|

تراکتور – پرسپولیس؛ جنگ ستارگان

رقابت‌های هفته بیست‌و‌دوم لیگ برتر با برگزاری چهار دیدار شروع می‌شود که در حساس‌ترین بازی روز و البته هفته، تراکتور در تبریز از پرسپولیس میزبانی می‌کند. این بازی جدال تیم‌های تقریبا بالانشین جدول رده‌بندی محسوب می‌شود؛ چراکه پرسپولیس پیش از این بازی با 42 امتیاز، فقط با یک امتیاز اختلاف، پشت سر سپاهان در رده دوم ایستاده و تراکتور هم با 36 امتیاز تیم پنجم جدول رده‌بندی است.

تراکتور – پرسپولیس؛ جنگ ستارگان

رقابت‌های هفته بیست‌و‌دوم لیگ برتر با برگزاری چهار دیدار شروع می‌شود که در حساس‌ترین بازی روز و البته هفته، تراکتور در تبریز از پرسپولیس میزبانی می‌کند. این بازی جدال تیم‌های تقریبا بالانشین جدول رده‌بندی محسوب می‌شود؛ چراکه پرسپولیس پیش از این بازی با 42 امتیاز، فقط با یک امتیاز اختلاف، پشت سر سپاهان در رده دوم ایستاده و تراکتور هم با 36 امتیاز تیم پنجم جدول رده‌بندی است. برای تشریح حساسیت این بازی همین بس که اگر تراکتور برنده شود، به سه امتیازی پرسپولیس رده‌دومی می‌رسد و تیم پاکو خمس هم به‌طور رسمی به جرگه مدعیان قهرمانی در این فصل می‌پیوندد.

تراکتور، میزبان این دیدار، در بازی رفت که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، توانست با یک گل پرسپولیس را شکست دهد و یکی از باخت‌های معدود این تیم تهرانی را رقم بزند. حالا انگیزه پرسپولیسی‌ها برای انتقام دوچندان است، ولی مسئله اینجاست که تیم تراکتور در این فصل تا به الان در خانه نباخته‌؛ تراکتور چهار برد و شش تساوی از 10 میزبانی فصلش به دست آورده است و با توجه به فشردگی بالای جدول می‌تواند دلخوش به کسب یک برتری دیگر برابر پرسپولیس باشد. گو اینکه آنها سلاح اصلی‌شان برای مقابله با تیم یحیی گل‌محمدی را که همان هواداران پرشور تبریزی باشند، در اختیار ندارند. فصل گذشته پرسپولیس و تراکتور در حالی با حضور هواداران تبریزی به مصاف هم رفتند که این بازی در نهایت نیمه‌کاره ماند و کمیته انضباطی حکم به برتری 3 بر صفر شاگردان یحیی گل‌محمدی داد. در آن بازی، هواداران تراکتور در چند مورد به امید عالیشاه، ستاره پرسپولیس، حمله کردند و همین موضوع کافی بود تا داور دستور به پایان بازی بدهد. پس از آن، کمیته انضباطی رأی به برگزاری بدون تماشاگر بازی این دو تیم در فصل آتی داد و به همین دلیل دیدار رفت این دو در ورزشگاه آزادی هم بدون حضور تماشاگران برگزار شد. تراکتور اگر امروز هم پرسپولیس را ببرد، آن‌وقت دست به کار بزرگی زده و طلسم هشت‌ساله‌ای را شکسته است؛ چرا‌که آخرین باری که پرسپولیس برابر تراکتور دبل شده، به هشت سال قبل برمی‌گردد و در این مدت تراکتور تنها دو بار قرمزهای تهرانی را شکست داده و هرگز موفق به پیروزی در بازی رفت و برگشت نشده است. اینها روی کاغذ است؛ چون اسفند جهنمی یحیی گل‌محمدی هم از همین امروز شروع شده و اینکه او بهار خوش‌رنگی برای خودش و پرسپولیسی‌ها رقم بزند، ارتباط مستقیمی به این دیدار و بازی حساسش با سپاهان در هفته بعد دارد. یحیی و تیمش در شرایطی پا به تبریز گذاشته‌اند که اتفاقا نقطه قوتشان در این فصل، امتیازهای خارج از خانه بوده است. ماجرا از این قرار است که پرسپولیس با میانگین ۲.۱ امتیاز، بهترین تیم خارج از خانه لیگ است. پرسپولیس 21 امتیاز از 10 میهمانی فصلش به دست آورده و شش تیم را در خانه‌شان شکست داده است. بااین‌حال، مسئله اینجاست که همان‌طورکه عنوان شد، تراکتور در این فصل در خانه هیچ شکستی نداشته است.

جدال ستاره‌های برتر  لیگ

تراکتوری‌ها در هفته‌های گذشته به لحاظ کسب برد تیم تقریبا باثباتی نشان داده‌اند؛ در پنج بازی اخیر این تیم، پاکو خمس، تیمش را چهار بار برنده کرده و فقط یک بار مساوی داده است. این در حالی است که پرسپولیس در پنج بازی گذشته‌ خود فقط دو برد داشته و دو بار هم شکست خورده است؛ هرچند جنس بازی امروز به‌گونه‌ای است که نمی‌توان زیاد برایش با استناد به عدد و ارقام نوشت. بخش اصلی جذابیت این دیدار مربوط به ستاره‌هایی است که در ترکیب دو تیم حضور دارند. فارغ از جدال اندیشه‌های یحیی گل‌محمدی و پاکو خمس که هر دو مربی صاحب‌سبکی نشان داده‌اند، این روزها تراکتور بهترین‌های ایران در فاز تهاجمی را در اختیار دارد. بهترین گل‌زن لیگ ایران فعلا رضا اسدی است که برای تراکتور بازی می‌کند. او در این فصل متحول شده و تا به الان با هشت گل زده در صدر قرار دارد. این در شرایطی است که بهترین گل‌زن پرسپولیس همچنان یورگن لوکادیاست که با شش گل زده، مدت‌هاست از پرسپولیس جدا شده است. نکته درخور توجه اینکه رضا اسدی، بازیکن ماه‌های نه‌چندان دور پرسپولیس است که در این تیم توفیقی کسب نکرد و جدا شد. خمس ولی پست رضا اسدی را در تراکتور تغییر داده و او این روزها گل‌زن برتر ایران است. به‌جز گل‌زنی، تراکتور بهترین پاسور ایران را هم در ترکیب دارد؛ ریکاردو آلوز. او به معنای واقعی مهندس لیگ برتر ایران است و تا به الان آمار خیره‌کننده 12 پاس گل را دارد. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده به او، مهدی ترابی، وینگر پرسپولیس است که فقط پنج پاس گل در کارنامه دارد. در پرسپولیس ولی پرچم در دست فاز دفاعی است. علیرضا بیرانوند در این فصل فقط هشت بار گل خورده و همین الان با 12 کلین‌شیت، بهترین دروازه‌بان فصل است. از سوی دیگر، پرسپولیس هم در مجموع با 9 گل خورده، یکی از دو تیم برتر لیگ در فاز دفاعی است که همین موضوع نشان از قدرت تیم یحیی در فاز تدافعی دارد. ناگفته پیداست که جدال امروز تراکتور – پرسپولیس، بهانه‌های زیادی برای دیدن دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها