|

آخرین وضعیت روزنامه‌نگاران و اهالی فرهنگ بازداشت‌شده

تعدادی از روزنامه‌نگاران و نویسندگان که بعد از اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند هنوز تکلیفشان مشخص نشده و در زندان به سر می‌برند. با گذشت سه هفته از اعلام رئیس قوه قضائیه مبنی بر «عفو» گسترده متهمان و محکومان اعتراضات سراسری و با وجود آزادی و مختومه‌شدن پرونده شمار قابل توجهی از زندانیان مرتبط با اعتراضات، برخی از بازداشت‌شدگان همچنان در شرایط بلاتکلیفی در بازداشت موقت نگهداری می‌‌شوند.

تعدادی از روزنامه‌نگاران و نویسندگان که بعد از اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند هنوز تکلیفشان مشخص نشده و در زندان به سر می‌برند. با گذشت سه هفته از اعلام رئیس قوه قضائیه مبنی بر «عفو» گسترده متهمان و محکومان اعتراضات سراسری و با وجود آزادی و مختومه‌شدن پرونده شمار قابل توجهی از زندانیان مرتبط با اعتراضات، برخی از بازداشت‌شدگان همچنان در شرایط بلاتکلیفی در بازداشت موقت نگهداری می‌‌شوند.

دوی  ماراتن  به  یاد  نیلوفر حامدی

صبح دیروز بود که محمدحسین آجرلو همسر نیلوفر حامدی به یاد او ماراتن ی42 کیلومتری را در بوستان ولایت دوید. نیلوفر حامدی روزنامه‌نگار اجتماعی «شرق» است که از اواخر شهریور بازداشت شده و در زندان قرچک زندانی است. نیلوفر حامدی و الهه محمدی، از جمله کسانی هستند که با وجود گذشت بیش از پنج ماه از دستگیری‌شان همچنان در انتظار برگزاری جلسه دادگاه و تعیین تکلیف پرونده‎شان هستند.

نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار گروه اجتماعی روزنامه «شرق»، روز ۳۱ شهریور در منزلش در تهران دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او پس از سپری‌کردن نزدیک به سه ماه بازداشت در بند ۲۰۹، به همراه الهه محمدی در تاریخ ۲۷ آذر به زندان زنان قرچک ورامین منتقل شد و همچنان در این زندان است.

الهه محمدی روزنامه‌نگار گروه اجتماعی روزنامه هم‎میهن در تاریخ هفتم مهرماه دستگیر شد. او که برای ادای برخی از توضیحات احضار شده بود، در مسیر رفتن به بازجویی دستگیر شد. الهه محمدی پس از بازداشت به مدت ۲۱ روز در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شد و پس از حدود 

دو ماه و نیم از این بازداشتگاه امنیتی به زندان زنان قرچک منتقل شد.

به گزارش برخی منابع ادامه نگهداری نیلوفر حامدی و الهه محمدی در بازداشت موقت، در حالی است که بازجویی از این دو روزنامه‌‎نگار مدت‌هاست پایان یافته است،

ویدا ربانی  و  گذرندان  حکم

ویدا ربانی دیگر روزنامه‌نگاری است که اکنون به گذراندن زندان خود محکوم شده است و در اوین به سر می‌برد. مادر این خبرنگار در تاریخ هشتم بهمن نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشته بود که در آن اشاره شده بود فرزندش در ۳۳سالگی در مجموع باید ۱۱ سال از سال‌های جوانی خود را در بند حبسی برآمده از پیش‌داوری‌ها و قضاوت‌های سلیقه‌ای سپری کند.

بلاتکلیفی    دو  خبرنگار  آزادشده

برخی از روزنامه‌نگاران نیز هنوز وضعیت پرونده آنها مشخص نیست و با وجود آزادی از زندان با عفو و بستن پرونده آنها موافقت نشده است. روح‌الله نخعی و مریم وحیدیان از جمله این روزنامه‌نگاران هستند. مریم وحیدیان روزنامه‌نگاری که ششم آذر ماه در منزل خود بازداشت شده بود، در گفت‌وگو با شبکه شرق گفته است: «با وجود اینکه اخباری مبنی بر مختومه‌شدن پرونده بازداشتی‌های شهریور به بعد منتشر شده است، طی مراجعه به دادسرا متوجه شدم که پرونده‌ام مشمول عفو معیاری اخیر نخواهد شد و بازپرس شعبه یک ضمن اخذ دفاع آخر، پرونده را به دادگاه انقلاب ارجاع خواهد داد. بازپرس شعبه یک اعتقاد داشت که این پرونده مربوط به حوادث اخیر نبوده و با وجود اینکه شرایط دیگر عفو معیاری را داشته است، نمی‌تواند آن را مختومه کند». او بیش از یک ماه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم» بازداشت بود.

بلاتکلیفی  در  زندان

سمانه اصغری، فعال حقوق کودک و عضو سابق هیئت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز از روز نوزدهم مهرماه دیگر زندانی بلاتکلیف در زندان زنان قرچک است که با وجود برگزاری جلسه دادگاهش هنوز حکمی دریافت نکرده و قاضی با تبدیل قرار بازداشتش به وثیقه نیز مخالفت کرده است. ادامه نگهداری سمانه اصغری در زندان در حالی است که روز ۲۵ بهمن‎ و در پی عفو قضائی متهمان اعتراضات، مسئولان زندان قرچک نام سمانه اصغری را در فهرست آزادی‌ اعلام کردند. با مراجعه خانواده و نزدیکان او به زندان اما مشخص شد که آزادی او منتفی شده است. به خانواده او اعلام شده که پرونده وی همچنان باز است و دستوری برای آزادی او صادر نشده است. پس از اجرای طرح عفو اخیر، از ۴۹ زندانی سیاسی زن در زندان قرچک تعداد زیادی آزاد شده‌اند. نیلوفر حامدی، الهه محمدی، سمانه اصغری، سها مرتضایی، فاطمه ضیایی، زهره سرو و یک زندانی با تابعیت آلمانی از زندانیان باقی‌مانده در زندان قرچک هستند.

بلاتکلیفی  مهتدی

از دیگر بازداشتی‌های اهالی فرهنگ که هنوز شرایط آزادی او فراهم نشده است «کیوان مهتدی،» مترجم و نویسنده، است این عضو کانون نویسندگان همچنان در زندان اوین است.

آزادی  علی  اسدالهی

علی اسدالهی، شاعر و منشی کانون نویسندگان ایران، شامگاه 9 اسفند پس از گذراندن بیش از سه ماه بازداشت، از«زندان تهران بزرگ» آزاد شد.

اسدالهی که ۳۰ آبان بازداشت شده بود، پس از ۳۱ روز به زندان تهران بزرگ منتقل شد. دادگاه او پس از مدت‌ها بلاتکلیفی هشتم اسفند، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها