|

چهارشنبه تشییع مهرجویی و همسرش برگزار می‌شود

قتل و سلاخی داریوش مهرجویی و همسرش در ویلای‌شان در زیبادشت باعث جریحه‌دارشدن احساسات عمومی شد؛ به‌طوری‌که همگان در شوک و حیرت فرورفتند و مسئولان از‌جمله ریاست قوه قضائیه و ریاست‌جمهوری دستور پیگیری داد.

چهارشنبه تشییع مهرجویی و همسرش برگزار می‌شود

قتل و سلاخی داریوش مهرجویی و همسرش در ویلای‌شان در زیبادشت باعث جریحه‌دارشدن احساسات عمومی شد؛ به‌طوری‌که همگان در شوک و حیرت فرورفتند و مسئولان از‌جمله ریاست قوه قضائیه و ریاست‌جمهوری دستور پیگیری داد. قرار است تشییع جنازه این دو شخصیت مهم سینمای ایران روز چهارشنبه 26 مهر از تالار وحدت انجام شود. همچنین در اقدامی متفاوت خانه سینمای ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرد و اهالی سینما به احترام «مهرجویی» بزرگ، قرار است یک روز کامل پروژه‌های سینمایی را تعطیل کنند. در 24 ساعت گذشته اعلام شده هفت نفر در این زمینه بازداشت شده‌اند. قرار است ابعاد قتل مهرجویی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود و در این زمینه همچنین ریاست‌جمهوری نیز دستور پیگیری داده است.

بازداشتی‌ها به ۷ نفر رسید

پیگیری‌ها درباره این قتل دهشتناک ادامه دارد. به گزارش فارس سردار سعید منتظرالمهدی تأکید کرده است: «کارآگاهان در ادامه اقدامات و ارتباطات فنی در سه حوزه اطلاعاتی، آزمایشگاهی و میدانی، هفت نفر از مظنونان پرونده را در عملیات‌های جداگانه تا پاسی از شب گذشته در نقاط مختلف کشور دستگیر کردند. تعداد مظنونان دستگیر‌شده در پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش به هفت نفر رسید. ابعاد جدیدی از فرایند کشف ایجاد شد. کماکان تحقیقات به‌صورت جدی در حال انجام است. شواهد و قرائن حکایت از اخبار امیدوارکننده در قطعیت کشف جرم دارد». همچنین به گزارش ایسنا سردار منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «کارگاهان به سرنخ‌‎های جدیدی رسیدند و در‌حال تجزیه و تحلیل آنها هستند. بالغ بر چهار هزار خط تلفن نیز رصد شده است. متأسفانه ویلای مربوطه دارای دوربین نبوده و دوربین‌های شهرک هم کار نمی‌کردند». به گزارش سایت جنایی در‌حال‌حاضر خانه داریوش مهرجویی از سوی مقامات قضائی پلمب شده و کسی بدون اجازه قضائی اجازه ورود به آن را ندارد. همچنین همه نشانه‌ها و ردهای باقی‌مانده از صحنه جمع‌آوری شده است. وضعیت شهرک کاملا حفاظت‌شده است و به‌جز ساکنان و کسانی که مقامات قضائی اجازه ورود می‌دهند، فرد دیگری اجازه ورود ندارد. در‌حال‌حاضر وضعیت روحی مونا مهرجویی که اجساد پدر و مادرش را با این شرایط پیدا کرده است، مساعد نیست. بر‌اساس گفته یکی از نزدیکان داریوش مهرجویی، آنها از وکیل خود خواسته بودند که در تهران برای‌شان خانه‌ای اجاره کند و قرار بود این اتفاق در همین هفته بیفتد که متأسفانه دو روز بعد از این تصمیم آنها به قتل رسیدند.

دستور سران 2 قوه برای پیگیری قتل

همچنین به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، درباره قتل داریوش مهرجویی گفت: «رئیس‌جمهور ضمن ابراز تسلیت به‌ مناسبت فقدان این هنرمند برجسته به خانواده ایشان و جامعه هنری کشور، به بخش‌های انتظامی و امنیتی دستور دادند تا با جدیت و سرعت مضاعف موضوع بررسی شود و نتایج اقدامات به مردم نیز اطلاع‌رسانی شود». به گزارش رسانه‌ها غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، روز دوشنبه در سخنانی به موضوع قتل مهرجویی اشاره و تأکید کرد که این پرونده باید «به‌سرعت پیگیری شود و مورد رسیدگی قرار گیرد». او در این زمینه گفت: «از همان ابتدای امر، مسئولان قضائی مربوطه به موضوع ورود کرده و من نیز شخصا پیگیری و تأکید کردم که با بهره‌گیری از همه امکانات، هرچه سریع‌تر قاتل یا قاتلان شناسایی شوند و پرونده آنها با سرعت و دقت رسیدگی و منتهی به صدور حکم شود». همچنین جلسه فوق‌العاده وزیر ارشاد برای پیگیری ماجرای قتل داریوش مهرجویی نیز برگزار شده است.

یادآور قتل‌‌های زنجیره‌ای سال 77

درحالی‌که بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی با یادآوری نحوه قتل داریوش مهرجویی و کاردآجین شدن او، از شباهت این قتل با قتل‌های زنجیره‌ای سخن گفته‌اند، روزنامه کیهان نیز در یادداشت خود به این موضوع اشاره کرده است. در متن کیهان آمده است: «آقای مهرجویی سال گذشته که برخی هنرمندان برای حمایت از اغتشاشات، تحت فشار شدید و تهدید و تطمیع برخی محافل مافیایی غرب‌گرا قرار داشتند، سفری به خارج از کشور داشت و طبعا مورد فشار بیشتری بود؛ او با‌این‌حال، هم در خیابان و هم در نشست رسانه‌ای، به خبرنگاران رسانه‌های صهیونیستی (ضدایرانی) که با اصرار و پرده‌دری می‌خواستند از او علیه جمهوری اسلامی موضع بگیرد، به‌شدت و با قاطعیت اعتراض کرد و آنها را ناکام گذاشت. آیا میان این دو جنایت تشابهی نیست؟!».

البته از سویی دیگر روزنامه ایران نسبت به این تشابهی که در ذهن مردم به وجود آمده، اعتراض داشته و نوشته است: «از همان ابتدای انتشار خبر قتل مرحوم مهرجویی و پیش از شروع و تکمیل تحقیقات، جریان‌های معاند بدون هیچ مدرکی، جنگ روانی را با القای سیاسی‌بودن این قتل کلید زدند».

اندوه اصغر فرهادی و خاتمی

اصغر فرهادی هم درباره یکشنبه‌ای که خبر را شنید، نوشت: «یکی از تلخ‌ترین روزهای زندگی را به شب رساندم. تمام روز بی‌تاب راه رفتم؛ اما این بارِ سنگین سبک نشد. گفتم فردا چیزی می‌نویسم. کلامی برای نوشتن پیدا نمی‌کنم. این بارِ سنگین، سبک نمی‌شود». محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دوره اصلاحات، نیز با کمی تأخیر و با تسلیت به جامعه هنری درباره این قتل فجیع نوشت: «خبر تلخ و سهمگین بود؛ دست ناپاک جنایتکار یا جنایتکارانی، هنرمند اندیشمند و خلاق نام‌آشنا و همسر بزرگوارشان را به قتل رساند. این جنایت بزرگ دل همه دوست‌داران هنر و آنان را که حرمت انسان و عظمت ایران را پاس می‌دارند، به درد آورد». و ابراز امیدواری کرد: «با پیگیری مسئولان ذی‌ربط هرچه زودتر عامل یا عاملان این جنایت شناسایی و به دست عدالت سپرده شوند».

احضار رسانه‌ها و انسان‌رسانه‌ها

همچنین به گزارش خبرگزاری‌ها، دادستان تهران از احضار مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز» درباره پرونده قتل داریوش مهرجویی خبر داد. علی صالحی در جلسه نشست شورای عالی قوه قضائیه به برخی از اقدامات اخیر صورت‌گرفته از سوی دادستانی تهران اشاره کرد. این اقدامات در راستای حفظ و ارتقای امنیت روانی جامعه و برخورد با مخلان این حوزه بوده است. او گفت: «با عنایت به موارد مطروحه ناظر بر قتل یکی از کارگردانان سینمای کشور، مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز» و همچنین برخی از انسان‌رسانه‌ها که مطالبی را درباره این موضوع منتشر کرده بودند، فراخوانده شدند و تذکرات، توجیهات و ارشادات لازم درباره آنها انجام شد». منظور از انسان‌رسانه‌ها به قول یک کارشناس، افرادی مانند اینفلوئنسرها، سلبریتی‌ها و بلاگرها هستند که بیشترین اثربخشی رسانه‌ای را در افکار عمومی دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها