|

زنان جهان درگیر فقر و جنگ

روز جهانی زن فرصتی بود تا بار دیگر درباره اتفاقات و تبعیض‌هایی که در زندگی زنان وجود دارد، سخن گفته شود. سازمان ملل و نهادهای زیرمجموعه‌اش نیز در این راستا آخرین شرایط را اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

زنان جهان درگیر فقر و جنگ

زینب همتی- روز جهانی زن فرصتی بود تا بار دیگر درباره اتفاقات و تبعیض‌هایی که در زندگی زنان وجود دارد، سخن گفته شود. سازمان ملل و نهادهای زیرمجموعه‌اش نیز در این راستا آخرین شرایط را اطلاع‌رسانی کرده‌اند. 

طبق گزارش این نهاد از هر 10 زن در جهان یک نفر در فقر شدید زندگی می‌کند. از این رو، یکی از درخواست‌هایی که هم‌زمان با روز جهانی زن، مطرح شده این است که «در حوزه زنان سرمایه‌گذاری کنید تا پیشرفت را تسریع کنید» از این شیوه به عنوان بهترین راه برای تسریع رشد اقتصادی و ایجاد جوامع مرفه‌تر و عادلانه‌تر یاد شده است. 

این امر به ویژه در شرایط کنونی ضروری‌تر به نظر می‌رسد چراکه جنگ و بحران دستاوردهای دهه‌ها سرمایه‌گذاری در برابری جنسیتی را از بین برده است. 

از خاورمیانه تا هائیتی، سودان، میانمار، اوکراین، افغانستان و کشورهای دیگر، زنان بیشترین هزینه را در جنگ‌ها و درگیری‌ها می‌پردازند. درگیری‌هایی که در به‌وجودآمدنشان نقشی نداشتند. در حال حاضر «نیاز به صلح» هرگز به این فوریت نبوده است. یکی از عواملی که شکاف‌های فقر را تسریع می‌کند، «تغییرات اقلیمی» است. همان‌طورکه رقابت برای منابع کمیاب تشدید می‌شود، معیشت در معرض تهدید قرار می‌گیرد، جوامع قطبی‌تر می‌شوند و زنان بار سنگین بیشتری را بر دوش می‌کشند.

تعداد زنان و دخترانی که در مناطق متأثر از جنگ زندگی می‌کنند از سال 2017 دو برابر شده است، اکنون بیش از 614 میلیون زن و دختر در مناطق متأثر از درگیری زندگی می‌کنند. در این مناطق، زنان 7.7 برابر بیشتر در فقر شدید زندگی می‌کنند.

تغییرات اقلیمی قرار است تا سال 2030، زنان و دختران بیشتری را درگیر کند که پیش‌بینی می‌شود حداقل 236 میلیون نفر باشند. البته مردان نیز اسیر گرسنگی خواهند بود؛ در حدود 131 میلیون نفر. تنها 61 درصد از زنان در نیروی کار می‌توانند به‌سادگی وارد بازار کار شوند، در مقابل 90 درصد مردان به راحتی می‌توانند شغلی برای خود پیدا کنند.

یکی از نکاتی که در این راستا نباید فراموش کرد، فوایدی است که «برابری جنسیتی» به همراه خواهد داشت. طبق گزارش، سازمان ملل، اگر دولت‌ها آموزش و تنظیم خانواده، دستمزدهای عادلانه و برابر و مزایای اجتماعی را در اولویت قرار دهند، بیش از 100 میلیون زن و دختر می‌توانند از فقر نجات پیدا کنند.

تقریبا 300 میلیون شغل می‌تواند تا سال 2035 از طریق سرمایه‌گذاری در خدمات مراقبتی مانند ارائه مهدکودک و مراقبت از سالمندان ایجاد شوند و شکاف‌های اشتغال جنسیتی می‌تواند تولید ناخالص داخلی سرانه را تا 20 درصد در تمام مناطق افزایش دهد.

هرچند راه زیادی تا دستیابی به این آمار در پیش است. در جهان، برنامه‌‌های اختصاص‌یافته به برابری جنسیتی توانسته تنها چهار درصد از کمک‌های رسمی توسعه را 

در بر بگیرد. برای دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، نیاز به سرمایه‌گذاری 360 میلیارد دلاری بیشتر در کشورهای در حال توسعه است، آن هم به صورت سالانه! البته این مبلغ با توجه به هزینه‌ای که صرف بودجه‌های نظامی می‌شود، چندان زیاد به نظر نمی‌رسد و کمتر از یک‌پنجم 2.2 هزینه تریلیون دلاری در سراسر جهان برای جنگ آن هم فقط در سال است.

در گزارش سازمان ملل، زمینه‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند به طور واضح پیشنهاد شده است: اول از همه باید روی صلح سرمایه‌گذاری کرد. پس از آن سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تغییر قوانین و هنجارها و رفع موانع برابری جنسیتی هستند. همچنین تضمین دسترسی زنان به مسکن، دارایی، مراقبت‌‌های بهداشتی، آموزش و کار شایسته. در گزارش سازمان ملل آمده است که رهبران جهان باید برای برابری جنسیتی و پیشبرد اهداف توسعه پایدار تلاش کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها