|

درخواست‌های عجیب از پایتون

کانال تخصصی آکادمی ارتباطات از افزایش جست‌وجوی کلیدواژه «پایتون» در گوگل گفت. پایتون بیش از «دولت رئیسی» و «موضوع حجاب» در ۲۳ فروردین جست‌وجو شده است.

درخواست‌های عجیب از پایتون

زینب همتی- کانال تخصصی آکادمی ارتباطات از افزایش جست‌وجوی کلیدواژه «پایتون» در گوگل گفت. پایتون بیش از «دولت رئیسی» و «موضوع حجاب» در ۲۳ فروردین جست‌وجو شده است. پس از انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی در نشست «دانشمندان یک درصد برتر جهان» که به #پایتون_گیت معروف شده است، کاربران اینترنت و شبکه‌های اجتماعی توجه زیادی به این موضوع نشان دادند. داده‌های گوگل نشان می‌دهد که جست‌وجوهای گوگل با کلیدواژه پایتون افزایش درخورتوجهی داشته است. در تلگرام نیز توجهات به این موضوع افزایش درخورتوجهی داشته است و‌ مطالب با کلیدواژه «پایتون» در این روز بیش از سه میلیون بار دیده شده است. به‌تازگی فردی در جلسه‌ای که با پلاکارد «دانشمندان یک درصد برتر جهان» در حضور ابراهیم رئیسی برگزار شده بود، سخن گفته بود. این فرد با مخاطب قراردادن رئیس‌جمهور گوید: «با «شبکه جهانی پایتون»، چهار سال آینده را می‌توانید پیش‌بینی کنید». این در حالی است که «پایتون» یک زبان برنامه‌نویسی است.

این فرد پروفسور دکتر «داود دومیری‌گنجی» استاد دانشگاه نوشیروانی بابل با H-index  ١٢٠ است. شاخص H-index  120، یعنی او حداقل ۱۲۰ سند علمی نوشته که به هرکدام ۱۲۰ بار ارجاع داده شده، در‌حالی‌که H-index مریم میرزاخانی، برنده مدال فیلدز و استاد فقید دانشگاه استنفورد، ۲۰ است. این اتفاق چطور رخ داده است؛ از‌جمله سؤالاتی بود که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. سخنان این فرد هر چقدر در شبکه‌های اجتماعی مورد پرسش قرار گرفت، در آن جلسه مورد استقبال بود که این خود جای تعجب دارد. در شبکه‌های اجتماعی درباره این ۵۴ ثانیه ابراز تعجب بسیار شده است که به چند مورد آن اشاره می‌شود:

*پایتون نرم‌افزار نیست،‌ زبان برنامه‌نویسی است؛

* پایتون دانشمند نیست که متحول کند! محیط اجرای کد الگوریتم‌هایی است که انسان طراحی کرده است؛

* پایتون، هوش مصنوعی نیست،‌ صرفا از زبان‌های مهم در هوش مصنوعی است؛

* فقط پایتون نیست که جهانی است،‌ سایر زبان‌ها نظیر C نیز جهانی هستند؛

* پایتون پزشک نیست که سرطان را تشخیص دهد! می‌توان با آن برای پزشکی برنامه‌نویسی کرد،‌ همان‌طور که با سایر برنامه‌ها هم می‌توان؛ همان‌طور که با پایتون برای همه رشته‌های غیر از پزشکی هم می‌توان؛

* پایتون پیشگو نیست که آینده سیاسی را پیش‌بینی کند! فقط زبانی است مثل سایر زبان‌ها برای اجرای مدل‌های نظریه بازی و بازی احتمالات؛ یعنی مستقلا هیچ نقشی در آینده‌شناسی ندارد!

* پایتون سواد اقتصادی،‌ نظامی و حتی خود هوش مصنوعی را ندارد که ایشان،‌ پایتون را معادل علامه فرض کرده‌اند!

*پایتون فقط فضایی است برای اجرای کد!

*حتی هوش مصنوعی هم چنین توانایی را که این فرد تصور می‌کند ندارد، چه رسد به زبان برنامه‌نویسی آن! و از سؤالاتی که مطرح شده، این مورد هم بوده است: «چطور متخصصان کشور، حتی معاونان وزرا را هم به‌راحتی نمی‌توانند ببینند؛ اما چنین فردی که در ۵۴ ثانیه،‌ ۹ مطلب غلط بیان می‌کند، جلوی رئیس‌جمهور سخنرانی می‌کند؟!». ‌محمد فاضلی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس، در توییتی نوشت: «مورد پایتون گیت خوشبختانه علنی شده و آن‌قدر هم چرند هست که مبنای عمل قرار نگیرد (ان‌شاء‌الله) اما باید ترسید از هزاران جلسه‌ای که در آنها مقامات در معرض دانشمندان پایتونی قرار می‌گیرند؛ پایتونیسم منطق برنامه‌ریزی می‌شود؛ و سیاست‌های پایتونی پنهان و آشکار وضع و اجرا می‌شوند». برخی نیز این سؤال را مطرح کردند که چطور وقتی «صدها هزار تحصیل‌کرده بهترین دانشگاه‌ها، استادان و تئوریسین‌ها و متخصصان دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی در بالاترین سطح علمی دنیا ایرانی هستند، این‌گونه افراد در حضور بالاترین مقام اجرائی کشور راه‌حل می‌دهند؟».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها