|

رضا اسدی؛ از گور برگشته فوتبال ایران

لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی 23 هفته از دوره بیست‌و‌دومش را سپری می‌کند که این‌روزها آمار گل‌زنان یا به‌طور صحیح‌تر آمار برترین گل‌زنانش چندان چنگی به دل نمی‌زند. بعد از گذشت این همه هفته، این لیگ سه گل‌زن مشترک دارد که همگی با هشت گل در بالای جدول چنین رده‌بندی‌ای قرار گرفته‌اند.

رضا اسدی؛ از گور برگشته فوتبال ایران

علی شهرابی: لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی 23 هفته از دوره بیست‌و‌دومش را سپری می‌کند که این‌روزها آمار گل‌زنان یا به‌طور صحیح‌تر آمار برترین گل‌زنانش چندان چنگی به دل نمی‌زند. بعد از گذشت این همه هفته، این لیگ سه گل‌زن مشترک دارد که همگی با هشت گل در بالای جدول چنین رده‌بندی‌ای قرار گرفته‌اند. حال تقسیم این تعداد به کل بازی‌ها مشخص می‌کند که برترین گل‌زن ایران به‌طور میانگین در هر سه مسابقه یک بار موفق به گل‌زنی شده‌اند که ناگفته پیداست آمار چندان چشمگیری نیست. باوجود‌این، شاید حضور رضا اسدی در بین برترین گل‌زنان لیگ برتر ایران از این آمار هم عجیب‌تر باشد. هافبک نام‌آشنای فوتبال ایران که این فصل با پیراهن تراکتور به میدان می‌رود، در کنار محمد عباس‌زاده، دیگر بازیکن تراکتور و البته شهریار مغانلو، مهاجم گران‌قیمت سپاهان، فعلا بهترین گل‌زن برتر لیگ است. وقتی به این فهرست نگاهی انداخته شود، تفاوت کار رضا اسدی مشهود است. دو گل‌زن برتر دیگر، یعنی عباس‌زاده و مغانلو تکلیفشان مشخص است. آنها ذاتا مهاجمان هدف هستند و بدیهی است که نامشان در بین گل‌زنان قرار داشته باشد ولی این مسئله برای رضا اسدی چندان صدق نمی‌کند. او کارش را در فوتبال ایران به‌عنوان یک هافبک آن‌هم از نوع تدافعی‌اش بر سر زبان انداخت و غالبا به خاطر فیزیک مناسب و قدرت سرزنی بالایش مورد توجه قرار می‌گرفت. در تمامی فصول دیگری که رضا اسدی در لیگ به میدان رفته او اگر گلی هم زده به‌عنوان یک هافبک تدافعی که غالبا برای سر یا شوت‌زنی به خط حمله اضافه شده، چنین کرده است. با‌این‌حال‌ حضور او در تیم پرسپولیس، بیش از هر زمان دیگری نام رضا اسدی را مطرح کرد. او به‌عنوان یکی از خریدهای گران‌قیمت یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس اضافه شد ولی هرگز توفیقی برای درخشش در این تیم و صدالبته لیگ برتر فوتبال ایران به دست نیاورد. کار به جایی رسید که انتقادات از یحیی برای خریدن چنین بازیکنی که آمارش در پرسپولیس نشان می‌داد ضعیف است، رو به فزونی گذاشت. از سوی دیگر‌ رضا اسدی رفته‌رفته مورد بی‌مهری هواداران پرسپولیس هم قرار گرفت تا اندک روحیه باقی‌مانده او برای حضور در یکی از چند تیم برتر ایران از بین برود. اوج چنین اتفاقی را می‌توان در یکی از دیدارهای پرسپولیس دید که رضا اسدی در دقایق پایانی وارد زمین شد ولی در اتفاقی عجیب در همان چند دقیقه هم نای دویدن نداشت تا هواداران پرسپولیس حسابی از خجالت او درآیند و یحیی را بابت چنین انتخابی مورد شماتت قرار دهند. رضا اسدی که با کلی سروصدا به لیگ برتر ایران آمده بود، در سکوتی کامل و در میان خوشحالی هواداران این تیم از پرسپولیس جدا شد تا حضورش در این باشگاه یک ناکامی محض تلقی شود.

با وجود اتفاقاتی که برای رضا در پرسپولیس رخ داد، او خودش را نباخت؛ اسدی به‌سان یک از گور برگشته تبدیل به چهره‌ای متفاوت در فوتبال ایران در این فصل شده است. این‌بار او نه‌تنها تغییرات خاصی از لحاظ روحی داشته بلکه با تغییر پست هم مواجه شده است؛ تغییری که شاید ابتدا از سر اجبار بود ولی آن‌قدر فایده داشت که هافبک دفاعی دیروز ایران تبدیل به مهاجم هدف شود. رضا اسدی در پازل تاکتیکی پاکو خمس اسپانیایی احیا شده و این‌بار سبک جدیدی از بازی یک مهاجم به نمایش می‌گذارد. رضا در محوطه جریمه حریف حضور دارد ولی وقتی قرار به بازپس‌گیری توپ باشد، اولین نفری است که تیم حریف را تحت فشار می‌گذارد. این یکی برگرفته از همان خصیصه جنگندگی این بازیکن است که به‌واسطه سال‌ها حضور در پستی مانند هافبک تدافعی به دست آورده است. او با فیزیک مناسبش حسابی مدافعان حریف را تحت فشار می‌گذارد و برای به ثمر رساندن توپ‌های ارسالی روی دروازه حریف، به‌واسطه قدوقامتش بهترین گزینه است. البته در این فصل روی دیگری از تمام‌کنندگی‌اش را نشان داده و ثابت کرده که چیزی از مهاجمان برتر ایران، دست‌کم در این بازه کنونی ندارد. اسدی حالا روی یک‌سوم گل‌هایی که تراکتور در این فصل زده اثر مستقیم گذاشته است. اگر تعداد گل‌هایش را با محمد عباس‌زاده ‌کنار یکدیگر بگذاریم، آن‌وقت این دو نفر بیش از نیمی از گل‌های این فصل تراکتور را به ثمر رسانده‌اند. شاید همین بخش برای متفاوت‌بودن رضا اسدی کافی است ولی بدون تردید، توانایی او در سازگاری با پست و سبک جدیدی از فوتبال که پاکو خمس برایش تعریف کرده، همچنان نکته برجسته‌ای است؛ اتفاقی که شاید اگر فرد دیگری غیر از رضا اسدی بود که از آن انتقادات وحشتناک عبور کرده، توانایی‌هایش زیر سؤال رفته و مورد شماتت بسیار قرار گرفته، نمی‌توانست انجامش دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها