|

دستور رئیس قوه قضائیه در پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش

رسیدگی سریع و دقیق برای احساس امنیت در جامعه

رئیس قوه قضائیه به قتل داریوش مهرجویی، کارگردان سینما و همسرش واکنش نشان داد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای دیروز در سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، به موضوع قتل یک کارگردان سینما و همسرش نیز اشاره کرد و اظهار کرد: از همان ابتدای امر، مسئولان قضائی مربوطه به موضوع ورود کرده و من نیز شخصا پیگیری و تأکید کردم که با بهره‌گیری از همه امکانات، هرچه سریع‌تر قاتل یا قاتلان شناسایی شوند ...

رسیدگی سریع و دقیق برای احساس امنیت در جامعه

رئیس قوه قضائیه به قتل داریوش مهرجویی، کارگردان سینما و همسرش واکنش نشان داد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای دیروز در سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، به موضوع قتل یک کارگردان سینما و همسرش نیز اشاره کرد و اظهار کرد: از همان ابتدای امر، مسئولان قضائی مربوطه به موضوع ورود کرده و من نیز شخصا پیگیری و تأکید کردم که با بهره‌گیری از همه امکانات، هرچه سریع‌تر قاتل یا قاتلان شناسایی شوند و پرونده آنها با سرعت و دقت رسیدگی و منتهی به صدور حکم شود تا خدای‌ناکرده امنیت روانی مردم مورد خدشه قرار نگیرد. این قبیل موضوعات چنانچه با سرعت و دقت در رسیدگی همراه باشد، موجب تزریق احساس امنیت هر‌چه بیشتر به مردم و شهروندان می‌شود و در نقطه مقابل چنانچه در بررسی‌ها و رسیدگی‌ها به این مقولات و موضوعات متناظر، تعلل صورت گیرد، افراد منافق و سودجو شروع به تحریک و انتشار مطالب کذب و القای ترس و ناامنی می‌کنند. رئیس قوه قضائیه در ادامه نشست دیروز از دادستانی کل و دادستان‌های سراسر کشور و همچنین سازمان بازرسی به سبب بازدیدها و سرکشی‌های میدانی و انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع فساد، تقدیر به عمل آورد و بر ضرورت استمرار و تقویت این رویکرد تأکید کرد. محسنی‌اژه‌ای در همین راستا گفت: امروز عزم هر سه قوه برای جلوگیری از وقوع فساد جزم است؛ در دستگاه قضائی نیز تمرکز اصلی بر جلوگیری از وقوع فساد و انسداد زمینه‌های فسادزا معطوف است؛ همچنین اقدامات سودمندی نیز در راستای حمایت از تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی انجام گرفته است؛ این اقدامات و دستاوردها که اغلب مانع بروز خسارات شده است، ثمره و نتیجه عمل به‌موقع است. همه امور باید در وقت خود انجام گیرند؛ این نکته‌ای است که ما مسئولان همواره باید مطمح‌نظر قرار دهیم. رئیس قوه قضائیه گفت: همچنین در همین راستا باید این نکته را نیز مورد تأکید قرار دهم که با ورود به‌موقع سازمان بازرسی در بسیاری موارد از وقوع فساد جلوگیری به عمل آمده است و در این راستا مقامات دولتی نیز اهتمام مطلوبی داشتند و با دستورات و مرقومه‌های خود، از تحمیل خسارات بیشتر جلوگیری به عمل آوردند که مصادیق این امر در قضایایی نظیر پرونده جهاد کشاورزی و پرونده خودرو و... مشهود و ملموس است. رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: در امر پیشگیری از وقوع جرم و دیگر امور که به نحوی از انحا همکاری و هماهنگی هر سه قوه را می‌طلبد، باید انرژی و امکانات را هم‌افزا کنیم و از انجام کارهای موازی بپرهیزیم تا خدای‌ناکرده شاهد خنثی‌شدن کارهای یکدیگر نباشیم. محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست دیروز به مسئولان قضائی در دادگستری‌ها دستور داد تا در قبال همه پرونده‌ها به‌ویژه پرونده‌های مهم، در کنار دقت و لحاظ موازین قانونی، سرعت را هم در دستور کار قرار دهند؛ چراکه طولانی‌شدن رسیدگی‌ها در برخی از پرونده‌ها گاهی خود سبب وقوع فساد و ظلم به مردم یا ضربه به اقتصاد کشور و ایجاد هزینه می‌شود.رئیس قوه قضائیه به دادسرای انتظامی قضات نیز دستور داد تا در بازرسی‌های خود از مراجع قضائی مواردی نظیر «رسیدگی‌های دقیق و سریع به پرونده‌ها» و «اجرای به‌موقع احکام قطعی» را مورد اهتمام قرار دهند.

محسنی‌اژه‌ای در همین راستا گفت: اگرچه به تطابق‌نداشتن حجم کار و نیروی انسانی در مراجع قضائی واقف هستم؛ اما دادسرای انتظامی قضات موارد ناظر بر طولانی‌شدن رسیدگی‌ها و معوق‌ماندن برخی پرونده‌ها را با جدیت پیگیری کند و اقدامات مقتضی را در قبال این موضوع ترتیب دهد تا پرونده‌هایی که امکان رفع مشکل برای تسریع در رسیدگی را دارند؛ هرچه زودتر تعیین تکلیف شوند.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: اگرچه من شخصا برخی پرونده‌ها در موضوعات امنیتی و اقتصادی و... را به صورت موردی پیگیری و بررسی می‌کنم؛ اما باید توجه داشت که تعداد و حجم این پرونده‌ها با توجه به وقت و اشتغالات دیگری که رئیس قوه قضائیه دارد، چندان بالا نیست؛ بنابراین باید بخش‌های ذی‌صلاح در دستگاه قضائی از‌جمله دادسرای انتظامی قضات، به موضوع رسیدگی‌های دقیق و سریع در مراجع قضائی عنایت داشته باشند و پیگیری این موضوع را به صورت سازمان‌یافته همواره در دستور کار قرار دهند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها