|

شهباز حسن‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی خبر داد

فشار مجلس به دولت برای اخذ برنامه کنترل تورمی

شهباز حسن‌پور بیگلری، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «شرق» در انتقاد از تعلل دولت در ارائه برنامه برای مهار تورم گفت: با توجه به گلایه‌های مردمی از گرانی لجام‌گسیخته کالاها به نمایندگان و تأکیدات رهبری در دیدار نوروزی با مردم مشهد و همچنین تأکید دوباره ایشان در دیدار اخیر با کارگزاران نظام مبنی بر وضعیت اقتصادی، مجلس ورود جدی به این موضوع خواهد داشت.

شهباز حسن‌پور بیگلری، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با «شرق» در انتقاد از تعلل دولت در ارائه برنامه برای مهار تورم گفت: با توجه به گلایه‌های مردمی از گرانی لجام‌گسیخته کالاها به نمایندگان و تأکیدات رهبری در دیدار نوروزی با مردم مشهد و همچنین تأکید دوباره ایشان در دیدار اخیر با کارگزاران نظام مبنی بر وضعیت اقتصادی، مجلس ورود جدی به این موضوع خواهد داشت. حسن‌پور تأکید کرد: نمایندگان به دلیل وضعیت معیشت مردم از دولت گلایه‌مند هستند و نارضایتی خود را در جلسات مختلف اعلام کرد‌ه‌اند. البته نشست‌هایی که با کشورهای منطقه داشتیم، نوید می‌دهد که در آینده وضعیت بازارها بیشتر تحت کنترل قرار گیرد تا مردم بیش‌از‌این نگران آینده معیشتی و اقتصادی خود نباشند. او ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع، تیم اقتصادی دولت باید هرچه سریع‌تر با برنامه نه با شعار، این موضوع را تعیین تکلیف کند و شرایط را تغییر دهد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: حتی اگر نیاز است، دولت باید لایحه‌ای دو‌فوریتی به مجلس بدهد و مجلس هم آمادگی هرگونه همکاری با دولت را دارد تا بتوانیم در راستای حل مشکلات معیشتی، اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان گام‌های اساسی و محکمی برداریم تا شاید به این واسطه بخشی از دغدغه‌های مردم رفع شوند. رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان افزود: به‌عنوان نماینده مردم می‌گویم که شرمنده وضعیت تورمی کشور هستیم؛ اما با وجودی که نزدیک به یک ماه از سال جدید می‌گذرد و تأکید رهبری بر کنترل تورم است، دولت هنوز هیچ برنامه مشخصی برای مهار تورم اعلام نکرده است.

او با اشاره به وضعیت نابسامان قیمت‌گذاری خودرو در کشور ادامه داد: تصمیماتی که در صنعت خودرو و نحوه قیمت‌گذاری و عرضه آن اتخاذ شده، دقیقا سیاست‌هایی است که منجر به وضعیت موجود شده است و امیدواریم رئیس‌جمهور با تصمیمی شجاعانه راه را بر سودجویان سد کند تا امکان بهره‌مندی مردم از خودروی باکیفیت و اقتصادی فراهم شود.

حسن‌پور همچنین بیان کرد: سیستم نظارتی ما باید فعال شود، ما دستگاه‌های نظارتی داریم، اما نیازمند فعالیت دقیق آنها هستیم و باید سیستم نظارتی برای انجام هرچه بهتر امور اجرائی فعال‌تر عمل کنند. حسن‌پور افزود: اما با آغاز سال جدید به جای کنترل و مهار بازار و تورم متأسفانه شاهد افزایش دوباره قیمت کالاها و حتی دلار بودیم. البته برای اینکه بتوانیم دولت را به ارائه برنامه‌ای مدون ملزم کنیم، هفته گذشته وزیر اقتصاد و دارایی و معاونانش را به کمیسیون اقتصادی دعوت کردیم.

او اضافه کرد: از وزیر اقتصاد خواستیم هرچه زودتر برنامه‌ای عملیاتی و پیشنهادهایی جدید را در راستای کاهش تورم و افزایش تولید علاوه بر پیشنهادهایی که سال گذشته به کمیسیون اقتصادی داده بودند، ارسال کنند تا در دستور کار کمیسیون قرار گیرد. او همچنین تصریح کرد: امیدواریم در بحث سیستم بانکی هم وام‌ها هدفمند شوند و در راستای افزایش تولید به گونه‌ای که قابل رقابت با کالاهای خارجی باشد، به کار گرفته شوند و از نظر قیمت هم بتواند بازار هدف را دوباره به دست گیرد.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ادامه داد: اما متأسفانه به‌تازگی باز شاهد افزایش قیمت کالاها و کاهش کیفیت و همچنین کاهش وزن کالاها به‌ویژه در بحث لبنیات هستیم. البته دولت نظارت جدی بر بازار ندارد و امیدواریم هرچه سریع‌تر در‌این‌باره چاره‌اندیشی کند. حسن‌پور با اشاره به حساسیت مجلس نسبت به این موضوع گفت: مجلس در این زمینه از حساسیت بالایی برخوردار است و رئیس مجلس در‌این‌باره تأکیدات زیادی داشته‌اند و حتی به کمیسیون‌ها مأموریت داده‌اند که در این مورد اقدام جدی داشته باشند که تشکیل جلسه مشترک با وزیر اقتصاد و معاونانش در اولین جلسه کاری کمیسیون اقتصاد در سال جدید به ‌همین ‌دلیل بوده است.

او با بیان اینکه دولت پیش ‌از ‌این موظف بود قبل از هر‌گونه افزایش قیمت، کالابرگ الکترونیکی را در اختیار مردم قرار بدهد، اما از این امر سر باز زد و تخلف کرد، افزود: این اقدام دولت باعث نگرانی مردم شد و همچنان این نگرانی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم با اخذ برنامه کنترلی برای تورم از دولت، آرامش را به جامعه برگردانیم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: البته تعاملاتی بین وزارتخانه اقتصاد با کمیسیون اقتصادی مجلس ایجاد شده است و می‌کوشیم در ماه‌های ابتدایی سال بتوانیم گزارش‌های مناسبی از عملکرد دولت در‌این‌باره به مردم ارائه دهیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها