|

ارکستر ملی ایران با «بهار دلنشین» به استقبال سال 1403 رفت

کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری مازیار ظهیرالدینی با اجرای قطعاتی همچون «وصال» اثر مهران روحانی بر مبنای ترانه «بهار دلنشین» استاد روح‌الله خالقی در آستانه سال ۱۴۰۳ در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

ارکستر ملی ایران با «بهار دلنشین» به استقبال سال 1403 رفت

ایرنا: کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری مازیار ظهیرالدینی با اجرای قطعاتی همچون «وصال» اثر مهران روحانی بر مبنای ترانه «بهار دلنشین» استاد روح‌الله خالقی در آستانه سال ۱۴۰۳ در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران شامگاه پنجشنبه، ۲۴ اسفند، به رهبری مازیار ظهیرالدینی به‌عنوان رهبر میهمان با اجرای قطعه‌های «نوستالژی‌ها» اثر مهران روحانی و «دیوِرتیمِنتو» اثر احمد پژمان در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

ظهیرالدینی موسیقی‌دان، از نوازندگان پیش‌کسوت ویولن و کنسرت‌مایستر ارکستر ملی ایران است که آخرین کنسرت این ارکستر را در سال ۱۴۰۲ رهبری کرد. ارکستر در ابتدا، قطعه «نوستالژیا» (دلتنگی‌ها) اثر مهران روحانی را اجرا کرد؛ این قطعه شامل دو قسمت «عشق» بر مبنای ترانه «الهه‌ناز» اثر استاد علی‌اکبر محسنی و «وصال» بر مبنای ترانه «بهار دلنشین» اثر استاد روح‌الله خالقی بود.

ترکیب نوازندگان ارکستر ملی ایران در اجرا کمتر از اجرای معمول این ارکستر و ۳۳ نفر بود و تنها نوازندگان سازهای زهی، ویولن، ویولا، ویولنسل و کنترباس در این اجرا حضور داشتند و اجرای ارکستر در هر بخش با تحسین مخاطبان همراه بود.

در بخش دوم کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران، سه بخش از آلبوم «دیوِرتیمِنتو»، «سوران»، «شوش» و «خوارزم» اثر احمد پژمان اجرا شد.

بعد از پایان رپرتوار، «بهار دلنشین» به‌عنوان قطعه بیز اجرا شد. ارکستر موسیقی ملی ایران سال ۱۳۷۷ به همت استاد فرهاد فخرالدینی، با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. این ارکستر با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، عود و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا نهاده شده است. بیش از ۲۷۰ قطعه موسیقی در گنجینه ارکستر ملی وجود دارد. این ارکستر زیرمجموعه بنیاد فرهنگی-هنری رودکی است و اکنون با رهبری دائم همایون رحیمیان فعالیت می‌کند.

نخستین کنسرت ارکستر ملی ایران در سال ۱۴۰۲ به مناسبت روز جهانی هلال‌احمر با رهبری همایون رحیمیان با شعار «صلح و بشردوستی» ۱۷ اردیبهشت برگزار شد. این ارکستر به رهبری آرش امینی به‌عنوان رهبر میهمان و اجرای آثاری از بزرگان موسیقی ایران همچون مرتضی حنانه، جواد معروفی، حسن کسایی، فرهاد فخرالدینی و بهزاد عبدی و رونمایی از قطعه «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» آخرین ساخته استاد فرهاد فخرالدینی یکم تیرماه به روی صحنه رفت.

اجرای مشترک ارکستر ملی ایران و ارکستر ملی جوانان روسیه به رهبری آرش امینی و خوانندگی امیرحسین سمیعی در هفته فرهنگی ایران در روسیه در تیرماه امسال، اجرای پوئم سمفونی «وداع» به رهبری همایون رحیمیان، خوانندگی سیدحسام‌الدین سراج و روایت ساعد باقری شاعر و پژوهشگر پیش‌کسوت به مناسبت اربعین حسینی در شهریور امسال از دیگر برنامه‌های این ارکستر است. نخستین کنسرت پاییز ارکستر ملی ایران ۲۰ مهرماه با عنوان «پاییزان» به رهبری رحیمیان با اجرای قطعه‌هایی ماندگار از آهنگ‌سازان فقید به روی صحنه رفت. این ارکستر ۱۳ آبان با عنوان «فصل با باران ما» به رهبری رحیمیان و تک‌نوازی تار مسیح تحویلداری به روی صحنه رفت و آذر و دی‌ماه امسال به رهبری استاد مجید انتظامی، منتخبی از آثار این آهنگ‌‌ساز را با عنوان «همراه با خاطره‌ها» اجرا کرد.

کنسرت آیینی ارکستر موسیقی ملی ایران با اجرای پوئم سمفونی «بانوی آب و آینه» هم‌زمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین‌(س) به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی امیرحسین سمیعی و با اجرای آثاری از آهنگ‌‌سازان پیش‌کسوت ششم دی‌ماه برگزار شد. این ارکستر به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی و با همراهی گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان در سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به روی صحنه رفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها