|

گفت‌وگو با ابراهیم حقیقی درباره جایگاه زنده‌یاد مسعود سپهر

مردی تأثیرگذار

مسعود سپهر، هنرمند پیش‌کسوت طراحی گرافیک روز گذشته 9 بهمن درگذشت. او که ۲۳ دی‌ماه از بالای پله‌های خانه‌اش به پایین سقوط کرد، دچار ضربه مغزی شده و به محض انتقال به بیمارستان‌، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و بعد از جراحی نیز به کما می‌رود.

مردی تأثیرگذار

مسعود سپهر، هنرمند پیش‌کسوت طراحی گرافیک روز گذشته 9 بهمن درگذشت. او که ۲۳ دی‌ماه از بالای پله‌های خانه‌اش به پایین سقوط کرد، دچار ضربه مغزی شده و به محض انتقال به بیمارستان‌، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و بعد از جراحی نیز به کما می‌رود. از مسعود سپهر به عنوان ستون اصلی انجمن صنفی طراحان گرافیک یاد می‌شود. او متولد ۱۳۳۵ تهران، فارغ‌التحصیل کالج چاپ لندن ۱۳۵۶ انگلستان و فارغ‌التحصیل برنامه‌ریزی چاپ ۱۳۷۲ پاریس بود.

کتاب «مبادی سواد بصری» ترجمه و کتاب «طراحی هویت بصری جامع» نوشته اوست که به عنوان مرجع در حوزه طراحی گرافیک در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. طراحی نشانه، هویت‌های بصری و تایپ‌فیس از فعالیت‌های حرفه‌ای او در حوزه طراحی است. سپهر همچنین اولین نظام‌نامه گرافیک حرفه‌ای را به رشته تحریر درآورده است. تایپ‌فیس قلم «یکانم»، «آموزه» و «مُبین» و طراحی علائم راهنمایی متروی تهران را او طراحی کرده است. او بیش از ۲۰۰ نشانه طراحی کرده است که همگی شناخته‌شده هستند. طراحی کارت شناسایی ملی نیز با هدایت استاد مسعود سپهر انجام شد. همچنین او چهار نشان ملی در سال ۱۳۷۰ طراحی کرد. او عضو کارگروه بازنگری درس ارتباط تصویری دانشگاه‌های کشور بود و سال‌ها در اکثر دانشگاه‌های هنر کشور تدریس کرد. مسعود سپهر سال‌ها عضو هیئت مؤسس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بود و در سال‌های اخیر به عنوان بازرس این انجمن فعالیت می‌کرد. او همچنین در مجمع جهانی ایکودی (طراحی دیزاین دنیا) نیز سخنرانی داشت. ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری، درباره حادثه‌ای که منجر به درگذشت مسعود سپهر شد به «شرق» گفت: «دو، سه هفته پیش خبر دادند از پله‌ها سقوط کرده و اطرافیان از سروصدا متوجه شدند سرش به پله‌ها اصابت کرده و شکافته و خونریزی کرده بود و حتی با وجود عمل جراحی که انجام شد به کما رفته بود و نجات پیدا نکرد». حقیقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «مسعود سپهر از معدود طراحان گرافیکی بود که تحصیل گرافیک کرد و در مدارس انگلیس درس خوانده بود و مدارک تکمیلی دیگری هم از دانشگاه‌های دیگر مثل فرانسه دریافت کرده بود. او به معنی واقعی کلمه فردی حرفه‌ای بود. وقتی به ایران برگشت، فعالیت دانشگاهی را آغاز کرد و نوشتن و نشر کتاب از دیگر فعالیت‌های سپهر بود. کتاب‌هایی مثل «مبانی سواد بصری» که کتاب بسیار مفیدی برای دانشجویان است، کتاب «طراحی هویت بصری جامع» و عناوین دیگر که راهنمای بسیار خوبی برای دانشجویان این رشته است. اما از ماندگارترین کارهایی که انجام داد طراحی فونت یکان است که بسیار آن را می‌بینیم و طراحان زیادی از آن استفاده می‌کنند. اما فعالیت دیگر او که تقریبا برای اولین بار در ایران اتفاق افتاد و بسیار موفق و کاربردی بود، طراحی تابلوها و علائم متروی تهران بود. سپهر در این زمینه زحمت بسیاری کشید و روی آن کار کرد و این علائم برای جمعیت شهرنشین بسیار کاربردی، پرمصرف و پرمنفعت است». او ادامه داد: «او در طراحی کارت ملی و چند نشان دولتی هم حضور داشت. او از آغاز تأسیس انجمن طراحان گرافیک در انجمن حضور داشت و در تمام جلسات شرکت می‌کرد. این اواخر به عنوان بازرس فعال بود و یکی از دلسوزترین افراد این حرفه در انجمن بود. گاهی اوقات بسیاری از کارها را بدون اینکه خم به ابرو بیاورد، یک‌تنه انجام می‌داد. امیدوارم دوستان همکار و عضو انجمن قدرش را بدانند. او هیچ‌گاه هیچ چشمداشتی نداشت و همه مطلع هستند افرادی که در انجمن کار می‌کنند بدون چشمداشت کار می‌کنند و مسعود سپهر در این بیست‌وچند سال از روز اول در انجمن بسیار فعالیت کرد و مفید بود. او در طول عمر پرثمرش نشانه‌های زیادی طراحی کرد که همچنان کاربرد دارند. در طراحی پوستر و حوزه قلم و طراحی فونت همه جا پیشتاز بود و نظرهای حرفه‌ای می‌داد. در کنار همه این موارد نباید از حضور تأثیرگذار او به عنوان یک استاد غافل شد. از روزی که قدم به کشورش گذاشت، به تدریس مشغول شد و بسیاری از دانشجویانش الان از همکاران ما هستند. او همواره چهره‌ای تأثیرگذار در این حرفه بود. یادش گرامی».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها