|

رئیس قوه قضائیه:

در بازگشت ایرانیان به وطن باید موانع بی‌اعتمادی رفع شود

رئیس قوه قضائیه در دیدار دبیران کارگروه‌های تخصصی شورای‌ عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: باید در گلوگاه‌هایی نظیر فرودگاه‌ها، کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های خود با نهایت حُسن‌ خلق و کرامت با ایرانیان بازگشته از خارج از کشور و حتی گردشگران برخورد کنیم تا به این ترتیب اثرات تبلیغات سوء بیگانگان علیه کشور ما خنثی شود.

در بازگشت ایرانیان به وطن باید موانع بی‌اعتمادی رفع شود

رئیس قوه قضائیه در دیدار دبیران کارگروه‌های تخصصی شورای‌ عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: باید در گلوگاه‌هایی نظیر فرودگاه‌ها، کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های خود با نهایت حُسن‌ خلق و کرامت با ایرانیان بازگشته از خارج از کشور و حتی گردشگران برخورد کنیم تا به این ترتیب اثرات تبلیغات سوء بیگانگان علیه کشور ما خنثی شود. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در سخنانی در دیدار دبیران کارگروه‌های تخصصی شورای‌ عالی امور ایرانیان خارج از کشور و مدیران ذی‌ربط در وزارت امور خارجه، با بیان اینکه از نظر اسلام عزیز، حب‌ وطن جزئی از ایمان محسوب می‌شود، اظهار کرد: هر ایرانی اعم از ایرانیان داخل و خارج از کشور در پناه قانون هستند و قوانین جمهوری اسلامی ایران شامل حال همه ایرانیان است (به استثنای مواردی خاص که پیش‌بینی‌های مربوطه در خود قانون شده است). هر ایرانی وطن‌دوست و ملتزم به قانون، مورد احترام است؛ البته هر ایرانی که التزام بیشتری به قانون داشته باشد، طبیعتا از حمایت بیشتر قانون نیز بهره‌مند است. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای به مقوله نوع رفتار با ایرانیان خارج از کشور برای ترغیب آنها به بازگشت نیز گریزی زد و در همین راستا گفت: باید در گلوگاه‌هایی نظیر فرودگاه‌ها، کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های خود با نهایت حُسن‌ خلق و کرامت با ایرانیان بازگشته از خارج از کشور و حتی گردشگران برخورد کنیم تا به این ترتیب اثرات تبلیغات سوء بیگانگان علیه کشور ما خنثی شود. چنانچه در این گلوگاه‌ها، برخورد محترمانه‌ای با ایرانیان بازگشته از خارج از کشور و گردشگران نداشته باشیم، ممکن است القائات کذب و جعلی بیگانگان علیه کشور ما در ذهن آنها مطابق با واقعیت تداعی کند. رئیس قوه قضائیه در ادامه به تبیین و تشریح برخی از موانع بازگشت ایرانیان به میهن پرداخت و در این رابطه به مقوله «بی‌اعتمادی متقابل» اشاره کرد و گفت: در مقوله بازگشت ایرانیان به وطن، باید موانعی که سبب بی‌اعتمادی در طرفین ماجرا می‌شود، رفع شود. در اینجا نقش خود ایرانیان خارج از کشور و اطرافیان آنها بسیار پررنگ و برجسته است. فی‌المثل ممکن است فرد متخصصی در یک برهه حساس نظیر جنگ، از کشور خارج شده باشد و حتی فرار کرده باشد، او حالا می‌خواهد بازگردد و سرمایه یا تخصصش را ارزانی مردمش کند، در اینجا شاید از طرف مسئول و مجموعه داخلی، اعتمادی به او وجود نداشته باشد. از سویی دیگر خیلی از ایرانیان خارج از کشور تمایل به بازگشت دارند، اما اعتماد ندارند؛ خب باید سازوکار‌هایی تعبیه شود که این اعتماد متقابل در طرفین ماجرا ایجاد شود. برای نمونه، شاید بتوان برخی امور حقوقی و قضائی ایرانیان خارج از کشور را به‌گونه‌ای حل‌وفصل کرد که آنها نیازی به مراجعه به کشور نداشته باشند و از این طریق برای بازگشت به میهن، در آنها ایجاد اطمینان و اعتماد شود.

قوه قضائیه قویا از ایرانیان خارج از کشور حمایت می‌کند

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در سخنانی اظهار کرد: حمایت‌های حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای از ایرانیان خارج از کشور، صرفا مربوط به امروز نیست. به‌ خاطر دارم در هفته‌های آغازین شروع به کار دولت سیزدهم و زمانی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور داشتم، آقای محسنی‌اژه‌ای در یک تماس تلفنی به بنده تأکید کردند در صورت برگزاری جلسه با ایرانیان مقیم آمریکا، به آنها اطمینان‌ خاطر دهم که قوه قضائیه قویا از ایرانیان خارج از کشور حمایت می‌کند و آنها می‌توانند در راستای تسهیل امور و حل مشکلات‌شان، بر روی اقدامات دستگاه قضائی ایران حساب کنند. وزیر امور خارجه همچنین ضمن قدردانی از اقدامات فناورانه و پیشتازانه قوه قضائیه در زمینه راه‌اندازی سامانه‌های برخط دادرسی و رسیدگی‌های قضائی، بر ضرورت اتصال هرچه بیشتر این سامانه‌ها با سامانه‌های وزارت امور خارجه در راستای تسهیل امور حقوقی و قضائی ایرانیان خارج از کشور تأکید کرد و در ادامه گفت: امیدوارم ایجاد مرکز مشاوره حقوقی و قضائی رایگان و شبانه‌روزی که در دستور کار معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه قرار دارد، به نتیجه نهایی برسد. وی همچنین به طرح مطالبی در رابطه با لایحه قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور که روند بررسی آن در مجلس شورای اسلامی در حال طی‌شدن است، پرداخت و با بیان اینکه پرچالش‌ترین بند لایحه قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور مربوط به ایرانیان دوتابعیتی است، گفت: در‌حالی‌که کمتر از عدد انگشتان دو دست، ایرانیان دو‌تابعیتی احیانا مورد سوءاستفاده سرویس‌های بیگانه قرار گرفتند، اما آثار این موضوع در بیش از پنج میلیون ایرانی خارج از کشور مشاهده می‌شود. وقتی از سرمایه‌بودن دوتابعیتی‌ها سخن می‌گوییم، به این معناست که باید ضمن لحاظ‌کردن مسائل امنیتی، در مورد این مسئله یک تحول جدی به وجود بیاوریم.

نیازمند ایجاد یک نگاه واحد در کشور هستیم

کدخدایی، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان نیز در این جلسه با بیان اینکه در مقوله ایرانیان خارج از کشور باید به نگاه فرصت‌محور برسیم، گفت: در مقوله استفاده از ظرفیت عظیم و توانمندی‌های ایرانیان خارج از کشور و جذب سرمایه‌های آنها، نیازمند ایجاد یک نگاه واحد در کشور هستیم و و نباید شرایط به نحوی باشد که دستگاه‌های مختلف در ارائه خدمات به ایرانیان مقیم خارج از کشور، ناهماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها