|

زنان غمگین‌تر از مردان

در یکی از تازه‌ترین تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است، معلوم شده زنان کمتر از مردان خوشحال هستند. به گزارش سایت آکادمی کانسرویشن، اتفاق عجیبی درباره شادی زنان در حال وقوع است.

زنان غمگین‌تر از مردان

در یکی از تازه‌ترین تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است، معلوم شده زنان کمتر از مردان خوشحال هستند. به گزارش سایت آکادمی کانسرویشن، اتفاق عجیبی درباره شادی زنان در حال وقوع است. علی‌رغم اینکه زنان بیش از هر زمان دیگر دارای آزادی و فرصت‌های شغلی بیشتر هستند، اما آنان بالاترین حد اضطراب و مشکلات روانی مانند افسردگی، عصبانیت، تنهایی و خواب ناآرام را تجربه می‌کنند. این روند به گروه خاصی از زنان در کشورهای خاصی معطوف نمی‌شود. در بسیاری از کشورها و گروه‌های سنی مختلف زنان این حالت‌ها دیده می‌شود. نظرسنجی‌ای که اخیرا توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا انجام شده ممکن است سرنخ‌هایی درباره دلیل این اتفاق را توضیح دهد. در این نتایج مشخص شده اکثر زنان در ایالات متحده از نحوه رفتار جامعه ناراضی هستند. بسیاری از زنان هنوز مراقبان اصلی کودکان و بستگان مسن هستند. بیشتر آنها علاوه بر مسئولیت‌های کاری، بار مضاعف مدیریت خانه و مناسبت‌های خانوادگی را بر دوش دارند و در محل کار از هر پنج زن، سه زن تجربه قلدری، آزار جنسی یا آزار کلامی را داشته است.

شکاف  جنسیتی

در زمان همه‌گیری شکاف جنسیتی در میزان درآمد برای زنان رخ داده است؛ زیرا بسیاری از زنان در کنار کار، مسئولیت‌ خانه و مراقبت را بر عهده گرفتند. اما نکته جالب این است که هرچند زنان بیشتر دچار آسیب شدند، زودتر هم توانستند بهبود پیدا کنند. این نکته نشان از آن دارد که زنان از نظر عاطفی انعطاف‌پذیرتر از مردان هستند. یکی از عواملی که ممکن است به تاب‌آوری زنان کمک کرده باشد، ارتباط اجتماعی است. در یک تحقیق در سال 2019، محققان دریافتند که زنان برای برقراری روابط مثبت با دیگران و همچنین توجه و علاقه به رشد شخصی، تلاش بیشتری می‌کنند. در واقع، زنان در دریافت حمایت بهتر از مردان هستند. آنها زودتر درخواست کمک می‌کنند و بنابراین احتمال دارد که سریع‌تر بر ناملایمات غلبه کنند. همچنین مشخص شده است زنان نسبت به مردان برای ارتباطات اجتماعی ارزش بیشتری قائل هستند. تحقیقات نشان داده است که روابط دوستانه زنان صمیمانه‌تر است و زنان طرفدار تعاملات چهره به چهره هستند. در این تعاملات آنان امکان بیان رازهای خود و دریافت حمایت عاطفی بیشتری را دارند؛ در حالی که مردان در دوستی بیشتر می‌خواهند در کنار هم باشند و فعالیت‌های مشترک را دنبال می‌کنند.

هدف برای معنای زندگی

اگرچه زنان ممکن است در حال حاضر به اندازه مردان شاد نباشند و با نابرابری اجتماعی بیشتری روبه‌رو شوند، در تحقیقات اخیر زنان اعلام کرده‌اند اهداف بیشتری در زندگی خود دارند. داشتن معنا و هدف در زندگی با سلامتی بهتر و عمر بیشتر همراه است. زنان معمولا نقش‌های مراقبتی بیشتری را بر عهده می‌‌گیرند و همچنین برای کمک به افراد دیگر داوطلب می‌شوند. در تحقیقی دیگر مشخص شده است که زنان به مشارکت در تلاش‌های نوع‌دوستانه بیشتر علاقه‌مند هستند و حمایت از دیگران و فعالیت‌های داوطلبانه برایشان زندگی را معنادارتر و هدفمندتر می‌کند. با این حال، محققان توجه به این نکته از نظرشان ضروری است که احتمالا هنجارهای فرهنگی سبب تشویق زنان شده است. آنان تشویق به این شده‌اند که نیازهای دیگران را در اولویت قرار دهند؛ در حالی که اولویت‌دادن به دیگران لزوما شما را شادتر نمی‌کند. البته داشتن احساس معنا در زندگی قطعا به خوشبختی کمک می‌کند. با توجه به همه اینها، زنان باید زمانی را برای خود اختصاص دهند.

تحلیل داده‌ها برای کاهش خشونت

همچنین سازمان بهداشت جهانی از ضرورت آموزش‌ها برای کاهش خشونت علیه زنان خبر داده است. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی از هر سه زن یک زن در جهان دچار خشونت از سوی همراه نزدیکش می‌شود. در حال حاضر مسئولان سازمان‌های جهانی به دنبال این هستند که چگونه داده‌ها می‌توانند به کاهش خشونت علیه زنان کمک کنند؟ خشونت علیه زنان و دختران یک نگرانی جهانی است که سلامت عمومی، برابری جنسیتی و حقوق بشر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در هر کشور و فرهنگی در سراسر جهان رایج است. سیاست‌گذاران نقش مهمی در پیشگیری و کاهش آن دارند. با توجه به تغییرات این روزها داده‌ها کلید عمل و کلید تغییر هستند و برای درک میزان و گستره مسئله، اطلاع‌رسانی درباره تغییر سیاست‌ها و برنامه‌ها، حمایت از تغییر و نظارت بر پیشرفت در جهت حذف خشونت ضروری است. قرار است در یک برنامه مشترک رایگان که چند نهاد بین‌المللی و چند سازمان فعال در عرصه داده‌های دیجیتال برگزار می‌کنند، بخشی از کارمندان و افراد آموزش ببینند. با تکمیل این دوره قرار است کارمندان دولتی و سیاست‌گذاران دانشی در مورد روش‌ها و نقش حیاتی داده‌ها در رسیدگی به خشونت علیه زنان آگاه‌تر و فعال‌تر شوند. این دوره شامل موارد متعددی است؛ از‌جمله: داده‌های خشونت‌آمیز علیه زنان چیست و چرا بررسی و کاهش آنها ضروری است؟ انواع داده‌ها، روش‌های جمع‌آوری و ملاحظات مدیریت و گزارش‌دهی چگونه باید باشد؟ موارد کمتر گزارش‌شده و کمتر تحقیق‌شده مربوط به داده‌هایی که تجارب گوناگون زنان از خشونت را نشان می‌دهند مانند زنان مسن‌تر، زنان دارای معلولیت و زنان مهاجر و بومی را چطور می‌توان جمع‌آوری کرد؟

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها