|

معطر از نام حسین(ع)

«اگر نبود خون حسین، خورشید سرد می‌شد و دیگر در آفاق جاودانه شب نشانی از نور باقی نمی‌ماند. حسین چشمه خورشید است». زائران اربعین امام شهید، امسال در بزرگ‌ترین اجتماعات مسالمت‌آمیز جهان رکورد تازه‌ای ثبت کرده‌اند. هنوز چهلم شهدا نرسیده اما کربلا چنان غرق در ماتم زائران اباعبدالله است که چند روز است گویی خورشید هر روز در اربعین کربلا بالا می‌آید و در اربعین آن فرو می‌افتد.

معطر از نام حسین(ع)

شرق: «اگر نبود خون حسین، خورشید سرد می‌شد و دیگر در آفاق جاودانه شب نشانی از نور باقی نمی‌ماند. حسین چشمه خورشید است». زائران اربعین امام شهید، امسال در بزرگ‌ترین اجتماعات مسالمت‌آمیز جهان رکورد تازه‌ای ثبت کرده‌اند. هنوز چهلم شهدا نرسیده اما کربلا چنان غرق در ماتم زائران اباعبدالله است که چند روز است گویی خورشید هر روز در اربعین کربلا بالا می‌آید و در اربعین آن فرو می‌افتد.

در روایات آمده که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اسلام، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر حسین بن علی بشتابد و او نخستین کسی است که قبر حسین‌(ع) را زیارت کرد؛ «اهل بیت علیهم‌السلام، چون به کربلا رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری را دیدند که با تنی‌چند از بنی‌هاشم و خاندان پیامبر برای زیارت حسین علیه‌السلام آمده بودند. هم‌زمان با آنان به کربلا وارد شدند و سخت گریستند و ناله و زاری کردند و بر صورت خود سیلی زده و ناله‌های جانسوز سر دادند و زنان روستاهای مجاور نیز به آنان پیوستند. زینب علیها‌السلام در میان جمع زنان آمد و گریبان چاک زد و با صوتی حزین که دل‌ها را جریحه‌دار می‌کرد، می‌گفت: ‌وا اخاه! وا حسیناه! وا حبیب رسول‌الله و ابن مکه و منی! و ابن فاطمه‌الزهرا‌! و ابن علی المرتضی! آه ثم آه!».

اما حالا سال‌هاست اربعین و پیاده‌روی به سمت مزار سیدالشهدا به یکی از قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان مسلمانان جهان بدل شده‌ است و خان نعمت آن به قدری گسترده است که نه‌تنها مسلمانان شیعه بلکه حتی مسلمانان سنی، مسیحیان، ایزدیان و پیروان دیگر آیین‌ها را هم فرا‌می‌خواند. اینجا همان نقطه‌ای است که رنگ، نژاد، مذهب و آیین رنگ می‌بازد و همه مشتاقان و زائران با یکدیگر دست همدلی و همبستگی می‌دهند و سرود آزادگی، انسانیت و شرافت را زمزمه می‌کنند. این پیاده‌روی نمادی از حرکت حق علیه باطل است.

 رشد 50 درصدی زائران

چند سال آفت‌زده و آلوده به کرونا، زائران اربعین را هم دلتنگ‌تر از همیشه کرده بود. امسال اما مشتاقان زیارت به صف شدند و چند روز پیش استاندار کربلا پیش‌بینی کرد که امسال تعداد زائران با رشد ۵۰‌درصدی به بیش از ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید. با آغاز رسمی سفر اربعین در ایران، از ابتدای‌ ماه صفر شش مرز مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، تمرچین و باشماق از روز جمعه 27 مرداد پذیرای زائران اربعین شدند.

فاصله مرز مهران تا کربلا 279 کیلومتر، فاصله مرز شلمچه تا کربلا 549 کیلومتر، فاصله مرز چذابه تا کربلا کیلومتر460، فاصله مرز خسروی تا کربلا 315 کیلومتر، فاصله مرز تمرچین تا کربلا 600 کیلومتر و فاصله مرز باشماق تا کربلا 463 کیلومتر است.

شنبه 11 شهریور، سردار شرفی، فرمانده قرارگاه اربعین فراجا، با اشاره به تردد بیش از سه میلیون زائر در مرز‌های شش‌گانه کشور خبر داده بود که تاکنون بیش از یک میلیون زائر هم با سازماندهی منظم و در بهترین شرایط از این مرزها به کشور بازگشتند. مرز مهران به واسطه نزدیکی مسافت و امنیت طول مسیر در داخل خاک عراق، اصلی‌ترین و مهم‌ترین گذرگاه زمینی برای تردد زائران است. صبح دیروز، سیدزاهدین چشمه‌خاور، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ایلام، گفت ۱۸۶هزار‌و ۲۶۸ زائر اربعین در شبانه‌روز گذشته از مرز بین‌المللی مهران تردد کرده‌اند که از این تعداد ۱۳۶هزار‌و ۶۶۸ زائر ایرانی و ۷۷۷ مسافر خارجی از مرز مهران وارد کشور شده‌اند.

شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز گفته است مرز خسروی در اربعین سال گذشته از نظر تردد با حدود شش درصد چهارمین پایانه بود، اما امسال رشد درخور توجهی داشت و این مرز امسال ۱۵ درصد تردد زائران را به خود اختصاص داده است؛ «پارکینگ‌های متعدد ایجاد شده و پرشدن آنها نشان می‌دهد از این مرز به خوبی استقبال شده و این توانمندی در مجموعه وجود دارد و محقق شده است».

امسال هم همچون سال‌های گذشته، قرارگاه‌های مرکزی و موکب‌های متعدد در کربلای معلا برپا شده است تا این اجتماع بزرگ حسینی باشکوه‌تر از همیشه برگزار شود و حسین نظری، رئیس کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور، گفته است که در این راستا «به‌طور مستمر بازدید از سایت‌های خدمات شهری و قرارگاه‌ها انجام می‌شود تا خدمت‌رسانی مطلوب‌تری به زائران ارائه شود».

هم‌زمان با آغاز عملیات اربعین 1402، مجید نامجو، دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین گفته بود که امسال سه هزار موکب برای خدمت به زائران اربعین اعلام آمادگی کرده‌اند؛ دو هزار موکب در عراق و هزار موکب در مرزها و مسیر زائران در کشورمان راه‌اندازی می‌شود.

اما روز گذشته در تازه‌ترین اطلاعات، حمید افضلی، مدیر امور اربعین ستاد بازسازی عتبات عالیات به تسنیم گفت امسال حدود هزارو 900 موکب ایرانی برای خدمات‌رسانی در عراق و حدود هزارو 100 موکب داخل کشور مستقر می‌شوند؛ «برخلاف آنچه عامه مردم تصور می‌کنند، عمده موکب‌ها در کربلا و نجف نیست؛ در شرقی‌ترین نقطه کشور یعنی مرزهای ریمدان و میرجاوه تا غربی‌ترین نقطه کشور موکب‌‌هایی برای خدمات به زائران داریم و در داخل کشور نیز موکب‌های زیادی را ساماندهی کرده‌ایم. در مسیر زائران خارجی نیز موکب‌هایی برای خدمات‌رسانی حضور دارند و در قالب قرارگاه‌‌هایی ارائه خدمات داریم». این خدمت‌رسانی تا بازگشت زائران حسینی به میهن ادامه 

خواهد داشت.

 اربعین جاماندگان

امسال هم به سیاق سال‌های پیشین، قرار نانوشته پیاده‌روی جاماندگان اربعینی برپاست. در چهلم امام شهید، تهران هم بوی کربلا می‌گیرد و آنهایی که از حظ حضور زیارت سیدالشهدا بازماندند یا زائرانی که زودتر به وطن بازگشتند، در این مراسم شرکت می‌کنند. حمیدرضا خونوئی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران، در‌این‌باره در توضیحاتی به خبرگزاری دانشجو گفته است: «مسیر از میدان آیینی امام حسین شروع می‌شود تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی که به صورت جزئی‌تر از میدان امام حسین به میدان شهدا و سپس به میدان خراسان و بعد میدان شوش و در نهایت از آنجا به مسیر خیابان فدائیان و پل آزادگان و حرم منتهی می‌شود».

او گفته از یک ماه قبل فراخوانی بین گروه‌های مذهبی و علاقه‌مندان این فضا داده‌اند و شاید دو برابر بیشتر از هزار‌و 300 موکب برای حضور در مراسم اعلام آمادگی کردند، اما در نهایت کسانی که اعلام علاقه‌مندی کرده بودند، در قالب هزار‌و ۳۰۰ موکب ساماندهی شدند. او گفته: «حدود هشت پارکینگ در مسیر ترتیب داده شده که از حدود میدان خراسان به پایین است. شش پایانه اتوبوسی وجود دارد. شرکت اتوبوسرانی برای بازگشت مردم از پایانه‌ها به نقاطی که پیاده‌روی را شروع کرده‌اند، تعداد زیادی اتوبوس مستقر کرده است. تاکسیرانی تعداد زیادی ون را در چهار نقطه برای بازگشت مستقر کرده است. مترو نیز ظرفیتش را افزایش داده است و تمامی این خدمات در حوزه حمل‌ونقل، در مسیر رایگان هستند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها