|

پایان مصائب رضا داوودنژاد

واضح‌‌ترین تصویر از رضا داوودنژاد برای علاقه‌مندان سینما، حضور درخشانش در آثاری بود که پدرش علیرضا داوودنژاد کارگردانی کرده است. تصویر او در آثار پدرش شخصیت‌‌های معترض و گاه سرگردانی بودند که حرف‌‌های ناگفته نسلی را نمایندگی می‌کردند و همین موضوع از او شمایلی محبوب و دوست‌داشتنی به یادگار گذاشت. «مصائب شیرین»، «کلاس ‌هنرپیشگی»، «هوو»، «بچه‌های بد» بخشی از کارنامه درخشان اوست. اما بی‌انصافی است اگر تمام هنرمندی او را تنها مقابل دوربین پدرش به خاطر بیاوریم. بخشی از محبوبیت او به واسطه حضورش در سریال‌هایی است که مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد. «پشت کنکوری‌ها»، «باغچه مینو»، «نون و ریحون» و «پنچری» بخشی از نقش‌آفرینی‌های داوودنژاد در آثار تلویزیونی بود.

پایان مصائب رضا داوودنژاد

شرق: واضح‌‌ترین تصویر از رضا داوودنژاد برای علاقه‌مندان سینما، حضور درخشانش در آثاری بود که پدرش علیرضا داوودنژاد کارگردانی کرده است. تصویر او در آثار پدرش شخصیت‌‌های معترض و گاه سرگردانی بودند که حرف‌‌های ناگفته نسلی را نمایندگی می‌کردند و همین موضوع از او شمایلی محبوب و دوست‌داشتنی به یادگار گذاشت. «مصائب شیرین»، «کلاس ‌هنرپیشگی»، «هوو»، «بچه‌های بد» بخشی از کارنامه درخشان اوست. اما بی‌انصافی است اگر تمام هنرمندی او را تنها مقابل دوربین پدرش به خاطر بیاوریم. بخشی از محبوبیت او به واسطه حضورش در سریال‌هایی است که مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد. «پشت کنکوری‌ها»، «باغچه مینو»، «نون و ریحون» و «پنچری» بخشی از نقش‌آفرینی‌های داوودنژاد در آثار تلویزیونی بود.

در سال‌‌های اخیر با توجه به شرایط جسمی و بیماری سعی کرد تا تداوم حضورش را در سینما حفظ کند. سال ۱۳۹۳ بود که اعلام خبر بیماری او بسیاری را شوکه کرد. رضا داوودنژاد تحت عمل جراحی مراحل پس از درمان پیوند کبد قرار گرفت. او در سال ۱۳۹۱ هم عمل پیوند کبدش را انجام داده بود. در اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد که داوودنژاد بیش از سه ماه است که درگیر عفونت خونی شده و ابتدا در بیمارستان تهران و بعدا برای اینکه «تحت مراقب پزشکان خودش» باشد در شیراز بستری شده است. تا اینکه در ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ به دلیل عوارض همین بیماری از دنیا رفت.

مدیر روابط عمومی بیمارستان پیوند اعضای شیراز با بیان اینکه رضا داوودنژاد، بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان، در این بیمارستان فوت کردند، جزئیاتی در این رابطه را بیان کرد.

محمدرضا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام فوت این بازیگر گفت: «آن مرحوم طی سال‌های اخیر به دلیل نارسایی کبدی دو مرتبه در شیراز عمل پیوند کبد داشتند که شرایط خوبی هم داشتند اما در یک ماه گذشته با یکسری به‌هم‌ریختگی‌های آنزیم‌های کبدی مواجه شدند».

او افزود: «مرحوم داوودنژاد با این شرایط طی یک ماه گذشته به بیمارستان پیوند اعضا مراجعه کرده و بستری شدند اما طی روند درمان دیگر بدنشان پاسخ‌گو نبود در نهایت به دلیل این به‌هم‌ریختگی‌های آنزیم‌های کبدی و عفونت خون به رحمت خدا رفته‌اند».

حیدری درخصوص جزئیات انتقال پیکر آن مرحوم به تهران نیز گفت: خانواده ایشان پیگیر کارهای انتقال پیکر مرحوم داوودنژاد هستند اما از نظر بیمارستان موردی برای انتقال پیکر وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی بیمارستان پیوند اعضای شیراز تصریح کرد: «خانواده آن مرحوم در حال برنامه‌ریزی برای انتقال پیکر و مراسم تشییع پیکر ایشان هستند که جزئیات آن را متعاقبا به صورت رسمی اعلام خواهند کرد».

کبدی که دردسر شد

مرگ دردناک «رضا داوودنژاد» سبب شد تا رسانه‌ها درباره دلایل مرگ این بازیگر خوش‌آتیه مطالبی را مورد توجه قرار دهند، از جمله بدن و جایگاه او در بازیگری. فرارو در مطلبی با عنوان «قربانی بدن‌سالاری یا نفرت از بدن» به روزهای اول آغاز بیماری «داوودنژاد» اشاره کرد. حدود 13 سال قبل او در گفت‌وگویی با رسانه‌ دلیل بیماری‌اش را عمل «بای‌پس روده» اعلام کرد. او این عمل را عملی اشتباه خواند و توضیح داد «به دلیل وسعت ناحیه عمل، کبد وی تحت فشار قرار گرفته و عوارض ناشی از این اتفاق نیز به درستی از سوی پزشکان تشخیص داده نشده است». عوارضی چون بی‌حالی و بی‌اشتهایی که اتفاقا مورد تشویق خودش و پزشکان معالجش قرار می‌گرفته، در حقیقت زنگ‌های خطری بوده که کبد به صدا درآورده بود، اما شنیده نشد. تنها تجویز در این دوره حیاتی نیز قرص ویتامین بود. در نهایت کبد او که در مدت زمانی کوتاه، ٩٠ کیلو وزن کم کرده بود از کار می‌افتد و او در 13 سالی که پس از این اتفاق فرصت زیستن داشت با عوارض این لاغری غیراصولی دست و پنجه نرم کرد.

فقدانی برای سینما

مرگ رضا داوودنژاد در ساعات پایانی سیزدهم فروردین، سبب شد تا بسیاری با دریغ و افسوس از جای خالی او و اندوهی که خانواده‌اش در زندگی و همکارانش در سینما تجربه می‌کنند، بنویسند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها