|

از ضرر تا اختلاس

گاهی اعداد به شکل بهتری موقعیت و اتفاقی را که رخ داده است، توصیف می‌کنند.

زینب همتی- گاهی اعداد به شکل بهتری موقعیت و اتفاقی را که رخ داده است، توصیف می‌کنند.

هیچ گردشگری به ایران نمی‌آید

اقتصادآنلاین گفت‌وگویی با ابراهیم پورفرج، رئیس انجمن تورگردانان ایران انجام داده که در آن نکته دردناکی بیان شده است. او گفته است: «مدت‌هاست دیگر اروپایی‌ها و... به ایران نمی‌آیند و تنها توریست‌های ما افرادی هستند که به اماکن زیارتی می‌روند. دو فصل پرتور ما بهار و پاییز است که امسال متأسفانه هر دو فصل توریستی نداشتیم و مسئولی برای رسیدگی به وضعیت نیز وجود ندارد».

50 سال یا یک سال؟

ماجرای اختلاس یک شرکت چای که ارقام آن هوش از سر همه برده، در چند روز گذشته به‌شدت همه را ناراحت کرده است. درحالی‌که برای ورود چای، ارز دولتی در نظر گرفته شده و به جای آوردن چایی باکیفیت، چای دست‌چندم وارد شده است. در واقع سؤال این است که چرا باید مبلغ سه‌میلیارد‌و هفت میلیون دلار برای چای به یک شرکت اختصاص داده شود؟ حالا به قول یک نماینده، این مقدار پول برای چای وجود دارد و برای واردات ماشین نه؟ یک کاربر در شبکه‌های اجتماعی مقایسه‌ای بین ثروت ترامپ و این مبلغ انجام داده است. کل ثروت ‎ترامپ بنا بر پیش‌بینی فوربس در حدود ۲.۶ میلیارد دلار است، ۵۰ سال کار و تلاش شده ۲.۶ میلیارد دلار بعد اگر می‌فهمید با واردات چای می‌شد ۳.7 میلیارد دلار به دست آورد؟

۸ تا ۹ میلیون بیمه‌نشده

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی اعلام کرده است طبق برخی برآوردها بین هشت تا ۹ میلیون نفر جمعیت بیمه‌نشده در کشور وجود دارد. البته این مسئول وعده داده که باید به روزی برسیم که صد درصد جامعه ایران تحت پوشش بیمه فراگیر ایرانی باشند.

سالانه 13 تا 15 میلیارد دلار

ماجرای چای باعث شده که بار دیگر بحث فساد سیستماتیک مورد توجه قرار گیرد. علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی، در گفت‌وگو با انتخاب به نکته‌هایی اشاره کرده است. او گفته است: «ما در سال حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز دولتی برای تأمین کالای اساسی مصرف می‌کنیم؛ این عدد، چشمگیر است. کالا‌هایی هم که درباره آن صحبت می‌کنیم از سفره مردم است. وقتی دولت رئیسی روی کار آمد، با شعار جراحی اقتصادی آنها را حذف کرد و حذف کالا‌های اساسی از ارز دولتی یک تورم شتاب‌دهنده را شکل داد و دولتی‌ها متوقف شدند. دولت رئیسی جراحی کرد منتها یادش رفت شکم بیمار را بدوزد. قرار نبود ارز چهارهزارو 200 تومانی را بردارند و ۲۸ هزار تومانی را بگذارند». او به یک روند مرسوم خرید کالاها با ارز دولتی و حمایتی اشاره کرد و گفت: «ما در بسیاری از صنایع متأسفانه شاهد پدیده‌ای هستیم که دارنده ارز دولتی با فروشنده به یک توافق می‌رسد و باعث می‌شود برای فروشنده خارجی پول بیشتری را پرداخت کنند و با یک محاسباتی بخشی از آن پول را بگیرند. مثلا یک کالا را کیلویی صد دلار می‌خرند، برای دولت کیلویی ۱۲۰ دلار فاکتور می‌کنند، آن ۲۰ دلار یک ارز ارزان است و سود وحشتناکی را به آن مجموعه می‌دهد».

ضرر 470 میلیارد تومانی

رسانه‌ها به نقل از سازمان حسابرسی از یک زیان چند صد میلیاردی خبر دادند. به گزارش سازمان حسابرسی، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در سال گذشته حدود ۴۷۰ میلیارد تومان زیان داشته است. این شرکت سال گذشته شش‌هزارو 400 میلیارد تومان درآمد عملیاتی و هزارو 663 میلیارد تومان سود ناخالص داشته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها