خواسته‌اند فرستادن تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند. امضا‌کنندگان این نامه از رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه آمریکا خواسته‌اند که تا زمانی که تحقیق کاملی درباره حمله مرگ‌بار به خودروی امدادگران در غزه منتشر نشده، تصمیم درباره کمک تازه تسلیحاتی به اسرائیل را بازنگری کنند. این نامه که از سوی هم‌حزبی‌ها و متحدان رئیس‌جمهوری نوشته شده، جدیدترین نشانه نارضایتی رو به افزایش در میان دموکرات‌ها در قبال حمایت از اسرائیل است.

در این نامه نانسی پلوسی و ده‌ها نماینده دیگر «نگرانی و خشم مشترک» خود را درباره حمله اسرائیل به کارکنان سازمان خیریه آشپزخانه مرکزی جهان توضیح داده‌اند و «با جدیت» از دولت جو بایدن خواسته‌اند که در این زمینه تحقیقاتی مستقل انجام دهد. در این نامه همچنین آمده است «با توجه به شرایط رو به وخامت بحران انسانی در غزه» هرگونه انتقال تسلیحات به اسرائیل «توجیه‌ناپذیر» خواهد بود.

دموکرات‌های کنگره می‌گویند اگر مشخص شود که حمله اسرائیل ناقض قوانین آمریکا یا قوانین بین‌الملل بوده است، تا وقتی که مسئولان این حمله مجازات نشده‌اند، انتقال تسلیحات جدید به اسرائیل باید معلق شود.

افزایش درخواست‌ها برای تعلیق مجوزهای صادرات تسلیحات به اسرائیل که در بریتانیا نیز جریان دارد، پس از آن انجام می‌شود که هفت امدادگر از‌جمله سه شهروند بریتانیا در حملات هوایی روز دوشنبه در غزه کشته شدند. اتباع استرالیایی، فلسطینی، لهستانی و آمریکایی-کانادایی هم در میان کشته‌شدگان این حملات بودند.

آنها وابسته به سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» بودند که بیش از صد تُن کمک غذایی را به این منطقه انتقال داده و پخش کرده است.

ارتش اسرائیل ضمن اعلام برکناری دو «افسر ارشد» به خاطر حمله مرگ‌بار به کاروان امدادگران، در نشستی خبری جزئیاتی از روایت خود از این رویداد را با خبرنگاران در میان گذاشت. ارتش اسرائیل گفته است که مشاهده یک مرد مسلح در نزدیکی حمله به کاروان امدادگران و سپس اشتباه‌گرفتن کیسه کمک‌ها با تفنگ باعث شد خودروی امدادگران هدف قرار بگیرد. با این حال «آشپزخانه مرکزی جهانی»، گفته است عذرخواهی اسرائیل تنها «تسلایی سرد» برای بازماندگان قربانیان حمله است و خواهان تشکیل «کمیسیونی مستقل» برای بررسی کشتن امدادگرانش شده و گفته ارتش اسرائیل «نمی‌تواند به‌طور معتبر اشتباه خودش را بررسی کند». این سازمان خیریه گفته بدون «تغییر سیستماتیک» در ارتش اسرائیل، با «اشتباهات نظامی بیشتر، عذرخواهی‌های بیشتر و خانواده‌های داغدار بیشتر» مواجه خواهیم شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها