|

‌چند پیشنهاد نوروزی

ایران پر از آثار به‌جا‌مانده از گذشته است، یادگارهایی از هزاران سال پیش. هرچند نبود امکانات و بودجه نگرانی درباره نحوه نگهداری‌‌شان را هر روز بیشتر می‌کند. تعطیلات نوروزی، فرصتی برای مشاهده و بازدید از این آثار است.

‌چند پیشنهاد نوروزی

ایران پر از آثار به‌جا‌مانده از گذشته است، یادگارهایی از هزاران سال پیش. هرچند نبود امکانات و بودجه نگرانی درباره نحوه نگهداری‌‌شان را هر روز بیشتر می‌کند. تعطیلات نوروزی، فرصتی برای مشاهده و بازدید از این آثار است.

از سوی دیگر هرچند اتفاق غریبی رخ داده و تولید و اجرای تئاتر و سینما در حال حاضر کم‌رنگ شده است، اما می‌توان به سراغ نشریات و کتاب‌ها رفت. به خصوص که کتاب‌فروشی‌ها در روزهای نوروز، ساعاتی را باز هستند و فرصتی‌ است برای گپ و گفت.

موزه‌گردی

موزه‌ها، ابنیه تاریخی و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در نوروز امسال، از ساعت ۹ تا ۱۸ آماده خدمات‌دهی به گردشگران و بازدیدکنندگان هستند. ساعات کاری در روزهای پنجشنبه و جمعه بر اساس وضعیت اقلیم و به تشخیص مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر استان است و گاهی هم ‌تا ساعت ۲۰ موزه‌ها باز خواهند بود اما بهترین کار این است وقتی وارد شهری شدید و موزه‌گردی جزء برنامه‌هایتان بود، برای اطلاع دقیق‌تر از ساعت کاری هر مجموعه به سایت یا صفحات آن در فضای مجازی مراجعه کنید. در «شب‌های قدر» ساعت بازدید اماکن تاریخی، موزه‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی از ۹ صبح تا ۱۷ است. فردای شب قدر ساعت فعالیت موزه‌ها از ۱۰ صبح خواهد بود. تمامی موزه‌ها و اماکن تاریخی در روز ۱۳ فروردین – هم‌زمان با روز طبیعت و سالگرد شهادت حضرت علی (علیه‌السلام) – تعطیل هستند.

موزه مراغه

برخی افراد برای دیدن موزه یا اثر فرهنگی باستانی مقصد خود را انتخاب می‌کنند. برخی دیگر نیز پس از ورود به شهری به دنبال جاذبه‌های فرهنگی و هنری هستند. اگر گذارتان به مراغه افتاد، حتی یک لحظه برای دیدن موزه کوچک فسیل‌شناسی آن تردید نکنید. باورش شاید مشکل باشد اما در آنجا فسیل‌های چند میلیون ساله وجود دارد.

موزه چغازنبیل

برای دیدار بی‌واسطه با آثار به‌جامانده از دوران عیلام یعنی حدود پنج هزار سال پیش، چغازنبیل و هفت‌تپه را فراموش نکنید. در این محوطه باستانی، منظره بی‌نظیری هم وجود دارد و آن رسیدن دو رود به یکدیگر است در دشتی که اکنون سبز شده است.

نیشابور و فیروزه‌هایش

یکی از اتفاق‌های خوبی که سال‌ها پیش و در دوران ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی رخ داده است، واگذاری معدن فیروزه نیشابور به کارکنان و معدن‌کارانش است. البته اکنون این قرارداد رو به اتمام است و نگرانی درباره روند ادامه فعالیت آن وجود دارد. اما مردم و کسانی که در این معدن کار می‌کنند، همه چیز را به صورت هیئت امنایی اداره می‌کنند. این معدن برای برپاماندن، فرصت بازدید از آن را فراهم کرده است. هرچند بخش زیادی از آن استخراج شده است، اما وقتی وارد می‌شوید، بعد از گذاشتن کلاه ایمنی با فضای مرطوب و سرد معدن مواجه می‌شوید. کمی که جلوتر بروید، یک رگه فیروزه را به شما نشان می‌دهند که استخراج نشده و برای بازدید مردم گذاشته شده است. چاه‌هایی با عمق بیش از ۲۵ متر، محل کار معدن‌کاران است که البته امکان رفتن و مشاهده وجود ندارد. در روستای اطراف می‌توانید مراحل دیگری از استخراج را مشاهده کنید، از جمله شست‌وشو در یک حوض آب با شیوه کاملا سنتی. امکان خرید فیروزه‌های زیبا نیز در روستاهای اطراف با قیمت‌های باورنکردنی وجود دارد.

آب و هوا

اگر جزء کسانی هستید که جنوب و خط ساحلی آن را دنبال می‌کنید، از دانستن شرایط آب و هوایی غافل نشوید. پیش‌بینی شده باران در راه است و بهتر است برای چادرزدن یا شنا حتما در جریان آخرین تغییرات باشید.

زیست شبانه

همراهی نوروز و رمضان، فرصتی فراهم کرده کسانی که استراحت و روزه را برای این تعطیلات انتخاب کرده‌اند، پس از افطار و استراحت بتوانند در محل زندگی خود گشت و‌ گذاری داشته باشند.

آرامستان

از اتفاقاتی که این مدت رخ داده، یادکردن از کسانی است که جان خود را از دست داده‌اند  و این می‌تواند بخشی از ادای دین باشد برای جان و جوانی‌شان. دیدار از آرامستان‌ها می‌تواند تسلای دل عزیزان به‌جامانده باشد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها