|

از لاله‌های کاغذی تا سیری در گلزار مثنوی

در گوشه و کنار شهرهای مختلف نشست‌ها و اتفاقاتی رخ می‌دهد که می‌تواند فرصتی برای کنار هم بودن و دانستن بیشتر باشد.

در گوشه و کنار شهرهای مختلف نشست‌ها و اتفاقاتی رخ می‌دهد که می‌تواند فرصتی برای کنار هم بودن و دانستن بیشتر باشد.

لاله‌های کاغذی

جمعه بعدازظهر روز بعد از شب یلدا، روز تولد خورشید و اولین روز زمستان، یاران لاله‌زار جمع شدند تا ساعتی در کنار هم لاله‌های کاغذی درست کنند. می‌گویند این کار با نیت خیر انجام شد و برای جان‌گرفتن دوباره خیابان لاله‌زار و سلامتی شهروندان تهران، حرکتی نمادین محسوب می‌شود.

سیری در گلزار مثنوی

مجموعه شش جلدی «سیری در گلزار مثنوی» اثر ارزشمند زنده‌یاد مهدیه‌ الهی‌قمشه‌ای به کوشش دکتر فریبا ملکیان دختر این قرآن‌پژوه شناخته‌شده، به بازار نشر رسید. این مجموعه حاصل سال‌ها تحقیق، تقریر و شرح مثنوی معنوی توسط آن بانوی قرآن‌پژوه و مولوی‌شناس است. انتشارات «میرماه» به مدیریت دکتر علی یزدی‌نژاد نیز با تلاش به چاپ و انتشار آن همت گماشته است.

سیری در گلزار مثنوی که شامل شرح هر شش دفتر مثنوی است با پیشگفتاری نغز از شارح فقید آن آغاز می‌شود. ناشر و ویراستار این مجموعه نیز هریک مقدمه‌ای بر آن نوشته‌اند. مقدمه سوم به قلم افشین علا شاعر و داماد زنده‌یاد مهدیه الهی‌قمشه‌ای نگاشته شده است. خانواده این پژوهشگر شناخته‌شده، ضمن تبریک این رویداد فرخنده به اهالی ادب، فرهنگ و معرفت، مطالعه این مجموعه ارزشمند را به عموم پژوهندگان مثنوی معنوی و دوست‌داران خاندان بافضیلت الهی‌قمشه‌ای توصیه کرده‌اند.

سخنرانی نجل‌رحیم

امروز سه‌شنبه پنجم دی‌ماه ساعت دو تا پنج در عمارت نوفل‌لوشاتو، پژوهشگر و چهره شناخته‌شده، علم ایران، دکتر عبدالرحمن نجل‌رحیم در همایش ذهن خلاق که قرار است به توانمندی‌های کودکان اُتیمسی بپردازد، سخنرانی خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند به تهران، خیابان انقلاب، خیابان حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، نبش رازی پلاک ۱۸ مراجعه کنند.

نمایشگاه آی‌سی از راستین

مجموعه فرهنگی - تاریخی موزه سعدآباد قرار است در این هفته میزبان نمایشگاه نقاشی‌های «راستین» باشد. کودکی که به کوشش خانواده و کسانی که او را باور دارند با وجود تجربه‌های تلخی که در طول زندگی داشته است، به نقاشی و نجوم علاقه بسیار دارد. او این بار نام نمایشگاه خود را «آی‌سی 1101» گذاشته است. آی سی ۱۱۰۱، کهکشانی است غول‌آسا که توسط تلسکوپ هابل ثبت شد. آی‌سی ۱۱۰۱ پنجاه برابر راه شیری‌ است که ۱/۰۷میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و راز عظمتش در سیاهچاله عظیمی است که در عمق آن جای دارد، آی‌سی ۱۱۰۱ از دید ناظر زمینی چیزی جز یک نقطه درخشان کوچک نیست و تصور عظمتش ممکن نبود جز با رسیدن تلسکوپ هابل به خارج از اتمسفر زمین. درست مثل فاصله ما با درک جهان اُتیسم. چراکه از دید یک مغز نرمال، ایستاده بر جاذبه استوار بالینی و دمخور با اتمسفر ساختارهای اجتماعی مرسوم و مقبول، اُتیسم قدوقامتی ندارد. شاید همین بس باشد که معارف باشیم بر نقاط عطف علم و هنر در تاریخ تمدن بشر، که اغلب تکیه بر نام اُتیستیک‌ها زده است. راستین متولد ۱۰/۱۱ است و آی سی ۱۱۰۱ معکوسی از تقویم شمسی تولد اوست. آن‌هم در پایان 11سالگی که خود پایان یک سفر قهرمانی منحصر‌به‌فرد هم برایش بود و حالا در پورتالی از آینده پیش‌رو سفری جدید را از سر خواهد گرفت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها