|

صعود استقلال در خانه دوم

از دیرباز اهواز «خانه دوم» استقلال بوده است و آبی‌پوشان در این شهر با شکست فولاد خوزستان، بالاتر از پرسپولیس به رده دوم صعود کرده‌اند.

صعود استقلال در خانه دوم

عبدالله دارابی: از دیرباز اهواز «خانه دوم» استقلال بوده است و آبی‌پوشان در این شهر با شکست فولاد خوزستان، بالاتر از پرسپولیس به رده دوم صعود کرده‌اند.

بازی منطقی استقلال ولی با اشتباهاتی در دفاع همراه بود که در دو نوبت می‌رفت تا تور دروازه این تیم را به لرزه درآورد که در نوبت اول، کاپیتان استقلال بسیار خوش‌شانس بود که ضربه سعید واسعی از کنار دروازه‌اش به بیرون رفت تا مانع جریمه سنگین او به‌واسطه اشتباه مرگبارش شود. البته باید پرسید چرا غلامپور به‌جای پرداختن به حواشی، به رفع ضعف‌های شاگرد افت‌کرده‌اش نمی‌پردازد؟ در دیگر نوبت هم ضربه مهاجم خارجی فولاد روی سانتر شیری با دفع نه‌چندان مطمئن و توأم با شانس حسینی به دیرک خورد و راهی کرنر شد تا رافائل سیلوا دریابد که «پریدن صرف» با مهاجم حریف نه‌تنها برای دفع توپ کافی نیست بلکه می‌تواند خطری جدی را موجب شود!

برد استقلال در این دیدار را باید مرهون هوشمندی ساپینتو در انتخاب روش بازی دانست. او با اتخاذ تاکتیکی هوشمندانه، خط هافبک قرمزپوشان فولاد را در موقع حملات استقلال بی‌اثر کرد که اگر دقت کافی چاشنی شوت‌های بازیکنان استقلال و پاس‌های قایدی می‌شد، آبی‌پوشان برد پر‌گل‌تری را به دست می‌آوردند! اولویت تاکتیکی استقلال در این دیدار، ارسال توپ‌های بلند و سریع بود اما نه به سبک و سیاق فصل قبل! بلکه با هدف صاحب توپ‌ کردن قایدی، محبی و یامگا در فضای پشت شیری و آقایی که گل اول استقلال نیز از همین روش پایه‌گذاری شد. پاس سلمانی در فضای پشت شیری به قایدی رسید، پاس قایدی با شوت مهری و مهار کنت به کرنر رفت و روی همین کرنر، یامگا گل اول را به ثمر رساند. پس از مدت‌ها شاهد استفاده استقلالی‌ها از شیوه‌ای مدرن در ضربات کرنر بودیم که مزد آن را نیز با گل دریافت کردند. گل دوم استقلال را هم باید محصول بازگشت به پرس‌های سنگین ابتدای فصل دانست؛ پرس‌هایی که یکی از نقاط قوت استقلال و نشانه‌های ایجاد تحول ساپینتو تا به اینجای فصل بوده است.

هرچند غافلگیرکردن فولادی‌ها توسط ساپینتو با اتخاذ این تاکتیک هوشمند و هدفمند، بارزترین نکته فنی این دیدار بود (همان‌طورکه بارزترین نکته فنی دیدار پرسپولیس و سپاهان نیز غافلگیری تاکتیکی گل‌محمدی توسط مورایس بود) ولی نباید از دو رفتار حرفه‌ای و اخلاقی ساپینتو نیز در این دیدار به سادگی گذشت؛ یکی آنجا که در اوج حملات میزبان در اواخر بازی و حین پرتاب اوت توسط فولادی‌ها، با شدت و حدت تماشاگران استقلالی را از پرتاب اشیا به سمت بازیکن حریف نهی کرد، بدون کوچک‌ترین ژست و مانور تبلیغاتی و دیگری در کنفرانس خبری که با وقار و متانت و به دور از جار‌و‌جنجال‌های مرسوم در بین مربیان وطنی، از وضعیت اقتصادی باشگاه و تفاوت نگرش نسبت به مسائل و افراد در این مقوله گلایه کرد و از «سکوت در عین گله‌مندی» در این ۱۲ هفته به خاطر حفظ آرامش تیمی که خود را عاشقش می‌داند، سخن به میان آورد که باید گفت: «قابل توجه کمیته انضباطی فدراسیون و مدیریت استقلال!».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها