|

سفر اعلام‌نشده زلنسکی به مقر ناتو برای دریافت کمک نظامی

زمستان در راه است

رئیس‌جمهور اوکراین که به رومانی سفر کرده بود، بامداد روز گذشته در سفری اعلام‌نشده به مقر ناتو در شهر بروکسل رفت. این دیدار در حالی انجام شد که وزرای دفاع کشورهای عضو این ائتلاف نظامی، برای نشستی دور هم جمع شده بودند. ولودیمیر زلنسکی در بدو ورود به خبرنگاران گفت که از‌آن‌رو به بروکسل آمده که اولویت کشورش در‌حال‌حاضر «چگونگی زنده‌ماندن در زمستان» است. او افزود: «ما در حال آماده‌کردن خود برای زمستان هستیم و اکنون به حمایت رهبران نیاز داریم».

زمستان در راه است

رئیس‌جمهور اوکراین که به رومانی سفر کرده بود، بامداد روز گذشته در سفری اعلام‌نشده به مقر ناتو در شهر بروکسل رفت. این دیدار در حالی انجام شد که وزرای دفاع کشورهای عضو این ائتلاف نظامی، برای نشستی دور هم جمع شده بودند. ولودیمیر زلنسکی در بدو ورود به خبرنگاران گفت که از‌آن‌رو به بروکسل آمده که اولویت کشورش در‌حال‌حاضر «چگونگی زنده‌ماندن در زمستان» است. او افزود: «ما در حال آماده‌کردن خود برای زمستان هستیم و اکنون به حمایت رهبران نیاز داریم».

او با اشاره به ضرورت داشتن سیستم‌های دفاع هوایی، توپخانه و مهمات گفت که داشتن چنین تجهیزاتی به اوکراین امکان می‌دهد تا «زنده بماند و از خود دفاع کند». زلنسکی گفت: «صحبت درباره ضد حمله نیست. ضد حمله نیز مهم است؛ اما قبل از آن شما باید دفاع کنید؛ زیرا در مقابل شما، روسیه یعنی ارتش بزرگ قرار دارد».

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز که در کنار او صحبت می‌کرد، بر حمایت قاطع این ائتلاف از کشور جنگ‌زده اوکراین «تا زمانی که این جنگ طول بکشد» تأکید کرد. زلنسکی گفت: «پوتین یک بار دیگر در حال آماده‌شدن برای استفاده از زمستان به‌عنوان یک سلاح جنگی است که همچنین به معنای حمله به سیستم انرژی و زیرساخت‌های گاز است. ما باید با قابلیت‌های پیشرفته‌تر و دفاع هوایی قوی‌تر با این تهاجمات مقابله کنیم». او اضافه کرد: «ما اکنون در قراردادهای پیش‌رو ۲.۴ میلیارد دلار برای افزایش تولید مهمات در اختیار داریم که از این میزان تنها یک میلیارد دلار آن قرارداد قطعی است. ما هم دائما در حال کار روی افزایش تولید هستیم».

رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان این دیدار از پیش علنی‌نشده، با وزرای دفاع کشورهای عضو این اتحاد نظامی گفت‌وگو کرد. او همچنین قرار بود در نشست «گروه تماس برای دفاع از اوکراین» موسوم به رامشتاین به رهبری ایالات متحده (ائتلافی از بیش از ۵۰ کشور، ازجمله اعضای ناتو که از اوکراین در برابر روسیه حمایت می‌کنند) سخنرانی کند.

بریتانیا پیش‌از‌این از اعطای یک بسته حمایتی جدید به ارزش صد میلیون پوند برای کمک به اوکراین به‌ویژه برای پاک‌سازی میدان‌های مین، نگهداری وسایل نقلیه و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی این کشور خبر داده بود.

زلنسکی همچنین قرار بود اواخر روز گذشته با الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، دیدار کند. این کشور اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۵ جت‌های اف-۱۶ را به اوکراین تحویل خواهد داد. البته زلنسکی گفته است که تمرکزش در این دیدار چگونگی تأمین مالی بازسازی اوکراین خواهد بود. او به خبرنگاران گفت: «صداهایی در جهان شنیده می‌شود که می‌گوید ما پولی برای کمک به بازسازی اوکراین نداریم؛ اما پاسخ بسیار مشخص است: شما دارایی روسیه را در اختیار دارید. اگر روسیه ما را نابود کند، می‌توانیم از آن دارایی‌ها استفاده کنیم. بیایید کلید در اختیار داشتن پول روسیه را پیدا و آن را برای بازسازی اوکراین هزینه کنیم».

زلنسکی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در بروکسل با سران اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد یا خیر، گفت که هنوز هیچ ملاقاتی برنامه‌ریزی نشده؛ اما «شاید» او با شارل میشل، رئیس شورای اروپا دیدار کند. این دو، هفته گذشته در حاشیه اجلاس سران «جامعه سیاسی اروپا» در اسپانیا با یکدیگر دیدار کردند. رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان این نشست دو‌جانبه گفت که این کشور «تقریبا هر کاری» برای آغاز مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا را انجام داده است.

انتظار می‌رود که رهبران اتحادیه اروپا در جریان نشست سران خود در ماه دسامبر تصمیم بگیرند که آیا چنین مذاکراتی را با اوکراین و مولداوی آغاز کنند یا خیر. همچنین در نشست دو‌روزه ناتو، وزیران درباره وضعیت کوزوو و منطقه بالکان غربی، خرابکاری عمدی در دریای بالتیک در کانال‌های حیاتی زیر دریا و همچنین درباره درگیری بین اسرائیل و حماس گفت‌وگو خواهند کرد.

سفر پوتین به قرقیزستان

در آن سو ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، قرار است امروز برای شرکت در نشست سران اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود (مشترک‌المنافع) عازم قرقیزستان شود. این نخستین سفر پوتین به خارج از روسیه پس از صدور حکم بازداشتش در دیوان بین‌المللی کیفری به اتهام جنایت جنگی خواهد بود.

رویترز به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری قرقیزستان نوشت پوتین قرار است در این سفر که به دعوت صدر جباروف، رئیس‌جمهوری این کشور، صورت می‌گیرد، در مراسم بیستمین سالگرد افتتاح پایگاه هوایی قانت هم شرکت کند. این پایگاه هوایی پنجمین پایگاه نیروی هوافضای روسیه محسوب می‌شود.

پوتین در ماه می‌ امسال در جریان گفت‌وگو با جباروف، موافقتش را برای سفر به قرقیزستان اعلام کرد. با این حال کرملین هنوز هیچ‌گونه خبر رسمی مبنی بر سفر امروز رئیس‌جمهوری روسیه به بیشکک منتشر نکرده است. رئیس‌جمهوری روسیه قرار است هفته آینده برای شرکت در سومین مجمع «کمربند و جاده» به پکن هم سفر کند. پیش‌تر، بلومبرگ از آماده‌سازی کرملین برای سفر پوتین به چین و شرکت او در مجمع «کمربند و جاده» خبر داده بود.

قرقیزستان و چین هیچ‌یک عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیستند. این نهاد قضائی مستقر در شهر لاهه هلند که برای پیگیری جنایات جنگی ایجاد شده، در ماه مارس حکم بازداشت پوتین را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی، ازجمله خارج‌کردن غیرقانونی صدها کودک از اوکراین و انتقال آنها به روسیه، صادر کرد. کرملین با رد این اتهام‌ها، صدور این حکم را ناشی از خصومت غرب با روسیه اعلام کرد. از آن زمان به بعد، پوتین روسیه را ترک نکرده؛ اما از مناطق اشغالی اوکراین که در کنترل نیروهای روسیه قرار دارند، بازدید کرده است. اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود در سال ۱۹۹۱ و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، با مشارکت جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته تشکیل شد.

به گفته دفتر ریاست‌جمهوری قرقیزستان، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، در نشست روز جمعه سران اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود در بیشکک شرکت نخواهد کرد. روابط روسیه و ارمنستان به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین و تلاش ایروان برای جلب حمایت دادگاه بین‌المللی کیفری تیره شده است. از سوی دیگر، ارمنستان روسیه را در حمله اخیر جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی و بازپس‌گیری این سرزمین به «انفعال» متهم کرده است. در پی این حمله، نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر از ساکنان این سرزمین که کنترل آن به مدت سه دهه در اختیار ارمنی‌‌تبارها بود، به ارمنستان گریختند.

ناکامی مسکو در بازگشت به شورای حقوق بشر

روسیه در تلاش برای به‌دست‌آوردن کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل ناکام ماند. به گزارش آسوشیتدپرس، اکثریتی که پیش‌تر و پس از حمله روسیه به اوکراین به تعلیق مسکو رأی داده بودند، در این جلسه با اعطای کرسی به روسیه مخالفت کردند. روسیه با آلبانی و بلغارستان برای دو کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل رقابت می‌کرد. این کرسی‌ها گروه منطقه‌ای اروپای شرقی را نمایندگی می‌کنند. در این رأی‌گیری که به‌ طور غیرعلنی انجام شد، بلغارستان ۱۶۰ رأی و آلبانی ۱۲۳ رأی آورد و روسیه تنها توانست ۸۳ رأی به‌ دست آورد. روسیه ادعا می‌کند که از حمایت اکثریت خاموش برخوردار است. از سوی دیگر با وجود اینکه ۸۳ رأی که خیلی کمتر از نصف آرای ۱۹۳ کشور است، به نفع روسیه داده شده است، باز هم حمایت این تعداد از روسیه نگران‌کننده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات آمریکایی به‌شدت نگران انتخاب روسیه بودند.

براساس این گزارش به نقل از یک دیپلمات، آمریکا و برخی دیگر از کشورها برای ۱۹۳ عضو سازمان ملل نامه ارسال کردند و از آنها خواستند علیه روسیه رأی بدهند. این رأی‌گیری چند روز پس از آن انجام شد که در پی حمله موشکی روسیه به روستای گروزا در اوکراین ۵۰ نفر کشته شدند و حمله‌ها به اوکراین همچنان ادامه دارد. با این حال روسیه تلاش می‌کرد که حمایت اعضای سازمان ملل را برای کسب کرسی در شورای حقوق بشر جلب کند. شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ۴۷ عضو دارد که برای دوره‌ای سه‌ساله انتخاب می‌شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها