|

کشته‌شدن خبرنگاران در غزه ادامه دارد

در ‌روزهای گذشته، اسرائیل بار دیگر به گزارشگران غزه حمله کرده و دو نفر دیگر نیز به شهادت رسیدند. به گزارش خبرگزاری‌ها در حمله هوایی به خودروی خبرنگاران در غرب خان‌یونس در جنوب نوار غزه «مصطفی ثریا» و «حمزه» پسر «وائل الدحدوح» خبرنگار الجزیره در حمله هوایی به خودروی خبرنگاران در غرب خان‌یونس به شهادت رسیدند.

کشته‌شدن خبرنگاران در غزه ادامه دارد

در ‌روزهای گذشته، اسرائیل بار دیگر به گزارشگران غزه حمله کرده و دو نفر دیگر نیز به شهادت رسیدند. به گزارش خبرگزاری‌ها در حمله هوایی به خودروی خبرنگاران در غرب خان‌یونس در جنوب نوار غزه «مصطفی ثریا» و «حمزه» پسر «وائل الدحدوح» خبرنگار الجزیره در حمله هوایی به خودروی خبرنگاران در غرب خان‌یونس به شهادت رسیدند. وائل الدحدوح پیش از این در حمله هوایی رژیم اشغالگر به غزه اعضای خانواده‌‌اش از جمله همسر، پسر و دختر و نیز نوه‌اش را از دست داده بود. به‌این‌ترتیب تعداد خبرنگاران کشته‌شده در این جنگ صد‌روزه طبق گزارش سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی به 103 نفر رسیده است. البته این آمار متفاوت است، سازمان دیده‌بان حقوق بشر تعداد روزنامه‌نگاران کشته‌شده را 77 نفر گزارش کرده که شامل چهار خبرنگار اسرائیلی و سه خبرنگار لبنانی است اما فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از 75 روزنامه‌نگار کشته‌شده خبر داده است. یکی دیگر از آخرین روزنامه‌نگاران کشته‌شده در این منطقه «محمد ابوهویدی»، روزنامه‌نگار فلسطینی است که در منزلش در شرق غزه با بمباران به شهادت رسید.

احتمال کشته‌شدن خبرنگاران  بیشتر  از  سربازان

کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به تحلیل تلخ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اشاره کرده است. طبق این آمار، احتمال کشته‌شدن روزنامه‌نگاران در این منطقه هفت‌و‌نیم درصد است که بیشتر از احتمال کشته‌شدن سربازان آمریکایی در جنگ‌های اخیر است. بیش از هزار روزنامه‌نگار طبق گزارش‌ها برای رفتن به غزه ثبت‌نام کرده بودند. بیش از 50 ساختمان یا دفتر رسانه‌ای در غزه بر اثر حملات اسرائیل به‌طور کامل یا جزئی تخریب شده است. صدها روزنامه‌نگار فلسطینی و خانواده‌هایشان به اجبار به جنوب آواره شده‌اند. همچنین خبرنگاران یا کارکنان رسانه‌ها مجبور شده‌اند تجهیزات تهیه خبر و گزارش خود را در شمال غزه رها کنند و برای نجات جان خود و خانواده‌هایشان آواره شده‌اند. روزنامه‌نگاران برای پوشش اتفاقات در زمان حمله زمینی اسرائیل، با خطر کشته‌شدن در حملات هوایی ویرانگر اسرائیل، اختلال در ارتباطات، کمبود منابع و قطعی برق گسترده و... روبه‌رو هستند. آنان خانه‌های خود را از دست داده‌اند و صدها نفر از اعضای خانواده‌‌شان کشته یا زخمی شده‌اند.

بئاتریس فرهت در ساینس مانیتور با تکیه به آماری که فدراسیون بین‌المللی ارائه داده، نوشته است: «جنگ در غزه موجب بروز تلفات سنگینی برای روزنامه‌نگاران شده است، احتمال کشته‌شدن خبرنگاران در منطقه نوار غزه از میزان مرگ‌ومیر در میان سربازان آمریکایی بشتر بوده است». فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به آمارها و داده‌های وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده اشاره کرده است. بر اساس آن 1.8 درصد از سربازان آمریکایی در جنگ جهانی دوم (1939-1945)، 1.4درصد در جنگ کره (1950-1953)، 1.7 درصد در ویتنام (1955-1955) جان خود را از دست دادند. 0.06 درصد در جنگ اول خلیج فارس (1991) و در عراق و کویت کشته شده است. این در حالی است که تاکنون 23 هزار نفر در این جنگ کشته شده‌اند که بیشتر آنان زنان و کودکان بوده‌اند.

هدف‌گرفتن  عمدی

تاکنون چندین گروه حقوقی و آژانس‌های رسانه‌ای، اسرائیل را به هدف قراردادن عمدی کارکنان رسانه‌ها در منطقه جنگ متهم کرده‌اند. این در حالی است که اعضای مطبوعات با توجه به نحوه پوشش و بر تن‌ کردن جلیقه خبرنگاری، کاملا قابل شناسایی هستند. در یک مورد حتی خبرنگاری با وجود مشخص‌بودن پوشش و نبود درگیری، با هدف‌گرفتن مستقیم کشته شده است. به گزارش الجزیره برخی روزنامه‌نگاران فلسطینی گفته‌اند که اسرائیل عمدا آنها را هدف قرار می‌دهد تا امکان انتشار گزارش و اخبار کم شود. «تیم داوسون»، معاون دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، درباره چنین تفکر نگران‌کننده‌ای اظهارنظر مستقیم نکرده اما به الجزیره گفته است: «برخی از روزنامه‌نگاران فلسطینی به او گفته‌اند که تماس‌های تهدیدآمیز از سوی افرادی دریافت کرده‌اند که ظاهرا از جانب ارتش اسرائیل بوده و به آنها هشدار داده‌اند که قرار است هدف قرار بگیرند یا خانواده‌هایشان هدف قرار خواهند گرفت» این مسئول تأکید دارد: «نادیده‌گرفتن چنین تلفاتی از روزنامه‌نگاران وحشتناک و غیرممکن است». او یادآوری کرد: «تاکنون با این حجم بالای روزنامه‌نگاران کشته‌شده در یک جنگ یا درگیری مواجه نشده بودیم». داوسون گفت: «روزنامه‌نگاران غزه فقط دوربین، میکروفون و نوت‌بوک دارند و با وجود امکان بالای مرگ‌و‌میر و شرایط کاملا نگران‌کننده به کار خود ادامه می‌دهند».

سازمان‌‌های صنفی روزنامه‌نگاران در جهان و نهادهای حقوق‌بشری معتقدند دولت‌های حامی اسرائیل باید برای حمایت از روزنامه‌نگاران به این کشور فشار بیاورند و باید از دادگاه کیفری بین‌المللی درخواست کرد که رفتار ارتش اسرائیل با خبرنگاران را بررسی کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها