|

گام‌های آرام «جردن» برای ریاست مجلس نمایندگان

نماینده جمهوری‌خواه اوهایو در مسیر جمع‌آوری آرا برای کسب کرسی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، بر تعدادی از جمهوری‌خواهان که به نامزدی او بدبین بودند، پیروز شد اما همچنان تعداد زیادی با او مخالف‌اند و کار جیم جردن برای کسب تعداد کافی آرا ادامه دارد.

گام‌های آرام «جردن» برای ریاست مجلس نمایندگان

نماینده جمهوری‌خواه اوهایو در مسیر جمع‌آوری آرا برای کسب کرسی ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، بر تعدادی از جمهوری‌خواهان که به نامزدی او بدبین بودند، پیروز شد اما همچنان تعداد زیادی با او مخالف‌اند و کار جیم جردن برای کسب تعداد کافی آرا ادامه دارد.

پیش از آنکه نمایندگان مجلس واشنگتن را ترک کنند، ۵۵ نفر از اعضای کنفرانس جمهوری‌خواهان در یک رأی‌گیری غیررسمی، برای ریاست مجلس به جردن رأی دادند. در فاصله سه روز بعد از این رأی‌گیری غیررسمی، بسیاری از منتقدان پیشین او از جمله آن واگنر نماینده جمهوری‌خواه میسوری‌ و مایک راجر رئیس نیروهای مسلح مجلس نمایندگان اعلام کردند که از جردن حمایت می‌کنند. با‌این‌حال برخی همکاران جمهوری‌خواه جیم جردن با او بسیار مخالف‌اند. بسیاری از جمهوری‌خواهان به نماینده مناطقی که به رئیس‌جمهوری جو بایدن رأی داده‌اند نیز تردیدهایی دارند. دان بیکن، نماینده نبراسکا، از این واقعیت که بسیاری از طرفداران جردن به عزل کوین مک‌کارتی رأی دادند و حتی پیش از اینکه رأی‌گیری انجام شود، جلوی پیشنهاد استیو اسکالیس، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان را گرفتند، انتقاد کرد.

او پیش از نشست در زیرزمین ساختمان کنگره آمریکا به خبرنگاران گفت: «اساسا بحث احترام به روند مطرح است. بنابراین موضوع مهم برای من در جایگاه یک آمریکایی این است که ما به حاکمیت قانون و انصاف اعتقاد داریم و ما یک گروه کوچک از مردم داشتیم که قوانین ما را زیر پا گذاشتند و از شر کوین خلاص شدند و بعد یک گروه کوچک قوانین ما را زیر پا گذاشتند و سد راه استیو شدند». مایک لالر، نماینده جمهوری‌خواه نیویورک، منطقه‌ای که بایدن در آن رأی آورد، به سؤال‌های ایندیپندنت در مورد جلسه زیرزمین ساختمان کنگره پاسخی نداد.

حامیان جیم جردن گفتند که جمهوری‌خواهان طی آخر هفته از رأی‌دهندگانشان شنیدند که چقدر رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه از جردن حمایت کردند. توماس ماسی، نماینده کنتاکی و یکی از متحدان جردن، بعد از این دیدار گفت: «اما مردم آخر هفته به تماشای بازی‌های فوتبال رفتند و آخر هفته اتفاق‌هایی افتاد و آنچه شنیدند، لزوما این نیست که شما باید جردن را انتخاب کنید‌ بلکه باید به‌سرعت به پاسخی برسید و راه این کار هم رأی‌دادن به جردن است»‌.

خوان سیسکومانی، نماینده آریزونا، ناحیه‌ای که به بایدن رأی داده است، گفت که بیشتر رأی‌دهندگان خواهان بازگشت به کار مجلس‌اند. او گفت: «من تماس‌های طرفداران و مخالفان جردن را با هم دریافت می‌کنم. اما در بیشتر موارد، بازخورد اصلی که دریافت می‌کنیم این است که باید سر کارمان برگردیم»‌. اما ویکتوریا اسپارتز، نماینده ایندیانا، گفت که رأی او برای جردن تعیین‌کننده نیست و از این روند و آنچه تدابیر ارعاب نامید، انتقاد کرد.

او گفت: «ما مردمی آزادی‌خواهیم و مردم را تحت فشار عمومی قرار می‌دهیم». رأی‌گیری پیش‌‌رو در حالی انجام می‌شود که مجلس نمایندگان دومین هفته بدون رئیس را پشت سر می‌گذارد؛ این اتفاق بعد از آن رخ داد که مت گیتز، نماینده فلوریدا، پیشنهاد کناره‌گیری را ارائه کرد و هفت نماینده جمهوری‌خواه و تمامی نمایندگان دموکرات‌ برای برکناری مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان به او پیوستند. جردن بعد از این نشست گفت که به‌زودی یک رئیس انتخاب خواهد شد. او به خبرنگاران گفت: «مردم آمریکا شایسته آن هستند که کنگره و مجلس نمایندگانشان کار کند و تا وقتی رئیسی نداشته باشد، این اتفاق نمی‌افتد. چند نفر دیگر هستند که می‌خواهند حرفشان شنیده شود، بعد از آن، فردا رأی‌گیری خواهیم کرد»‌.

با‌این‌حال برخی جمهوری‌خواهان همچنان مرددند. خوان سیسکومانی، نماینده آریزونا، ناحیه‌ای است که به بایدن رأی داده است. او درباره ناحیه‌اش گفت: «به رأی‌دهندگانم گفته‌ام که برای رؤسای مجلس کار نمی‌کنم، من با رئیس مجلس کار می‌کنم؛ هرکه می‌خواهد باشد. من برای رأی‌دهندگانم در حوزه ششم آریزونا کار می‌کنم»‌.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها