|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «شرق» در حاشیه جلسه هیئت دولت مطرح کرد

بحث فیلترینگ در شبکه‌های اجتماعی نداریم

وزیر بهداشت: اگر گزارشی از ویروس جدید تنفسی به دست آوریم، به مردم اعلام می‌کنیم

صبح روز گذشته طبق روال هفتگی، جلسه هیئت دولت با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و وزرا در ساختمان پاستور برگزار شد و در پایان جلسه، مثل همیشه برخی وزرا و اعضای کابینه به حیاط دولت آمدند و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اوجی وزیر نفت، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه، احمد وحیدی وزیر کشور، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت و صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، از‌جمله اعضای کابینه بودند که با حضور در حیاط دولت پاسخ‌گوی سؤال خبرنگاران بودند.

بحث فیلترینگ در شبکه‌های اجتماعی نداریم
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

صبح روز گذشته طبق روال هفتگی، جلسه هیئت دولت با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و وزرا در ساختمان پاستور برگزار شد و در پایان جلسه، مثل همیشه برخی وزرا و اعضای کابینه به حیاط دولت آمدند و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اوجی وزیر نفت، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه، احمد وحیدی وزیر کشور، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت و صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، از‌جمله اعضای کابینه بودند که با حضور در حیاط دولت پاسخ‌گوی سؤال خبرنگاران بودند.

وزیر ارشاد: اینستاگرام و تلگرام شرایط ما را بپذیرند، بلافاصله فعالیتشان در کشور آزاد می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از‌ جمله وزرایی بود که در حاشیه جلسه هیئت دولت با «شرق» گفت‌وگو کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «شرق» درباره اینکه به‌عنوان عضو کارگروه مصادیق مجرمانه در فضای مجازی، نظرتان درباره فیلترینگ فضای مجازی چیست؟ بیان کرد: «در کارگروه مصادیق مجرمانه در فضای مجازی، 12 نماینده داریم که این کارگروه در دادستانی کل تشکیل می‌شود».

او توضیح داد: «البته می‌توان گفت که این کمیته بیشتر کمیته بازگشایی است تا تعیین مصادیق مجرمانه؛ چراکه طبق عددی که در اختیار داریم، در سال‌های گذشته چند هزار پایگاه اینترنتی را که مسدود شده بودند، در دولت جدید از این طریق بازگشایی کرده‌ایم».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «عدد دقیق این گشایش را در اختیار داریم و می‌توانیم آن را در اختیار شما هم قرار دهیم».

اسماعیلی در پاسخ به اینکه نظرتان درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و دیگر برنامه‌های خارجی از جمله اینستاگرام، تلگرام، گوگل‌پلی و... چیست؟ مطرح کرد: «ما برای شبکه‌های اجتماعی خارجی بحث فیلترینگ نداریم؛ بلکه طبق مقررات بین‌المللی هر مجموعه‌ای که در خارج از کشور حضور داشته باشد، برای اینکه با حوزه مدیریت داخلی ما هماهنگ شود، باید در داخل کشور نمایندگی داشته باشد».

او همچنین اعلام کرد: «براساس ‌این دولت جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است هریک از این شبکه‌های اجتماعی مجازی، سکوها و پلتفرم‌ها در ایران نمایندگی ایجاد کنند، بلافاصله فضای کاری آنها باز خواهد شد».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: «فرقی هم ندارد این شبکه مجازی تلگرام، اینستاگرام یا هریک از شبکه‌های اجتماعی باشد، در صورت پذیرش شرایط ما، فضا برای فعالیتش باز می‌شود».

وزیر بهداشت: سازمان بهداشت جهانی گزارشی از ویروس تنفسی جدید در چین دریافت نکرده است

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفت‌وگو با «شرق» در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در چین ویروس تنفسی جدیدی شناسایی شده که بیشتر کودکان را هدف قرار می‌دهد، آیا این ویروس وارد کشور شده یا خیر؟ گفت: «سازمان بهداشت جهانی کشورها را متعهد کرده تا هر بیماری جدیدی را که در کشور بروز می‌کند، اعلام کنند که به آن IHR گفته می‌شود؛ اما با توجه به اینکه گفته شده این بیماری تنفسی در چین بروز کرده است، سازمان بهداشت جهانی چین را موظف کرده که این موضوع را به آنها گزارش دهد، تا امروز هیچ گزارشی دال بر اینکه یک ویروس جدید تنفسی جدید در چین شناسایی شده باشد، گزارش نشده است».

او ادامه داد: «این موضوع فقط در حد خواستن گزارش سازمان بهداشت جهانی از چین در این زمینه است و اگر ما در‌این‌باره گزارشی به دست بیاوریم، حتما به همه اعلام خواهیم کرد».

وزیر بهداشت و درمان در پاسخ به اینکه یعنی به مردم اطمینان می‌دهید که هیچ جای نگرانی وجود ندارد؟ اظهار کرد: «این نگرانی را باید سازمان بهداشت جهانی اعلام کند؛ اما تا امروز چنین گزارش و اعلامی وجود ندارد». وزیر بهداشت همچنین در حاشیه جلسه هیئت دولت در توضیح بیشتر این موضوع، در جمع خبرنگارن با تأکید بر اینکه «آنهایی که علائم سرماخورگی دارند، حتما باید ماسک بزنند»، گفت: «در بررسی ما شایع‌ترین ویروسی که افراد به آن مبتلا هستند، همان آنفلوانزاست و از بین بیمارانی که بستری می‌شوند، پنج درصد بیماران بدحال مربوط به کروناست و ۹۵ درصد آنفلوانزاست».

او ادامه داد: «از نظر انتشار در مدت کرونا، همه تمرین کردند که چگونه از بیماری جلوگیری کنند. اولین و مهم‌ترین مسئله این است، کسانی که علائم سرماخوردگی دارند، حتما باید ماسک بزنند و رعایت فاصله داشته باشند؛ چون این کار برای خودشان نیست؛ بلکه برای سلامتی دیگران است».

بهادری‌جهرمی: ایرادات آیین‌نامه اجرائی قانون انتخابات مجلس اصلاح شد

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز در حیاط دولت به خبرنگاران گفت: «همه ایراداتی که از سوی هیئت تطبیق به آیین‌نامه اجرائی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد شده بود، بررسی و اصلاح شد و این آیین‌نامه اکنون در حال اجراست».

سؤال وزیر کشور از منتقدان محرمانه‌بودن بخش‌نامه درباره حجاب

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در پایان جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران در واکنش به انتشار یک ابلاغیه از سوی او درباره فعالیت‌های گروه‌هایی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب، گفت: «مواضع ما درباره عفاف و حجاب کاملا روشن است. هم مصوبات قانونی داریم و هم قانون داریم و براساس این مصوبات رعایت عفاف و حجاب بر همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی یک امر لازم است. وزارت کشور هم مسئولیت نظارت بر این دستگاه‌ها و نهادها را براساس همان قوانین و مقررات بر عهده دارد».

او ادامه داد: «اینها در مصوبات شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی که از طرف رؤسای جمهور وقت ابلاغ شده، در سال‌های ۷۶، ۸۴ و ۹۸ ابلاغ شده و ما مصوبات روشنی درباره عفاف و حجاب داریم و جرائم آن و مجازات‌های آن از نظر رعایت‌نکردن قوانین و مقررات در قانون مجازات اسلامی مشخص است. طبیعتا وزارت کشور وظیفه دارد بر رعایت عفاف و حجاب نظارت کند و تلاش کرده است که این وظیفه را برابر مصوبات قانونی و تکالیف قانونی دنبال کند». وزیر کشور همچنین در واکنش به برخی انتقادات درباره محرمانه‌بودن بخش‌نامه وزیر کشور در زمینه حجاب اظهار کرد: «کسانی که انتقاد می‌کنند، ابتدا باید این پرسش را پاسخ دهند که چرا تلاش کردند مطلبی را که مهر طبقه‌بندی خورده، از درون یک دستگاه بگیرند؟ چرا تلاش در انتشار آن داشتند و چرا تلاش می‌کنند این را به‌عنوان یک کار درست جلوه دهند؟ این سه کار غیرقانونی است؛ در‌حالی‌که آن افراد به قانون هم اشاره می‌کنند».

60 درصد آلایندگی تهران مربوط به وسایل نقلیه شخصی است

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست نیز با بیان اینکه ۶۰ درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به صنایع متحرک و وسایل نقلیه شخصی است، به خبرنگاران گفت: «در این زمینه دولت گام‌های بسیار خوبی برداشته است و دیروز خط تولید هزار اتوبوس برقی از طرف وزیر صمت افتتاح شد که ظرفیتی بسیار عالی است. شهرداری هم اقدامات بسیار خوبی در حوزه حمل‌ونقل عمومی انجام داده و قرار است ۷۰۰ دستگاه واگن به تهران اضافه شود».

وزیر ارتباطات: افزایش ۵ تا ۸ برابری مخاطبان پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در جمع خبرنگاران از افزایش پنج تا هشت‌برابری مخاطبان پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی در یک‌و‌نیم سال گذشته خبر داد و گفت: «این افزایش هم در تعداد کاربر روزانه و هم در تعداد کاربر فعال ماهانه است. حضور مردم هم موضوعی است که برای کسب‌و‌کار مهم است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها