|

در دومین سفر استانی دولت به کردستان انجام شد

از افتتاح راه‌آهن تا بهره‌برداری از فرودگاه سقز

سید‌ابراهیم رئیسی، در دومین دور سفرهای استانی خود، صبح پنجشنبه (۱۱ آبان) عازم استان کردستان شد. پیش از حضور رئیس‌ دولت سیزدهم جمعیت پرشوری در مسیر و خیابان‌های اطراف محل سخنرانی رئیسی تجمع کرده بودند. افتتاح راه‌آهن همدان‌-‌سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر به‌عنوان یکی از وعده‌های مهم دولت، اولین برنامه رئیسی در کردستان بود.

از  افتتاح راه‌آهن  تا بهره‌برداری از فرودگاه سقز

سید‌ابراهیم رئیسی، در دومین دور سفرهای استانی خود، صبح پنجشنبه (۱۱ آبان) عازم استان کردستان شد. پیش از حضور رئیس‌ دولت سیزدهم جمعیت پرشوری در مسیر و خیابان‌های اطراف محل سخنرانی رئیسی تجمع کرده بودند. افتتاح راه‌آهن همدان‌-‌سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر به‌عنوان یکی از وعده‌های مهم دولت، اولین برنامه رئیسی در کردستان بود. در اولین بخش از سفر رئیسی به کردستان، کلان‌طرح راه‌آهن همدان-سنندج به بهره‌برداری رسید. این پروژه در طول ۱۸ سال گذشته حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود. عملیات تکمیل این طرح سال گذشته پس از سفر رئیس‌جمهور به کردستان و تأمین اعتبار ۱۴ هزار میلیارد‌ریالی از سر گرفته شد و با افتتاح این طرح از طرف رئیس‌جمهور ضمن اتصال بیست‌و‌چهارمین مرکز استان به شبکه ریلی کشور، مُهر پایانی بر این طرح قدیمی زده شد. رئیس دولت در آیین افتتاح این کلان‌پروژه گفت: کردستان سرزمین مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن، برخوردار از مردمانی با احترام، با فرهنگ، دارای سنت‌های بسیار ارزشمند بومی و منطقه‌ای و باورمند به ارزش‌های الهی و دینی است که همواره پشتیبان انقلاب اسلامی بوده و هستند و خدمت به چنین مردمانی مایه فخر و مباهات دولت است. او سپس در اجتماع پرشور مردم سنندج حاضر شد و به مدیران استانی تأکید کرد که در پروژه‌های استانی حتما از نیروهای بومی استفاده کنند.

سید‌ابراهیم رئیسی در آخرین برنامه از روز اول سفر دولت مردمی به استان کردستان، شامگاه پنجشنبه در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر این استان، با بیان اینکه فرهنگ و هویت مردم کردستان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مانع تحقق خواست معاندان و ضدانقلاب و تجزیه‌طلبان در این استان شده است، مسئولیت حفظ این فرهنگ غنی و ارزشمند را متوجه فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر این استان دانست. رئیس دولت در ادامه نرخ پایین آمار جرم و جنایت در کردستان با وجود برخی محرومیت‌ها و تنگناهای معیشتی را ناشی از تمسک مردم این استان به فرهنگ و تمدن غنی برآمده از سابقه تاریخی و دینی کردستان دانست و گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته به‌ دلیل وقوع برخی رخدادها و حوادث در کردستان به مسائل فرهنگی و شاخص‌های هویتی و تمدنی استان کم‌توجهی شده است که باید با تلاش مضاعف عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه را جبران کنیم.

همچنین سیدابراهیم رئیسی دیروز، جمعه، در دومین روز از سفرش به استان کردستان و برای بهره‌برداری از فرودگاه سقز وارد این شهر شد. این پروژه در کمتر از دو سال با تزریق اعتبار لازم تکمیل شد و دیروز پس از سال‌ها انتظار، سقزی‌ها به آرزوی خود رسیدند و فرودگاه این شهر افتتاح و برقراری نخستین نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه به نام دولت سیزدهم ثبت شد. این فرودگاه به دست مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و دو‌هزا‌رو ۵۰۰ متر‌مربع مساحت پایانه به اتمام رسید. باند فرودگاه سقز دو‌هزار‌و ۶۰۰ متر طول دارد و 

۴۵۰ متر تاکسی‌وِی، دو‌هزار‌و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، هزار‌و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان‌ پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است. هم‌زمان با افتتاح رسمی این فرودگاه از سوی رئیسی، پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تهران به مقصد فرودگاه شهدای سقز انجام شد. این پرواز با استفاده از هواپیمای «ای‌تی‌آر (ATR)» انجام شد. فرودگاه سقز نقش مهمی در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهره‌مندی آن در بخش‌های مختلف دارد. وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه-مریوان، رسمی‌شدن مرز سیران‌بند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستان‌های بانه و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه از‌جمله دلایل اهمیت این طرح بزرگ عمرانی در استان کردستان است که در دولت مردمی تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

پس از افتتاح فرودگاه، رئیسی برای دیدار مردمی با مردم بانه، وارد این شهرستان شد. سید‌ابراهیم رئیسی در اجتماع مردم شهرستان مرزی بانه افزود: آنچه امروز در فلسطین می‌بینیم، نمونه‌اش را در جنگ تحمیلی دیده‌ایم که صدامیان از خدا بی‌خبر چگونه بر سر مردم بانه بمب ریختند و مردم را به خاک و خون کشیدند. او ادامه داد: امروز همان جریان باطل و همان آمریکا که در جنگ تحمیلی در بانه فاجعه آفرید، در فلسطین جنایت می‌کند. همان جریان که دیروز شهرهای کردستان و خوزستان ما را ویران کرد، امروز خانه‌های مردم فلسطین را ویران می‌کند. رئیس‌جمهوری یادآور شد: اگر دیروز صدام جنایتکار و آمریکایی‌ها و کشورهای شرور اروپایی محاکمه می‌شدند، امروز شاهد این جنایت هولناک به دست آمریکا و رژیم صهیونیستی نبودیم. چهار هزار کودک فلسطینی به خاک و خون کشیده شدند. این جنایت در کجا رسیدگی می‌شود؟ رئیسی تأکید کرد: تردید نداریم که جبهه حق و فلسطین پیروز خواهد شد. او با اشاره به خدمات دولت و نظام در کردستان اظهار کرد: کارهای بسیاری انجام شده اما هنوز جای کار در استان وجود دارد. در شهرها و روستاهای کردستان به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدان، کارهای بسیاری انجام شده‌ است. رئیس دولت گفت: رفع محرومیت در طول 40 سال انجام شده‌، اما کارهای دیگری هم در پیش است که باید انجام شود. اکنون چهره بسیاری از روستاها و شهرهای ما متفاوت شده‌، اما باز هم باید تلاش بیشتری انجام شود. رئیسی یادآور شد: مردم منطقه کردستان به‌عنوان مرزبانان وفادار در دوران جنگ تحمیلی حقیقتا از کیان ایران اسلامی مرزبانی و دفاع کردند و شهدای بسیاری در این راه تقدیم کردند. او با بیان اینکه باید همواره از ایستادگی‌ها و مقاومت‌های مردم این سامان قدردانی شود، افزود: جریان حق و باطل در طول تاریخ همواره وجود داشته و جریانی به دنبال حق‌گرایی و عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و زشتی‌هاست و جریان استکباری هم به دنبال ایجاد انحراف و فساد و تضییع حق مردم است. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: ما در پیروزی انقلاب اسلامی دیدیم مردم عزیزمان حق‌خواهی و عدالت‌خواهی کردند و نظام ستم‌شاهی هم به دنبال زیاده‌خواهی و فساد و استکبار و خودخواهی و خودپرستی بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها