|

«شرق» از رد 3 مصوبه مهم مجلس از سوی هیئت نظارت مجمع تنها در چند ساعت، گزارش می‌دهد

دفاع از جایگاه قانون‌گذاری مجلس

هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در آخرین جلسه خود به ریاست صادق آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سه مصوبه مجلس درباره «شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها» «ساماندهی کارکنان دولت» و «مصوبه قیر رایگان» را رد کرد؛ اقدامی که واکنش منفی جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و امور شوراها در مجلس را به دنبال داشت.

دفاع از جایگاه قانون‌گذاری مجلس
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

 هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در آخرین جلسه خود به ریاست صادق آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سه مصوبه مجلس درباره «شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها» «ساماندهی کارکنان دولت» و «مصوبه قیر رایگان» را رد کرد؛ اقدامی که واکنش منفی جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و امور شوراها در مجلس را به دنبال داشت. این نماینده تأکید کرد که چرا هیئت نظارت مجمع تشخیص بدون هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای مصوبات مهم و «امیدآفرینی» را که برای بخش درخورتوجهی از مردم اهمیت دارد، رد کرده است؟ او در توییتی نسبت به رد سه مصوبه فوق آن‌هم در کمتر از چند ساعت از سوی این هیئت واکنش نشان داد و نوشت: «سه مصوبه امیدآفرین مجلس شامل تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، شفافیت قوای سه‌گانه و قیر رایگان که با صرف ساعت‌ها مباحث کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی با حضور نمایندگان مجلس، دولت و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها تصویب شده بود، در کمتر از چند ساعت در مجمع مغایر با سیاست‌های ابلاغی تشخیص داده شد!».

مسئله‌ای که پیش‌ازاین مورد انتقاد نمایندگان دیگری هم بود و نسبت به نوع عملکرد این هیئت که در مجمع تشخیص و به نظر نمایندگان به‌طور موازی با مجلس در حال قانون‌گذاری است و بارها مصوبات مهم مجلس را ملغی کرده است، واکنش نشان دادند. نمونه اخیر آن تصمیم را هم می‌توانیم درباره واردات خودروهای کارکرده خارجی مشاهده کنیم؛ تصمیمی که با انتقاد به‌موقع افکار عمومی و تذکرات پی‌در‌پی مجلسی‌ها، مجبور به پذیرش آن شد.

هیئت‌رئیسه باید از جایگاه مجلس و حق قانون در برابر مجمع تشخیص دفاع کند

اما گویا هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص به نظر نمایندگان مجلس فراتر از اختیارات قانونی تعیین‌شده خود گام برداشته و سه مصوبه مجلس را که از مطالبات جامعه است، نادیده گرفته و مغایر سیاست‌های کلی نظام دانسته است؛ موضوعی که علاوه بر رشیدی‌‌کوچی، صدای اعتراض معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم را هم درآورده است. این نماینده مجلس با انتقاد از رد سه مصوبه مهم مجلس در مجمع تشخیص مصلحت آن‌هم تنها در چند ساعت، در مقابل کار کارشناسی و جلسات متعدد این مصوبات، به «شرق» گفت: «متأسفانه این چندمین بار است که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص با جلسات بسیار مختصری، مصوبات قانونی مجلس را که حاصل جلسات متعدد کار کارشناسی است و ایرادات شورای نگهبان را نیز مرتفع کرده است، ملغی می‌کند».

او ادامه داد: «از آنجایی که این مجمع خودشان قائل به شفافیت نیستند،‌ مصوبه شفافیت قوای سه‌گانه و از آن مهم‌تر تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و همچنین قیر رایگان را که مصوبات مجلس بودند و ایرادات قانونی شورای نگهبان را نیز برطرف کرده‌اند، رد می‌کند».

سعیدی با تأکید بر اینکه این اقدام مجمع تشخیص موجب نگرانی افکار عمومی شده است، تصریح کرد: «به اعتقاد بنده اتقاق رخ‌داده، آزمونی برای مجلس است تا نمایندگان و به‌ویژه هیئت‌رئیسه مجلس از جایگاه و وجاهت مجلس که به تعبیر بنیان‌گذار انقلاب در رأس امور است، دفاع کنند».

نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم اضافه کرد: «این اقدام مجمع تشخیص، جایگاه قانون را مخدوش کرده و مجلس موظف است از این حق قانونی دفاع کند».

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان‌و‌بلوچستان ادامه داد: «جلسات متعدد کارشناسی برای تعیین وضعیت کارکنان شرکتی در کمیسیون اجتماعی و صحن برگزار شده و جلسات مشترک زیادی با کارشناسان شورای نگهبان و نمایندگان دولت تشکیل داده‌ایم؛ بنابراین نمی‌توان همه این جلسات و تلاش و کار کارشناسی را نادیده گرفت و اصل ماجرا را با چالش جدی مواجه کرد».

افکار عمومی مقاومت کرد

سعیدی با اشاره به تکرار این موضوع درباره نظر هیئت نظارت مجمع تشخیص در زمینه واردات خودروهای کارکرده، بیان کرد: «ما فراموش نمی‌کنیم که این اتفاق درباره واردات خودروهای کارکرده هم رخ داد و مجمع تشخص با فشار افکار عمومی مجبور به عقب‌نشینی شد و خوشبختانه این موضوع پس از تصویب اکنون درحال اجرا است».

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان‌و‌بلوچستان همچنین افزود: «به نظر بنده اگر ایرادات فوق بر مبنای فرمایشات مقام رهبری درباره چشم‌انداز ایران در سال 1404 باشد، دوستان هیئت عالی نظارت باید این موارد ایرادی را به شورای نگهبان ارسال می‌کردند تا شورای نگهبان ایرادات را به مجلس بفرستد و مجلس آنها را رفع کند؛ اما این اتفاق نیفتاد».

این نماینده مجلس در توضیح اینکه با توجه به مغایر دانستن سه مصوبه مجلس از سوی مجمع تشخیص، راهکار قانونی بازگرداندن آن چیست؟ گفت: «در‌حال‌حاضر در تعطیلات مجلس قرار داریم و نمایندگان در حوزه انتخابیه خود هستند؛ اما بنده به‌عنوان یکی از خادمان ملت متعهد هستم در اولین جلسه شروع به کار دوباره مجلس در هفته آینده، این موضوع را پیگیری کنم و در قالب جلساتی که با عزیزان‌مان در مجمع تشخیص مصلحت خواهیم داشت، این نگرانی ملت ایران را مرتفع کنیم».

او تأکید کرد: «همه تلاش خود را به کار می‌گیریم که این سه مصوبه که حاصل ساعت‌ها جلسات متعدد و کار کارشناسی طولانی کارشناسان است و ایرادات شورای نگهبان را هم تأمین کرده، به تصویب برسد و برای اجرا ابلاغ شود».

این نماینده مجلس گفت: «با توجه به جلسات پیش‌رو با اعضای مجمع تشخیص، ملاحظات هیئت عالی نظارت در این جلسات بررسی خواهند شد و اطمینان دارم این موضوع حل می‌شود».

سعیدی در پایان تأکید کرد: «اتفاقی که افتاده و البته پیش‌از‌این هم بارها شاهد آن بوده‌ایم، موضوع کوچکی نیست؛ چرا‌که هیئت نظارت مجمع تشخیص قانونی را که مورد مطالبه همه اقشار جامعه است و به تصویب قاطبه نمایندگان هم رسیده و کار مستمری روی آن در کمیسیون اجتماعی با حضور کارشناسان شورای نگهبان و دوستان دولت برگزار شده و البته ایرادات شورای نگهبان را هم رفع کرده است، در طرفه‌العینی رد کرده است. این امر به خودی خود یک ایراد اساسی است و امیدوارم مجمع به خواست و اراده ملت ایران تمکین کند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها