|

گزارشی از تشدید حملات اسرائیل به نوار غزه و آغاز حمله زمینی به خان یونس

58 روز خون و گلوله

در پی تمدیدنشدن توافق آتش‌بس، ارتش اسرائیل از صبح جمعه دور جدید حملات هوایی خود را به نوار غزه آغاز کرد.

58  روز  خون  و  گلوله

‌شرق: در پی تمدیدنشدن توافق آتش‌بس، ارتش اسرائیل از صبح جمعه دور جدید حملات هوایی خود را به نوار غزه آغاز کرد. در حالی ایالات متحده آمریکا پیش‌شرط خود برای موافقت با حملات را تکرارنشدن کشتار وسیع اعلام کرد که به نظر می‌رسد طبق آمارهای چهار روز گذشته، شدت حملات به غیرنظامیان پس از وقفه بشردوستانه به مراتب شدیدتر از حملات پیشین بوده است تا جایی که آمار شهدا در مرز ۱۶ هزار نفر قرار دارد. در همین باره وزارت بهداشت غزه اعلام کرد از زمان آغاز تجاوزات اسرائیل به نوار غزه ۴۲ هزار نفر زخمی شده‌اند و ۱۵ هزارو ۸۹۹ نفر به شهادت رسیده‌اند. وزارت بهداشت غزه همچنین اعلام کرد که ۷۰ درصد از قربانیان حملات رژیم صهیونیستی کودکان و زنان هستند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، اشغالگران کادر پزشکی و مجروحان و آوارگان در بیمارستان‌های غزه و شمال را در دایره مرگ قرار داده‌اند. علاوه بر غزه، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که تعداد فلسطینیانی که در کرانه باختری از ابتدای سال جاری میلادی به ضرب گلوله اسرائیلی‌ها و شهرک‌نشینان به شهادت رسیده‌اند به ۴۶۴ نفر رسیده است. براساس گزارش الجزیره، وزارت بهداشت فلسطین همچنین اعلام کرد، ۲۵۶ نفر از آنها از هفتم اکتبر کشته شده‌اند.

خبرنگار المیادین در نوار غزه نیز گزارش داد که کادر پزشکی دیگر قادر به شمارش تعداد شهدا در بمباران مداوم اسرائیل نیستند. وی گزارش داد که بر اثر تشدید حملات اسرائیل به منازل و بیمارستان‌های غیرنظامی در روزهای اخیر، صدها شهید در شهر غزه و مرکز، جنوب و شمال نوار غزه به شهادت رسیده‌اند. به گفته برخی اخبار تنها در دو فقره جنایت شجاعیه و جبالیا طی یک روز از شنبه تا یکشنبه حدود ۷۰۰ نفر کشته شده‌اند. دولت غزه دوشنبه در بیانیه‌ای افزود که ارتش اشغالگر مستقیم بیش از ۱۴ بیمارستان در استان‌های غزه و شمال غزه را با موشک‌های شلیک‌شده از جنگنده‌ها و گلوله‌های تانک بمباران و اقدام به ترور بسیاری از پزشکان کرده و همچنین ۳۵ پزشک در رأس آنها دکتر محمد ابوسلمیه، مدیرکل مجتمع پزشکی الشفا را دستگیر کرد. پیش از نیمه‌شب دوشنبه بر اثر هدف قرارگرفتن دروازه شمالی بیمارستان کمال عدوان در جبالیا در شمال نوار غزه توسط هواپیمای جاسوسی اسرائیل، شهروندان زیادی از جمله کودکان و زنان شهید و مجروح شدند. درحالی‌که بیش از ۱۰ هزار آواره برای مدتی است که به این بیمارستان پناهنده شده‌اند.

پاسکال هانت، مسئول عملیات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در غزه هم در تشریح وضعیت ساکنان غزه گفت که «تعداد بسیار زیادی از غیرنظامیان از جمله هزاران کودک کشته و معلول شده‌اند. خانه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر زیرساخت‌های حیاتی برای بقای جمعیت غیرنظامی متحمل ویرانی عظیم شده‌اند. شرایط کنونی اجازه کمک‌های انسان‌دوستانه کافی را نمی‌دهد و من می‌ترسم که فاجعه‌ای برای مردم غیرنظامی به همراه داشته باشد». جیمز الدر، سخنگوی صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) هم اذعان کرد که «در حال حاضر بدترین حملات در جنوب نوار غزه صورت می‌گیرد و ما شاهد قربانی‌شدن تعداد زیادی از کودکان هستیم. ما مجددا برای نجات کودکان غزه و بیدارکردن وجدان جمعی هشدار می‌دهیم». سخنگوی یونیسف افزود: «با وجدان کامل، نمی‌توانیم اجازه دهیم این جنگ علیه کودکان نوار غزه ادامه یابد».

این در حالی است که ارتش اسرائیل روز یکشنبه تأکید کرد که از زمان آغاز جنگ در نوار غزه در هفتم اکتبر، حدود ۱۰ هزار حمله هوایی به نوار غزه انجام داده است. در بیانیه ارتش توضیح داده شده است که نیروهای زمینی با هماهنگی نیروی هوایی در حملات به نوار غزه شرکت داشته‌اند. همچنین ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه هم‌زمان با آغاز عملیات زمینی زرهی و حمله هوایی به نقاطی در غزه، حمله زمینی به جنوب نوار غزه به ویژه شمال خان یونس را آغاز کرد. به گفته رسانه‌های عبری‌زبان، ارتش اسرائیل در حال آماده‌شدن برای تشدید حملات و عملیات نظامی خود در شمال نوار غزه است و در ساعات آینده تلاش خواهد کرد تهاجم زمینی خود را به این منطقه تعمیق ببخشد و شهر و اردوگاه جبالیا را در میان پیش‌بینی‌ها درباره گسترش استقرار نیروهایش و تشدید عملیات زمینی اشغال کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها