|

پاسخ آموزش و پرورش به گزارش «شرق»

در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 9/11/1401 با عنوان «مشق ننوشته غلط داشت»، پاسخ معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می‌رساند:

پاسخ  آموزش و پرورش به گزارش «شرق»

در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 9/11/1401 با عنوان «مشق ننوشته غلط داشت»، پاسخ معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می‌رساند:

١- مطالب ارائه‌شده وزیر آموزش و پرورش در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه‌کردن طب سنتی ایرانی است. طبی که معتقد است غذای ما به‌عنوان دوای ما است و با اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه از بسیاری بیماری‌های نوپدید 

پیشگیری می‌کند.

٢- در حوزه‌های سیاست‌گذاری و حکمرانی، بهترین بخش برای فرهنگ‌سازی و ایجاد نگرش، آموزش و پرورش رسمی است و باید نیازهای آینده کشور در آموزش امروز کشور پی‌ریزی گردد. از این‌رو جناب آقای نوری برای ترویج، توسعه و نهادینه‌کردن این ضرورت اعلام آمادگی نموده‌اند و این به معنای ورود مداخله‌گران غیرمجاز و فاقد صلاحیت در حوزه پزشکی نخواهد بود. 

همچنین باید به اطلاع رسانده شود فرایند تدوین، تصویب، استقرار و توسعه رشته در دوره متوسطه فرایند دقیق و کارشناسی دارد که متناسب با نیازهای کشور و با حضور ذی‌نفعان، کارشناسان، دستگاه‌های متولی و غیره در بالاترین مرجع سیاست‌گذاری حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه کشور و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه یعنی شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌شود.

3- وزارت آموزش و پرورش با تعاملات بین بخشی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد رسمی در حوزه آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، سال‌هاست رشته‌های مختلفی را در هنرستان‌ها ایجاد نموده، از‌جمله رشته بهیاری با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تأمین کادر درمان کشور، رشته خط و سازه‌های راه‌آهن و رشته دستیار تعمیر هواپیما با همکاری وزارت راه و شهرسازی، رشته مددیاری سالمندان با همکاری سازمان بهزیستی و رشته بورس با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و موارد بسیار دیگر در فرایند ذکر‌شده تدوین و توسعه یافته و هم‌اکنون از افتخارات نظام آموزشی در مدل همکاری بین بخشی است.

٤- معلمان و دانش‌آموزان پژوهش‌سراها و هنرستان‌ها در قالب اولین جشنواره دانش‌آموزی ملی گیاهان دارویی، فراورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران که با همکاری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل شد، حضور پرشوری داشتند. اکثر شرکت‌ها و اساتید بازدیدکننده از غرفه‌های دانش‌آموزی پس از استماع توضیحات غرفه‌داران آموزش و پرورشی اذعان می‌داشتند سرمایه‌گذاری و آموزش از دوران متوسطه بسیار راهگشا، مؤثر و ضروری است. خروجی جشنواره‌های مهارت‌محور دانش‌آموزی و جشنواره‌های جوان خوارزمی نیز در طی سالیان متمادی، بر توانمندی دانش‌آموزان صحه می‌گذارد. به‌طور مثال در همین جشنواره بسیاری از شرکت‌های صاحب‌نام در حوزه فراورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران از دانش‌آموزان برای مشارکت علمی، دعوت به عمل آوردند.

٥- بر اساس قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی، مح، زمان و متولی آموزش و حتی دارا‌بودن مدرک تحصیلی، مجوز فعالیت شغلی در آن زمینه نخواهد بود و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای یکی از ملزومات اصلی است و همچنان ساختارهای حاکمیتی مربوط این مجوز را صادر خواهند کرد.

٦- تیتر انتخاب‌شده دلالت بر خلاف کارشناسی صحبت‌کردن وزیر آموزش و پرورش دارد، در حالی که در متن صرفا به اظهار بسنده کرده است و پیشنهاد ارائه‌شده از سوی وزیر آموزش و پرورش برگرفته از ظرفیت قانونی و نیازسنجی انجام‌شده صورت پذیرفته است.

خواهشمند است دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

مصطفی بابایی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها