|

بهارستان خواستار پاسخ‌گویی دولت درباره عدم مهار افزایش قیمت کالاها شد

چه کسی مقصر است؟!

ماجرای متهم‌کردن دیگران در شرایط سخت اقتصادی، عمری به درازای تاریخ چنددهه‌ای در ایران دارد و گویی مدیران ایرانی به هر دلیلی حاضر نیستند مسئولیت تصمیم‌های خود را بر عهده بگیرند و در این بین دولتمردان به‌شدت به این تفکر وابسته هستند که هرچه اتفاق نامطلوب است از مدیران قبلی سر زده و آنها فقط زمین سوخته‌ای را به ارث برده‌اند.

چه کسی مقصر است؟!

‌شرق: ماجرای متهم‌کردن دیگران در شرایط سخت اقتصادی، عمری به درازای تاریخ چنددهه‌ای در ایران دارد و گویی مدیران ایرانی به هر دلیلی حاضر نیستند مسئولیت تصمیم‌های خود را بر عهده بگیرند و در این بین دولتمردان به‌شدت به این تفکر وابسته هستند که هرچه اتفاق نامطلوب است از مدیران قبلی سر زده و آنها فقط زمین سوخته‌ای را به ارث برده‌اند. دولت سیزدهم نیز از این قاعده مستثنا نبود و همان‌گونه که دولت‌های قبلی در زمان پاسخ‌گویی عملکردشان قبلی‌ها را مقصر جلوه می‌دادند، این دولت و حامیان اصولگرای آن هم در نهایت خود را مبرا از اشتباه می‌دانند و تحمیل بالاترین رقم تورمی در 40 سال اخیر را متوجه دولت روحانی دانسته‌اند. اما این نوع نگاه بدون پاسخ نمانده و خود برخی از اصولگرایان نیز منتقد وضع موجود شده‌اند.

یک روز بعد از سخنان رئیس‌جمهور در رسانه ملی، نمایندگان ناراحت از وضعیت سخت اقتصادی، پشت تریبون‌های مجلس به انتقاد از دولت پرداختند و خواستار مسئولیت‌پذیری همه مسئولان در ایجاد وضعیت کنونی شدند. سید‌ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه در ششمین گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم، انگشت اتهام خود را به سمت دولت روحانی، تورم جهانی، جنگ اوکراین و نقشه دشمنان نشانه رفت. سخنان رئیسی واکنش نمایندگان را برانگیخت و نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش قیمت کالاها بر‌خلاف مصوبه مجلس، خواستار پاسخ‌گویی دولت درباره عدم مهار افزایش قیمت کالاها شد. سید‌مرتضی حسینی، نماینده میانه در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری به دولت تأکید کرد: کارگروه اقتصادی دولت پاسخ دهد چرا هم‌زمان با حذف ارز ترجیحی، قیمت کالاها سر به فلک کشیده است؟ تدابیر و وعده‌های حفظ قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ که در قانون مصوب مجلس بر آن تأکید شده است، کجاست؟ توزیع کالابرگ هوشمند بین اقشار پایین کجاست؟ وی ادامه داد: همکاران اقتصادی مجلس که مدافع حذف ارز ترجیحی بودند و با صحبت‌ها و دفاع‌هایشان باعث تصویب این قانون شدند، بیایند پاسخ دهند چرا قیمت کالاها مهار نشد؟ دولت و وزرای مربوطه نمایندگان مجلس و مردم توضیح دهند دلایل عدم مهار قیمت‌ها و رشد افسارگسیخته قیمت‌ها چیست؟

مسئولیت گرانی‌ها بر عهده همه مسئولان است

نماینده ابهر، خرم‌دره و سلطانیه نیز با تأکید بر اینکه مسئولیت گرانی‌ها بر عهده همه مسئولان است، اظهار کرد: نه دولت، مجلس را مقصر جلوه دهد و نه مجلس، دولت را مقصر بداند؛ چراکه مردم تحت فشار گرانی فرقی میان مجلس و دولت نمی‌بینند. حسن شجاعی علی‌آبادی، نماینده ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی با تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه گفت: مجلس انقلابی از دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی حمایت و البته نظارت مؤثر و قاطع می‌کند. وی اظهار کرد: از رئیس‌جمهوری بابت موفقیت‌ها، دلسوزی‌ها، صداقت، جهاد شبانه‌روزی و امیدآفرینی در میان مردم سپاسگزاریم، اما وضعیت گرانی، بازنشستگان، دامداران، کشاورزان، افزایش تبعیض‌آمیز حقوق‌ها، وضعیت رتبه‌بندی فرهنگیان، وضعیت مسکن و وضعیت اجاره‌نشینان پذیرفتنی نیست؛ لطفا چاره‌ای بیندیشید. این نماینده مجلس تأکید کرد: همچنین تشتت در تیم اقتصادی دولت، برخی ناکارآمدی‌ها در وزارتخانه‌ها نظیر کوتاژ صوری در واردات نهاده‌ها و بقای برخی مدیران غرب‌گرا از دولت سابق در وزارتخانه‌ها و استان‌ها پذیرفتنی نیست. شجاعی علی‌آبادی خاطر‌نشان کرد: مسئولیت گرانی‌ها بر عهده همه ماست؛ نه دولت، مجلس را مقصر جلوه دهد و نه مجلس، دولت را مقصر بداند؛ چراکه مردم تحت فشار گرانی فرقی میان مجلس و دولت نمی‌بینند، با اعصاب مردم بازی نکنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها