|

واکنش سازمان برنامه‌و‌بودجه به یک گزارش

سازمان برنامه و بودجه با ارسال جوابیه‌ای به روزنامه «شرق»، نسبت به گزارش گروه اجتماعی با عنوان جوانمرگی دارویار واکنش نشان داد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

سازمان برنامه و بودجه با ارسال جوابیه‌ای به روزنامه «شرق»، نسبت به گزارش گروه اجتماعی با عنوان جوانمرگی دارویار واکنش نشان داد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

باسمه‌تعالی

برادر ارجمند، جناب آقای رحمانیان،مدیرمسئول محترم روزنامه شرق

با سلام و احترام؛ گزارشی با عنوان «جوانمرگی دارویار» مورخ 4/11/1401 در آن روزنامه منتشر شده؛ مقتضی است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افکار عمومی، دستور فرمایید این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل در اسرع‌ وقت در آن روزنامه منتشر شود.

تخصیص کامل اعتبار طرح دارویار تا پایان سال/ 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واردات دارو از 69 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده برای طرح دارویار در سال 1401، حدود 50 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی پرداخت خواهد شد و مابقی از طریق سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص خواهد یافت. همچنین بانک مرکزی موظف گردیده به‌منظور واردات دارو، مواد اولیه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی مبلغ 15‌هزار میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش فراهم نماید. طرح دارویار برای جلوگیری از تحمیل بار مالی تغییر نرخ ارز به مردم به استناد مفاد بند (س) تبصره (1) قانون بودجه سال جاری مبنی‌ بر تخصیص یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو به مصرف‌کننده نهایی از طریق سازمان‌های بیمه‌گر پایه از تاریخ 23‌/04‌/1401 اجرائی گردید. با توجه به لزوم سازمان‌دهی زیرساخت‌های لازم در شبکه درمانی و دارویی کشور، این طرح در حوزه داروهای تولید داخل و برخی داروهای وارداتی به مرحله اجرا درآمده است. مطابق تفاهم‌نامه چهارجانبه مورخ 28‌/01‌/1401 بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، ‌بانک مرکزی و این سازمان و الحاقیه‌های بعدی آن از سه میلیارد دلار ارز ترجیحی کالاهای سلامت‌محور در نظر گرفته‌شده برای سال 1401، مبلغ دو میلیارد دلار تا پایان سال به شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده تخصیص‌ داده شده است و یک‌میلیارد دلار آن از طریق سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص داده می‌شود؛ بنابراین از 69.000 میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده در ردیف 18 جدول ذیل تبصره 14، حدود 50.000 میلیارد تومان به بانک مرکزی پرداخت خواهد شد و مابقی از طریق سازمان‌های بیمه‌گر تخصیص خواهد یافت. در این خصوص از مبلغ 19000 میلیارد تومان باقی‌مانده تا‌کنون 7000 میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی طی ماه جاری و تا پایان سال معادل عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر در اجرای طرح دارویار پرداخت خواهد گردید. درخصوص پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش توسط بانک‌های عامل برای صنعت دارو و ملزومات پزشکی اقدامات لازم از طریق شورای پول و اعتبار مورد پیگیری قرار گرفت. در این خصوص شورای پول و اعتبار با تمدید بند (4) از یک‌هزار‌و‌سیصد‌و‌هشتمین صورت‌جلسه مورخ 23‌‌/10‌‌/1399 و بند (2) از یک‌هزار‌و‌سیصد‌و‌هجدهمین صورت‌جلسه مورخ 05‌‌/05‌‌/1400، برای صنایع دارویی به مدت یک سال از تاریخ تصویب شورا به شرح ذیل موافقت نمود:

الف‌‌ - افزایش سقف اعتباری مقرر در آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان به 40 درصد سرمایه پایه بانک‌ها.

ب‌‌ - مستثنی‌شدن از محدودیت‌های مربوط به سرمایه پایه منفی برخی از بانک‌های عامل و آیین‌نامه رعایت نسبت شاخص‌های مالی جهت اخذ تسهیلات و ایجاد تعهدات.

ج‌‌- به‌منظور تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های دارویی ناشی از تغییر نرخ ارز ترجیحی به نیمایی، حداکثر تسهیلات و تعهدات برای صنایع دارویی، از 90 درصد به 200 درصد فروش سال 1400 افزایش می‌یابد.

مطابق نامه‌های شماره 34140‌/1401 مورخ 09‌/08‌/1401 و شماره 180386‌/01 مورخ 21‌/07‌/1401 بانک مرکزی مقرر گردید این بانک از طریق بانک‌های عامل برای شرکت‌های دارویی به‌‌منظور واردات دارو، مواد اولیه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی مبلغ 15000 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش فراهم نماید. با توجه به نیاز سرمایه در گردش یاد‌شده برای ادامه فعالیت صنعت تولیددارو و پیشگیری از کمبود ناشی از کاهش تولید، ضروری است این تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان دارو قرار گیرد. بنا بر گزارش دریافتی تاکنون یک‌سوم از تسهیلات مذکور پرداخت شده است.

مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها