|

چالش دوباره انتخابات آمریکا و اعتبار نظرسنجی‌ها

ترامپ روی موج پیروزی در آیووا

پیروزی رئیس‌جمهور سابق آمریکا در رقابت مقدماتی جمهوری‌خواهان در آیووا، اعتماد‌به‌نفس دونالد ترامپ را افزایش داده و او که پیش از این هم از اخراج مهاجران صحبت می‌کرد، این بار بی‌پرواتر موضع گرفته است. دونالد ترامپ در جمع هوادارانش در آیووا با حمله به سیاست‌های مهاجرتی دولت جو بایدن گفت: «باید به سطحی از اخراج مهاجران دست یابیم که آمریکا از زمان آیزنهاور تا‌کنون به چشم ندیده باشد‌». این نخستین باری نیست که آقای ترامپ به اخراج مهاجران اشاره می‌کند.

ترامپ روی موج پیروزی در آیووا

پیروزی رئیس‌جمهور سابق آمریکا در رقابت مقدماتی جمهوری‌خواهان در آیووا، اعتماد‌به‌نفس دونالد ترامپ را افزایش داده و او که پیش از این هم از اخراج مهاجران صحبت می‌کرد، این بار بی‌پرواتر موضع گرفته است. دونالد ترامپ در جمع هوادارانش در آیووا با حمله به سیاست‌های مهاجرتی دولت جو بایدن گفت: «باید به سطحی از اخراج مهاجران دست یابیم که آمریکا از زمان آیزنهاور تا‌کنون به چشم ندیده باشد‌». این نخستین باری نیست که آقای ترامپ به اخراج مهاجران اشاره می‌کند.

او پیش از این نیز در سخنرانی‌های خود اعلام کرده بود اگر روزی دوباره رئیس‌‌جمهوری آمریکا شود، ویزای تمام دانشجویانی را که به شکلی از حماس حمایت می‌کنند، باطل کرده و آنها را به کشور خود باز خواهد گرداند. ترامپ در جمع هواداران خود در آیووا گفت: «نمی‌خواهم بیش از حد نسبت به رئیس‌جمهور بایدن سخت بگیرم، اما باید بگویم ‌او بدترین رئیس‌جمهوری است که تاریخ ما تا‌کنون به چشم دیده است. او در حال نابود‌کردن آمریکاست‌». ترامپ همچنین گفت: «مردم آمریکا از وضعیت کنونی کشور شرمنده‌اند و دلشان می‌خواهد به وضع پیشین بازگردیم. کشورمان تک و تنها مانده و تمام دنیا به ما می‌خندد. مردم می‌خواهند آمریکا به دوره اوجش بازگردد و مانند گذشته کشوری باشکوه باشد. ما چنین خواهیم کرد و آمریکا را بار دیگر به دوران اوجش باز‌می‌گردانیم. آمریکا باید در صدر همه چیز قرار بگیرد. پیروزی در آیووا قدم اول بود، اما شب سرنوشت‌ساز برای ما در ماه نوامبر رقم خواهد خورد؛ زمانی که آمریکا را پس بگیریم‌». رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، با پیروزی در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری در ایالت آیووا، تسلط خود بر این حزب را ثبیت کرد. اما اولویت‌ها و ویژگی‌های مدنظر رأی‌دهندگان برای انتخاب نامزد محبوب خود چیست؟ بر اساس یک نظرسنجی که آکسیوس آن را منتشر کرده است، اکثر اعضای حزب جمهوری‌خواه معتقدند حتی اگر دونالد ترامپ به جرمی محکوم شود، باز هم او تنها کسی است که برای کاخ سفید مناسب است. نظرسنجی نشان داد که اکثر جمهوری‌خواهان حاضر در گردهمایی خصوصی اعضای حزب جمهوری‌خواه در ایالت آیووا که برای تعیین نامزد اصلی حزب برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گرد آمده بودند، معتقدند حتی اگر دونالد ترامپ به جرمی محکوم شود، باز هم اوست که برای کاخ سفید مناسب است. بر اساس این نظرسنجی که پیش از شروع رأی‌گیری آیووا انجام شده است، حدود دو‌سوم از جمهوری‌خواهان حاضر در این گردهمایی درون‌حزبی، اعلام کردند باور ندارند جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده از حزب دموکرات، توانسته باشد به‌‌طور قانونی در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شده باشد. این در حالی است که تقریبا تمام نامزدهای حزب جمهوری‌خواه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که نسبت به صحت انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 ابراز تردید کرده بودند، نتوانستند رأی کافی برای ورود به کنگره را کسب کنند.

آکسیوس برخی از نکات برجسته مؤسسه افکارسنجی «ادیسون ریسرچ» در مصاحبه با ۱۶۲۸ عضو حزب جمهوری‌خواه در گردهمایی ایالت آیووا را آورده است:

۶۶ درصد اعلام کردند قائل به این نیستند که جو بایدن به‌طور مشروع ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را به دست آورده باشد.

۶۵ درصد گفتند نامزد مدنظر خود در این رقابت درون‌حزبی را از یک ماه پیش تعیین کرده‌اند.

۶۵ درصد نیز اعلام کردند اگر ترامپ به جرمی محکوم شود، باز هم برای گزینه ریاست‌جمهوری مناسب است. ۳۱ درصد هم معتقد هستند که اگر مجرم شناخته شود، دیگر گزینه مناسبی نخواهد بود.

۶۱ درصد از این جمهوری‌خواهان نیز اعلام کردند از وضع یک قانون فدرال که سقط جنین را در سراسر کشور ممنوع کند، حمایت می‌کنند.

۵۳ درصد از سفیدپوستانی که خود را «مسیحی انجیلی» یا «مسیحیان معتقد به تولد معنوی دوباره» قلمداد می‌کنند، از دونالد ترامپ حمایت کردند؛ این در حالی است که ۲۷ درصد از ران دیسانتیس، دیگر نامزد حزب حمایت کردند.

۴۶ درصد از رأی‌دهندگان گفتند خود را بخشی از جنبش MAGA می‌دانند که اشاره‌ای به شعار معروف ترامپ با مضمون «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم» دارد؛ این در حالی است که ۵۰ درصد گفتند از این جنبش حمایت نمی‌کنند.

به لحاظ میزان محبوبیت بین مردان و زنان ‌حاضر در گردهمایی آیووا، دونالد ترامپ با اختلاف از نیکی هیلی و دیسانتیس پیش بود. در بین کسانی که مدرک دانشگاهی داشتند، حدود ۳۷ درصد از شرکت‌کنندگان در انجمن، ترامپ را ترجیح دادند؛ در حالی که ۲۸ درصد به نفع نیکی هیلی و ۲۶ درصد به نفع ران دیسانتیس بود. ۳۸ درصد از شرکت‌کنندگان در انجمن جمهوری‌خواهان در ایالت ایووا گفتند که مسئله اقتصاد مهم‌ترین اولویت آنها در تصمیم‌گیری برای رأی‌دادن به نامزد منتخب‌شان است. ۳۴ درصد از شرکت‌کنندگان به موضوع مهاجرت اشاره کردند و بقیه به سیاست خارجی یا سقط جنین اشاره کردند.

۱۴ درصد هم گفتند مهم‌ترین ویژگی یک نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری این باید باشد که او توانایی شکست‌دادن بایدن را داشته باشد؛ در حالی که ۴۱ درصد گفتند ارزش‌های مشترک بیشترین اهمیت را دارد.

در رأی‌گیری درون‌حزبی در ایالت آیووا، ترامپ با فاصله‌ زیادی از رقبای هم‌حزبی خود، ران دسانتیس فرماندار فلوریدا و نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد برنده شد. حدود یک هفته بعد، ایالت نیوهمپشایر شاهد برگزاری دور بعدی انتخابات مقدماتی خواهد بود؛ رأی‌گیری‌ای که در ماه‌های آینده در تمامی ۵۰ ایالت آمریکا انجام خواهد شد.

معمای نظرسنجی‌ها

پس از ماه‌ها انتخاب و ارائه گزینشی، رجزخوانی و گله از جانبدارانه‌بودن، نتایج نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، روز ۱۵ ژانویه در انتخابات مقدماتی آیووا به بوته آزمایش گذاشته شد و دونالد ترامپ، همان‌طورکه نظرسنجی‌ها نشان داده بود، پیروز قاطع انتخابات جمهوری‌خواهان بود. به نوشته نیویورک‌پست، با وجود برخی تردید‌ها درباره نظرسنجی‌های سیاسی، کارشناسان معتقدند نظرسنجی‌ها، اگر درست تحلیل شوند، عموما صحیح‌ و قابل‌ اعتماد هستند. کارشناسان می‌گویند کلید فهم نظرسنجی در درک حاشیه خطاست. پاتریک موری، رئیس مؤسسه نظرسنجی دانشگاه مون‌ماوث، می‌گوید: «هر نظرسنجی مقدار مشخصی خطا دارد؛ زیرا تلاش می‌کند نظر جمعیتی را پیش‌بینی کند که هنوز وجود ندارد‌». به عقیده او، برداشت عمومی و گزارش رسانه‌ای از نظرسنجی‌ها اغلب تأکید کافی بر حاشیه خطا ندارد‌ که در صورت رقابت تنگاتنگ، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در‌حالی‌که نظرسنجی‌ها می‌توانند به‌‌منزله پنجره‌ای به خلق‌و‌خوی آمریکایی‌ها باشند، اما جام جهان‌نما نیستند. سامارا کلار، استاد دانشگاه آریزونا که در حوزه رفتار سیاسی پژوهش می‌کند، می‌گوید: «آنچه نظرسنجی‌ واقعا خیلی خوب انجام می‌دهد، این است که به ما می‌گوید نظر فعلی مردم چیست. نظرسنجی لزوما برای این طراحی نشده است که آنچه را مردم در آینده انجام خواهند داد، پیش‌بینی کند‌». به نوشته ایندیپندنت، یک پیچیدگی مهم نظرسنجی انتخاباتی این است که نظر برخی رأی‌دهندگان در واپسین هفته‌های منتهی به انتخابات تغییر خواهد کرد. این دوره انتخابات، به‌ویژه با توجه به تلاقی عوامل سیاسی جنجالی‌‌، مانند پرونده‌های قضائی دونالد ترامپ‌ رئیس‌جمهوری سابق‌، بسیار بی‌ثبات است. دن لوی، رئیس مؤسسه پژوهشی سی‌ینا کالج می‌گوید: «علاقه به نظرسنجی هرگز تا این اندازه نبوده و در عین حال نظرسنجی تا این اندازه دشوار نبوده است‌». سؤال‌های موجود درباره وضعیت حقوقی ترامپ، شرایط ژئوپلیتیک پرآشوب و سایر موارد می‌تواند رأی‌دهندگان را وسوسه کند محاسباتشان را تغییر دهند. با وجود این، اگر انتخابات ۲۰۲۴ در نهایت به رقابت نهایی ترامپ و بایدن منجر شود، رأی‌دهندگان هر دو نامزد را می‌شناسند و اطلاعات کافی دارند. شاید حوزه نظرسنجی در انتخابات ۲۰۱۶ بود که بزرگ‌ترین ضربه را خورد، وقتی نتیجه بسیاری از نظرسنجی‌ها پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون را نشان نداد. موری با رد وجود «رأی پنهان» در چهل‌و‌پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶، می‌گوید: «واقعا این موضوع به دو مسئله برمی‌گردد‌؛‌ در نمونه‌های نظرسنجی تعداد کافی افراد بدون مدرک دانشگاهی وجود نداشتند و شمار درخور توجهی از رأی‌دهندگان احتمالی به هیلاری کلینتون در خانه ماندند‌». در هر صورت، مؤسسه‌های نظرسنجی حتی اگر نتیجه این دوره از انتخابات را درست برآورد کنند، منتظر تشویق و تحسین نیستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها