|

«شرق» از حاشیه جلسه هیئت وزیران گزارش می‌دهد

وزیر دفاع: در قبال هر تهدیدی می‌توانیم بلافاصله عکس‌العمل نشان دهیم

وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت از 12 مگابیت بر ثانیه به 1000 مگابیت بر ثانیه می‌رسد

اعضای کابینه سیزدهم، طبق روال هفتگی خود، صبح روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ دادند. امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،‌ صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی وزیر کشور، جواد اوجی وزیر نفت،‌ محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور،‌ علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت و علیرضا زاکانی شهردار تهران، از‌جمله اعضای هیئت دولت بودند که برای گفت‌وگو با رسانه‌ها به حیاط دولت آمدند.

وزیر دفاع: در قبال هر تهدیدی می‌توانیم بلافاصله عکس‌العمل نشان دهیم
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

اعضای کابینه سیزدهم، طبق روال هفتگی خود، صبح روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ دادند. امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،‌ صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ محمد‌مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی وزیر کشور، جواد اوجی وزیر نفت،‌ محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور،‌ علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت و علیرضا زاکانی شهردار تهران، از‌جمله اعضای هیئت دولت بودند که برای گفت‌وگو با رسانه‌ها به حیاط دولت آمدند.

وزیر دفاع: اسرائیل در موقعیتی نیست که بتواند ما را تهدید کند

امیر محمدرضا آشتیانی، اولین وزیری بود که به جمع خبرنگاران آمد و پاسخ‌گوی سؤالات آنها بود. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگوی اختصاصی با «شرق» در واکنش به تهدیدات اخیر اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران در شرایط خاص کنونی، اظهار کرد: «اسرائیل در موقعیتی نیست که بتواند کسی را تهدید کند».

او تأکید کرد: «تهدیدات آنها واهی و بی‌مورد است؛ اما فرای این موضوع، جمهوری اسلامی همیشه و در همه حال آمادگی دفاعی دارد و ما در قبال هر تهدیدی می‌توانیم بلافاصله عکس‌العمل نشان دهیم».

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: «تا حدی قدرت دفاعی و نظامی ما بالاست که حتی کسی نتواند جرئت تهدید ایران را در سر بپروراند».

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین از رونمایی یک سامانه پدافندی بردبلند به نام «شهید علی‌وردی» در هفته‌های آینده خبر داد و گفت که در زمان مقتضی جزئیات این امر اعلام خواهد شد.

او همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران و تأثیر آن بر دیپلماسی دفاعی، اظهار کرد: «ما از قبل هم ارتباط و تعاملات دفاعی با کشورهای مختلف داشته‌ایم. این امر می‌تواند کمک کند که تعاملات بیشتر شود. صرفا هم مباحث ما دفاعی نیست، بلکه علمی، فناوری و غیرنظامی هم هست که می‌تواند به این موارد نیز کمک کند».

وزیر دفاع یادآور شد: «پایان تحریم‌های تسلیحاتی حتما می‌تواند صادرات و واردات ما را در حوزه دفاعی افزایش دهد».

آشتیانی با اشاره به قابلیت‌های ایران در عرصه پدافندی گفت: «ما در حوزه‌های پدافندی از قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار هستیم. خیلی از کشورها هم درخواست دارند برخی از این سامانه‌ها را خریداری کنند. از آنجا که موضوع مربوط به پدافند است هم همه شرایط و مقررات بین‌المللی را لحاظ می‌کنیم».

وزیر ارتباطات: آخرین وضعیت فعالیت استارلینک در ایران

علاوه بر وزیر دفاع، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش «شرق» درباره دلیل کاهش سرعت اینترنت در کشور گفت: «مراجع بین‌المللی هر ماه سرعت اینترنت کشور را اعلام می‌کنند. تنها راه‌حل اساسی سرعت اینترنت در کشور نوسازی زیر‌ساخت‌های ارتباطی کشور به‌ویژه زیرساخت‌های ارتباطی ثابت است که به این منظور پروژه بزرگ فیبر نوری در سراسر کشور در حال اجرا‌ست و تاکنون در بیش از 200 شهر این پروژه شروع شده و در 

90 شهر انجام آن به اتمام رسیده است».

او ادامه داد: «ان‌شاءالله به‌زودی پوشش فیبر نوری در برخی از استان‌ها تمام می‌شود و تمام شهرها در این استان‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرند و از میانگین سرعتی که در‌حال‌حاضر 12 مگابیت بر ثانیه است، به سرعت هزار مگابیت بر ثانیه می‌رسند».

زار‌ع‌پور در ادامه به افزایش کیفیت اینترنت همراه اشاره کرد و افزود: «با ارتقای اینترنت ثابت، کیفیت اینترنت همراه نیز افزایش می‌یابد و نسل چهارم و پنجم تلفن همراه هم برای ارائه حداکثر سرعت باید به فیبر نوری متصل شود».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با تأکید بر اینکه نمایندگان ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای شرکت استارلینک بعد از مذاکرات با سازمان تنظیمات مقررات ایران و پذیرفتن قوانین سرزمینی ایران می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند، به خبرنگاران گفت: «استارلینک مکلف شده است برای فعالیت در ایران از سازمان تنظیم مقررات مجوز بگیرد. آنان تا جلسه بعدی که در اسفندماه است، مکلف شده‌اند سازوکارهای اجرائی را فراهم کنند و ما هم موضوع را پیگیری می‌کنیم».

وزیر نفت: تولید روزانه نفت به ۳میلیون‌و ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است

علی اوجی، وزیر نفت نیز در حاشیه جلسه هیئت وزیران با اشاره به اقدامات انجام‌شده از ابتدای این دولت برای افزایش میزان تولید نفت به خبرنگاران گفت: «در شروع دولت تولید روزانه نفت دو‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر نبود. خوشبختانه با اقداماتی که در این 

۲۴ ماه وزارت نفت انجام داده است، در راستای افزایش تولید نفت ما امروز به عدد سه‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار بشکه نفت رسیده‌ایم. ان‌شاء‌الله با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و پروژه‌های سرمایه‌گذاری‌شده چه در بخش میادین، چه میادین مشترک و چه میادین مستقل و چه در خشکی و چه در دریا‌، رشد تولید نفت ما افزایشی خواهد بود».

وزیر ارشاد: امروز حوزه سینما بهترین دوره خود را طی می‌کند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به جمع خبرنگاران پیوست و درباره بیانیه اخیر سینماگران مدعی شد که آنها با «جوسازی‌های نادرست و کذب» قصد دارند «جلوی درخشش سینمای ایران را که در حال وقوع است» بگیرند. او ادامه داد: «آنچه هفته گذشته درباره بیانیه سینماگران رخ داد، نمونه یک شیطنت رسانه‌ای بود. امروز حوزه سینما بهترین دوره خود را طی می‌کند که بیانیه‌نویس‌های سیاسی حتی یک بار به این موفقیت بزرگ اشاره نمی‌کنند».

وزیر کشور: حملات به آمریکا ربطی به ایران ندارد

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز درباره اتهام آمریکا به ایران درباره حملات نیروهای مخالف آمریکا به پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه، به خبرنگاران گفت: «اسرائیل با چراغ سبز آمریکا این جنایات را در غزه انجام می‌دهد و آمریکا این جنگ را مدیریت می‌کند. طبیعی است که مسلمانان درباره ظلمی که به مردم غزه می‌شود، ناراحت هستند و آمریکا باید بداند اقداماتش بی‌پاسخ نمی‌ماند. همه نگران هستند و ممکن است هر جایی آنها را به‌عنوان مقصر اصلی هدف قرار دهند که ربطی به ایران ندارد. قبلا به صورت علنی به آنها تذکر داده شد که جلوی کشتار بی‌رحمانه را بگیرید و حمایت نکنید».

وحیدی همچنین درباره تشکیل استان تهران غربی نیز گفت: «این درخواست در دست بررسی است، ولی تصمیم قطعی گرفته نشده است».

وزیر کار: به دنبال کمک ویژه به جامعه کارگری در حوزه مسکن هستیم

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: «قانون‌گذار مشخص کرده است که شورای‌ عالی کار به چه نحوی حداقل حقوق و دستمزد را مشخص کند. همان‌طور که بارها عرض کردم، ما حداقل حقوق و دستمزد را مشخص کرده‌ایم، نه حداکثر آن را. بر‌اساس‌این توافقات بین کارگر و کارفرما هرچه باشد، مورد تأیید وزارتخانه است. در جلسات ما اساسا بحث می‌شود. یک نفر اقناع می‌شود و یک نفر اقناع نمی‌شود. ذات جلسات به این شکل است». وزیر کار همچنین با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که در حوزه مسکن کارگری گامی برداریم، بیان کرد: «بنده دعوت کرده‌ام تا همکاران ما از وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل حضور داشته باشند تا بحث کنیم. ان‌شاءالله در بحث ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که برای آحاد مختلف جامعه است، بتوانیم کمک ویژه‌ای به جامعه کارگری در حوزه مسکن انجام دهیم».

پیشنهاد معاون حقوقی رئیس‌جمهور به سازمان‌های مردم‌نهاد

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در حاشیه هیئت دولت پیشنهاد داد سازمان‌های مردم‌نهاد ایرانی با سازمان‌های مردم‌نهاد آسیایی، اروپایی و آمریکای جنوبی ارتباط بگیرند و فشار جهانی علیه اسرائیل را افزایش دهند تا بهای حقوقی جنایت‌هایش را بدهد.

آغاز رسیدگی به کلیات بودجه ۱۴۰۳ در دولت

در پایان هم به‌عنوان حسن ختام، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، برای اعلام مصوبات هیئت دولت به جمع خبرنگاران آمد و با اعلام خبر آغاز رسیدگی کلیات بودجه سال آینده در هیئت وزیران، گفت: «رسیدگی به کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ از امروز (چهارشنبه) در دولت آغاز شد و در دستور کار قرار گرفت تا به محض نهایی‌شدن برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، امکان تصمیم‌گیری نهایی درباره کلیات بودجه در دولت فراهم شود».

بهادری‌جهرمی اهداف اصلی دولت در این لایحه را حمایت مؤثر از تولید و ایجاد زیرساخت‌های لازم مالی و بودجه‌ای برای تحقق رشد اقتصادی مناسب دانست.

سخنگوی دولت همچنین بیان کرد: «مباحثی از قبل انجام شده است تا بتوان در سریع‌ترین زمان، بعد از تصویب برنامه توسعه، کلیات لایحه بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. مطابق اصلاحی که در آیین‌‌نامه داخلی مجلس در سال گذشته انجام شد، دولت باید در دو مرحله، بودجه ۱۴۰۳ را تقدیم کند؛ اول بخش کلیات و بعد جزئیات. به‌ همین ‌دلیل جلسه امروز (چهارشنبه) دولت از ابتدای بامداد و ساعت شش صبح آغاز به‌ کار کرد و حدود چهار ساعت طول کشید که بیشتر جلسه به طرح و بحث درباره کلیات بودجه اختصاص داشت».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها