|

هوش مصنوعی و تصرف جهان

این روزها بحث گسترش توانایی‌های هوش مصنوعی ابعاد خاصی گرفته است.

هوش مصنوعی و تصرف جهان

این روزها بحث گسترش توانایی‌های هوش مصنوعی ابعاد خاصی گرفته است.

سارا، ربات انسان‌نما: اولین ربات انسان‌نمای مبتنی بر هوش مصنوعی ساخت عربستان معرفی شد‌. این ربات به‌ نام «سارا»، دوربین دارد و با کمک هوش مصنوعی می‌تواند حضور افراد را در مقابل خود تشخیص دهد.

عربستان سعودی از اولین ربات خود که مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته شده است و می‌تواند با زبان عربی صحبت کند، رونمایی کرد. این ربات قرار است با انسان‌ها تعامل داشته باشد و با کمک هوش مصنوعی می‌تواند حضور افراد را در مقابل خود تشخیص دهد. این ربات پس از تشخیص انسان‌ها و شنیدن فرمان «سلام سارا»، قادر است با افراد وارد گفت‌وگو شود.

ربات جدید عربستان می‌تواند گویش‌های مختلف عربی در این کشور را تشخیص دهد و با تحلیل جملات، محتوای آنها را بفهمد. به‌ همین خاطر، او به هر سؤال به‌ شکل متفاوتی پاسخ می‌دهد.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر تمرکز زیادی بر توسعه صنعت رباتیک خود داشته است. این کشور در تابستان سه ربات جدید را معرفی کرد که می‌توانستند آیه‌های قرآن را بخوانند و اذان بگویند. آن برنامه بخشی از طرح راهبردی بزرگ عربستان و ارائه خدمات هوشمند به مسافران در این کشور در سال 2024 است.

عربستان همچنین در سال 2017 به اولین کشوری تبدیل شد که به یک ربات شهروندی داده است. دولت این کشور در آن سال ربات «سوفیا» را به شهروندی قبول کرد‌.

یک ماه بعد، سوفیا خواستار رسیدگی به حقوق بشر در قبال زنان عربستانی شد. این اتفاق در شرایطی افتاد که زنان سراسر دنیا نسبت به اعطای شهروندی به این ربات، آن هم در کشوری که زنان حتی حق رانندگی نداشتند، انتقاد کرده بودند.

بیل گیتس و تحول دنیا

این در حالی است که بیل گیتس در مصاحبه‌ با سی‌ان‌بی‌سی گفت بهبود هوش مصنوعی در واقع «مهم‌ترین» نوآوری حال حاضر است. او اعتقاد دارد سیستم‌های هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی، دنیای ما را تغییر خواهند داد و آن را بسیار کارآمدتر خواهند کرد. به گفته او، هوش مصنوعی برای بهبود نتایج و کارایی محل کار، مراقبت‌های بهداشتی و نیز آموزش، فرصت‌های معناداری دارد. گیتس در ادامه به این موضوع اشاره کرد که هفته گذشته از بینگ جدید مایکروسافت با نسخه پیشرفته‌تر ChatGPT رونمایی شد و گوگل نیز اخیرا Bard را معرفی کرده است که البته اشتباهی که این ربات مرتکب شد، سبب شد 160 میلیون دلار ضرر نصیبش شود.

او در ادامه ادعا کرد که در دو سال آینده برای بهترکردن هوش مصنوعی و کاربردهای آن پیشرفت زیادی حاصل خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها