|

بدرقه شهدای گمنام و حادثه تروریستی راسک با حضور پرشور مردم در سراسر کشور برگزار شد

روز وداع یاران

رئیسی: تشییع پیکر پاک شهدا روح و جان تازه و روحیه انقلابی، حماسی به جامعه می‌دهد

مراسم بدرقه و وداع مردم با پیکر مطهر شهدای گمنام دفاع مقدس و شهدای راسک هم‌زمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) از مقابل دانشگاه تهران آغاز و با حرکت کاروان شهدا به سمت معراج شهدا برگزار شد. شهدای دفاع مقدس از مناطق عملیاتی «چذابه»، «مجنون»، «مهران، «شلمچه»، «شرق دجله و بصره»، «سومار»، «شرهانی»، «میمک»، «خرمشهر»، «فکه» و «پنج شیر» تفحص شده‌ بودند.

روز وداع یاران

مراسم بدرقه و وداع مردم با پیکر مطهر شهدای گمنام دفاع مقدس و شهدای راسک هم‌زمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) از مقابل دانشگاه تهران آغاز و با حرکت کاروان شهدا به سمت معراج شهدا برگزار شد. شهدای دفاع مقدس از مناطق عملیاتی «چذابه»، «مجنون»، «مهران، «شلمچه»، «شرق دجله و بصره»، «سومار»، «شرهانی»، «میمک»، «خرمشهر»، «فکه» و «پنج شیر» تفحص شده‌ بودند. در این مراسم که با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی همراه بود، امیر عباسی به ذکر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام پرداخت. دختر شهید مدافع حرم مهدی قاضی‌‌خانی در این مراسم دل‌نوشته خود خطاب به مادران شهدای گمنام قرائت کرد.

در ادامه تابوت مطهر شهدای گمنام در محوطه معراج شهدا چیده شده و مردم در کنار آنها به عزاداری و زیارت مشغول شدند. مردمی که بخشی از آنها از جمعیت تشییع‌کننده بودند، کنار ابدان مطهر با چشمان اشک‌بار ایستاده و به دعا و اقامه نماز پرداختند. بخشی از این جمعیت افرادی بودند که به مراسم تشییع نرسیدند و حالا برای بدرقه شهدا راهی معراج شدند. میهمان ویژه مراسم معراج مادران شهدای مفقودالاثر بودند که برای دیدار شهدای گمنام حاضر شده‌ بودند.

پیکرهای مطهر 110 شهید گمنام تا ساعت 22:00 برای انجام زیارت مردمی در محوطه معراج قرار داشت.

رئیس‌جمهور، شهدا را الگوهای جامعه دانست و گفت: تشییع پیکر پاک شهدا روح و جان تازه، روحیه انقلابی، حماسی، شور و شعور به جامعه می‌دهد. ابراهیم رئیسی دیروز (یکشنبه) ابتدا در آیین تشییع شهدای گمنام دفاع مقدس در میدان انقلاب تهران حضور یافت و در ادامه در جمع عزاداران هیئت‌های فاطمی در میدان هفت تیر تهران به عزاداری پرداخت.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه دیروز (یکشنبه)، در مراسم تشییع شهدای گمنام مقابل دانشگاه تهران گفت: امروز سالروز شهادت بانوی عزیزی است که سرور همه زنان اهل بهشت است؛ شخصیتی که تجلی‌بخش نورانی قران کریم در رخسار یک زن است، او تجسم زنانه قرآن کریم است.

سرلشکر سلامی ادامه داد: مردم امروز ۲۸۰ ستاره بی‌غروب را تا عرش بدرقه خواهند کرد. این پیکرهای مطهر ضامن عزت ما هستند؛ اینها نشانه صدق وعده ملت عزیز ایران برای دفاع از ارزش‌های الهی اسلام و استقلال این کشور بزرگ هستند.

او افزود:‌ دشمنان می‌خواستند ملت ایران را از انقلاب پشیمان کنند و اثبات کنند بدون تکیه بر قدرت‌های شیطانی امکان تشکیل حکومت مستقل وجود ندارد. هیچ قدرتی بزرگ‌تر از آنها در تاریخ نبوده که دست به دست هم داده باشند تا از حاکمیت اسلام و قرآن جلوگیری کنند و اجازه ندهند ایران در جغرافیای سیاسی عالم مانند یک ستاره بدرخشد. سردار سلامی ادامه داد: آنها تلاش کردند این سرزمین را نقطه تمرکز همه آتش‌های انباشته‌شده در انبارهای خود کنند. آنها می‌خواستند هویت ما را بگیرند و بر سرنوشت ما حاکم شوند اما آن نمایش شکوهمند و حرکت عاشورایی ملت ایران تحت هدایت امام راحل موجب شد نهرهای جاری جهاد به‌سوی جبهه‌ها حرکت کند. ملت ما مانند صخره‌های سخت مقابل بارش باران گلوله‌ها ایستادند تا یکی‌یکی سرزمین‌ها آزاد شد. فرمانده کل سپاه گفت: رزمندگان ما عملیات‌های سختی را اجرا کردند که در طول تاریخ نبردهای جهان بی‌نظیر هستند. شهدای ما از رودخانه اروند، میادین مین، ‌ از درون کمین‌های دشمن عبور کردند و انسان‌هایی بودند که هرچه به مرگ نزدیک‌تر می‌شدند، شاداب‌تر می‌شدند و مجسمه واقعی ایمان‌ بودند. اینها سند جاودانگی ما هستند. بدون شهادت هیچ ملتی پایدار نمی‌ماند. مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهدای حادثه تروریستی راسک نیز با حضور پرشور و گسترده مردم زاهدان، احمد وحیدی وزیر کشور و سردار رضایی جانشین فرماندهی انتظامی کل کشور برگزار شد. بامداد ۲۵ آذر جاری بر اثر حمله تروریستی گروهک جیش‌العدل به مقر انتظامی در شهرستان راسک ۱۱ نفر از مأموران فراجا به شهادت رسیدند و تعدادی مجروح شدند. در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، مردم زاهدان، حضور پرشوری در بدرقه فرزندان ایران داشتند که جان خود را در راه دفاع از وطن و امنیت نثار کردند.

سردار رضایی، جانشین فراجا، در مراسم تشییع شهدای راسک در زاهدان با بیان اینکه تروریست‌ها بدانند این جنایت بی‌پاسخ نخواهد ماند و پاسخ سخت و شکننده‌ای به آنان خواهیم داد، اظهار کرد: شناسایی و تعقیب تروریست‌ها ادامه دارد. وی با اشاره به حضور پررنگ شیعه و سنی در مراسم تشییع این شهدای والامقام افزود: این حضور باشکوه مردم سیستان و بلوچستان در بدرقه شهدا، خود پاسخ کوبنده به کوردلان و معاندان است.


بعد از 3 روز؛ پاکستان حمله تروریستی راسک را محکوم کرد!

ردپای پاکستان در راسک؟

حمله تروریستی به مقر انتظامی راسک یک پیام واضح داشت و آن ادامه میزبانی کشورهای همسایه به دلیل شرایط امنیتی ناپایدار از حضور گروه‌های تروریستی بود که گاهی برای عملیات خرابکارانه و‌ ترور راهی ایران می‌شوند. ازاین‌رو بیش از همه انگشت اتهام به سمت پاکستان نشانه رفته که به مأمنی برای آموزش و تعلیم تروریست‌ها تبدیل شده است. در همین راستا «شهریار حیدری»، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، در پیامی با هشدار به دولت پاکستان درباره این حمله گفت: «از این نوع اقدامات کور چندین‌بار از سوی تروریست‌های بزدل تکرار شده و این اتفاق اخیر نیز به دلیل عدم شرایط امنیت پایدار در کشور پاکستان بوده است؛ چراکه گروهک تروریستی جیش‌الظلم که در پاکستان مستقر است، مأمن امنی برای جذب و آموزش گروه‌های تروریستی شده است». حیدری افزود: «آنچه انتظار می‌رود این بوده که دستگاه دیپلماسی باید این حادثه را از طریق کشور پاکستان رصد و پیگیری کند و اگر قرار باشد در کشور همسایه‌ای به دلیل نداشتن اشراف اطلاعاتی و امنیتی بر مرز، چنین اتفاقاتی بیفتد اصلا پذیرفتنی نیست؛ ضمن اینکه چنین موضوعی از زوایای مختلف قابل توجه است؛ بالاخره اگر کشوری اشراف اطلاعاتی بر مرزها نداشته باشد یک مصیبت به حساب می‌آید و اگر هم در جریان این حوادث باشد و اقدامی انجام نداده باشد که فاجعه‌بارتر است». سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم در واکنش به حمله تروریستی راسک تأکید کرد: این ترورها بدون شک با هماهنگی و مدیریت مستقیم سازمان سیا و دیگر سازمان‌های جاسوسی شکل‌ گرفته است، بدون تردید پاسخ کوبنده، سخت و پشیمان‌کننده‌ای به عوامل این ترور خواهیم داد. این ترورها بدون شک با هماهنگی و مدیریت مستقیم سازمان سیا و دیگر سازمان‌های جاسوسی شکل‌ گرفته است، بدون تردید پاسخ کوبنده، سخت و پشیمان‌کننده‌ای به عوامل این ترور خواهیم داد. دولت پاکستان که خاک خودش را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهد، باید در این رابطه پاسخ‌گو باشد. دیروز با گذشت سه روز ار حمله تروریستی بالاخره وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای حمله تروریستی به مقر انتظامی راسک را محکوم کرد و به دولت و ملت ایران «صمیمانه» تسلیت گفت. در این بیانیه که در وبگاه وزارت امور خارجه پاکستان منتشر شده، آمده است: «ما صمیمانه به خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع داریم. پاکستان با دولت و ملت دوست ایران در این برهه اندوه‌بار و وصف‌‎ناپذیر در هم‌بستگی کامل است» وزارت امور خارجه پاکستان همچنین اشاره کرد که «تروریسم تهدیدی برای منطقه و برای صلح و امنیت جهانی است و باید به هر طریقی، از جمله همکاری دوجانبه و منطقه‌ای با آن مقابله شود».بامداد جمعه، تروریست‌ها به مقر انتظامی در شهرستان راسک حمله کردند که در این حمله تروریستی تعدادی از نیروهای فراجا به شهادت رسیدند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها