|

«هراس از بی‌کاری ناگهانی» چالش امروز معلمان خرید خدمتی

معلمان خرید خدمت پس از یک دهه خدمت هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند، این در حالی است که وقتی در سال ۹۳ به امید استخدام در دستگاه تعلیم و تربیت وارد این شغل شدند، قرار بر این بود که ظرف دو سال وضعیت آنها مشخص شود.

«هراس از بی‌کاری ناگهانی» چالش امروز معلمان خرید خدمتی

ایلنا: معلمان خرید خدمت پس از یک دهه خدمت هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند، این در حالی است که وقتی در سال ۹۳ به امید استخدام در دستگاه تعلیم و تربیت وارد این شغل شدند، قرار بر این بود که ظرف دو سال وضعیت آنها مشخص شود. 

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد تا شش ماه اول سال برنامه هفتم نیروهای خرید خدمت آموزشی به قرارداد کار معین تبدیل شوند. شاید این اتفاق در همین بازه زمانی مذکور بیفتد و شاید در آینده شرایط معلمان خرید خدمت تغییر کند اما چطور می‌توان به چنین مصوباتی اتکا کرد، وقتی که سازمان اداری استخدامی و وزارت آموزش‌و‌پرورش تمایلی به ایجاد امنیت شغلی برای این افراد ندارد و هر روز و هر ماه و هر سال، وعده‌های مشابهی به معلمان داده‌اند که به هیچ‌کدام جامه عمل نپوشانده‌اند. وعده روزهایی که ظاهرا قرار نیست هرگز از راه برسد برای معلمی که ماه‌هاست حقوق نگرفته، بیمه درستی ندارد و از مزیت‌های شغل معلمی محروم است، نه نان می‌شود و نه آب. در این گزارش با تعدادی از معلمان خرید خدمت گفت‌وگویی داشتیم و درخصوص دل‌نگرانی‌های آنها که ناشی از ناامنی شغلی طولانی‌مدت است، صحبت کردیم. در ادامه شرح آن را می‌خوانید:

خانم هاشم‌زاده، یکی از معلمان خرید خدمت استان تهران درباره مشکلاتی که موجب نارضایتی آنها شده است، توضیح داد: سال قبل یعنی در دوران وزارت یوسف نوری در آموزش‌و‌پرورش، مجوزی گرفته شد تا شش‌ هزار و ۳۸۲ نفر از معلمان خرید خدمت به صورت قرارداد کار معین به ادامه همکاری بپردازند. این معلم در ادامه بیان کرد: در این مجوز قرار بود بالغ بر سه هزار نفر از معلمان خرید خدمت را به قرارداد کار معین تبدیل وضعیت کنند و بقیه مجوز برای معلمان طرح امین و شهید بهنام و... بود.

 ظاهرا یکی از نیروهای استانداری گیلان درخصوص این قضیه به دیوان عدالت شکایت می‌کند و می‌گوید چرا زمانی که در سیستم آموزش‌و‌پرورش نیروی ساماندهی‌شده داریم، نیروهایی از بیرون دستگاه جذب شده‌اند؟ در نهایت شکایت این فرد به دیوان عدالت اداری می‌رود و بعد از آنکه رأی به ضرر ما بود، وزارت آموزش‌وپرورش ادعا می‌کند که به کلی از این قضیه بی‌خبر بوده است!

 ما باور نمی‌کنیم مگر می‌شود که درخصوص موضوع مهمی مانند تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمت، رأی از دیوان عدالت صادر شود و وزارتخانه خبردار نشود؟! 

هاشم‌زاده تأکید کرد: در نهایت این شکایت و رأی دیوان موجب ابطال مجوز ادامه کار خرید خدمت‌ها در قالب قرارداد کار معین می‌شود. این مجوز به صورت ۱۲ ماهه بوده و می‌گویند معاونت منابع انسانی وقت تعهد داده و قرارداد را ۹ ماهه امضا کرده بود. 

پیگیری‌های ما درخصوص این مشکل با وجود اینکه رأی هیئت عمومی هم داشتیم، در نهایت موفقیت‌آمیز نبود و مجوز لغو شد. به گفته این معلم خرید خدمت سه هزار و ۸۰۰ معلم خرید خدمت شامل این مجوز بودند، در حالی که همه فکر می‌کردند که فقط برخی موارد خاص را مشمول می‌شود ولی این‌طور نبود. او تصریح کرد:‌ با باطل‌شدن مجوز کار معلمان خرید خدمت، ما مشکلات زیادی پیدا کرده‌ایم و وزارتخانه می‌گوید به سازمان اداری استخدامی درخواست مجوز به‌کارگیری خرید خدمت آموزشی در قالب قرارداد کار معین را داده‌ایم. در واقع آموزش‌وپرورش نمی‌خواست ما را استخدام کند، فقط قرار بود به صورت قرارداد کار معین همکاری با خرید خدمت آموزشی را ادامه دهد.

هاشم‌زاده ادامه داد: هفت ماه است که ما دوندگی کرده‌ایم و در نهایت به ما گفته‌اند امور اداری استخدامی چهار هزار مجوز برای قرارداد کار معین داده است و آموزش‌وپرورش قبول نکرده‌ و گفته‌اند یا همه یا هیچ‌کس. در واقع بیش از ۲۶ هزار معلم خرید خدمت در کشور وجود دارد و آموزش‌وپرورش خواسته برای همه این معلمان مجوز صادر شود، اما سازمان اداری استخدامی نپذیرفته است. او مدعی شد:‌ چهار ماه است که معلمان خرید خدمت در برخی استان‌ها نه حقوق گرفته‌اند و نه بیمه داشته‌اند. فقط برای تعداد معدودی از خرید خدمت‌ها در بعضی از استان‌ها بیمه یک‌ماهه واریز شده است، ولی آنها نیز حقوق نگرفته‌اند. وعده داده‌اند که سه ماه حقوق ما واریز می‌شود. در ادامه یکی دیگر از معلمان خرید خدمت؛ خانم مهدی‌زاده به شرح شرایطش پرداخت و گفت: ما از سال ۹۳ با توجه به کمبود نیروی دولت به واسطه قانون به‌عنوان خرید خدمت مشغول کار شدیم و و قرار شده بود طی آزمونی نیروها جذب شوند، ولی در برخی استان‌ها آزمون گرفته نشد و برخی از معلمان با آزمون وارد کار شدند. ما از سال ۹۳ تاکنون در مناطق کمتر برخوردار تدریس می‌کنیم و به مناطقی برای تحصیل می‌رویم که معلمان دولتی نیز حاضر نیستند در این روستاها تدریس داشته باشند. گاهی سه تا چهار ساعت در راه هستیم تا به مدرسه برسیم و چهار ساعت دیگر هم طول می‌کشد تا برگردیم. 

در واقع خرید خدمتی‌ها با کمترین امکانات بیشترین تدریس را دارند. این شرایط را با وجود دریافت‌نکردن حقوق تحمل می‌کنیم به این امید که وزارتخانه شرایط ما را تغییر دهد و به صورت قرارداد کار معین به همکاری با ما ادامه بدهد، ولی در تازه‌ترین مذاکراتی که داشتیم کاشف به عمل آمد از این خبرها نیست. مهدی‌زاده تأکید کرد: سازمان اداری استخدامی حاضر نیست نیرویی که ۱۰ سال سابقه کار داشته را قرارداد کار معین کند ولی حاضر است افرادی که هیچ سابقه کاری یا تحصیل مشترکی ندارند را با اطمینان خاطر از طریق ماده ۲۸ به‌کارگیری کند و چشمشان را روی هزار ساعت بدو خدمت و ضمن خدمت نیروهای خرید خدمت و تجربیات ما می‌بندند.

آقای زاهدی یکی دیگر از معلمان خرید خدمت با تأکید بر اینکه مشکل اصلی معلمان خرید خدمت فقط پرداخت حقوق نیست، اضافه کرد: پرداخت حقوق ما که همیشه مشکل داشته و از ابتدا هم به‌صورت قطره‌چکانی و با تأخیر و کم و کاست حقوق می‌گرفتیم. بنابراین مسئله ما شش ماه یک بار حقوق گرفتن نیست و با این حال سر کلاس‌های درس حاضر می‌شدیم. او ادامه داد: ما به دنبال تعیین تکلیف وضعیت کاری خودمان هستیم و می‌خواهیم کمی امنیت شغلی برای ما ایجاد شود. ۱۰ سال است که خرید خدمت‌ها با مجوز دولت به‌کارگیری شده‌اند و در مناطق کمتر توسعه‌یافته مشغول به کار شده‌ایم، اما به یک شرط، اینکه یک یا دو سال تکلیف نیرو مشخص شود یعنی یا بگویند مرخص هستید و دیگر به شما نیاز نداریم یا تبدیل وضعیت برایش ایجاد کنند. 

این تبدیل وضعیت می‌تواند قرارداد کار معین و پیمانی باشد که در این سال‌ها چنین اتفاقی نیفتاد. این معلم خاطرنشان کرد:‌ همکاران ما به جایی رسیده‌اند که زندگی برخی آنها متلاشی شده است؛ چراکه فکر می‌کنند عمرشان تباه شده است. ضمن اینکه همکاران خرید خدمتی بیمه ندارند و در راه‌های طولانی که تا رسیدن به محل خدمت طی می‌کنند و مواردی بوده که دچار سانحه شده‌اند. او اظهار کرد:‌ نمایندگان برای کسب رأی در دوران انتخابات وعده‌های زیادی می‌دهند، ولی اصلا عمر مجلس به تغییر شرایط ما قد نمی‌دهد. ما از مجلسی که طی چهار سال هیچ مصوبه‌ای در ارتباط با خریدخدمتی‌ها نداشته در روزهای آخر چه کاری از دستش برمی‌آید؟ 

بنابراین ما کاملا ناامید هستیم و با همین شرایط سر کار می‌رویم. براساس گفته‌های زاهدی؛ سال گذشته از ۱۷ فرهنگی برتر کشور، سه نفر اول از نیروهای خرید خدمتی آموزش‌وپرورش بودند. او تأکید کرد: در واقع نیروهای خرید خدمت نیروهای باکیفیتی هستند. در استان‌ها ارزیاب‌ها گزارش‌هایی می‌دهند که در تمام این گزارش‌ها می‌توانید از رضایت‌مندی مدارس از کار معلمان خرید خدمت کسب اطلاع کنید. نمی‌دانم چرا مسئولان وعده‌های بی‌سرانجام می‌دهند؟ وقتی هیچ راهکاری درمورد تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمت وجود ندارد، به چه دلیل امید واهی به ما می‌دهند؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها