|

ادامه پس‌لرزه‌های کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار:

مقیاس دوگانه حجاب در دولت سیزدهم

خزعلی: پوشش برخی زنان در ایران بدتر از پوششی است که این میهمانان داشتند

پس‌لرزه‌های دورهمی زنانه با نام کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار که چندی پیش در تهران با حضور زنانی ناشناخته در عرصه بین‌الملل و حتی داخل ایران برگزار شد، همچنان ادامه دارد و خزعلی معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری هم مشغول واکنش‌هایی از جنس توجیه آنچه رخ داده، است.

مقیاس دوگانه حجاب در دولت سیزدهم

 شرق: پس‌لرزه‌های دورهمی زنانه با نام کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار که چندی پیش در تهران با حضور زنانی ناشناخته در عرصه بین‌الملل و حتی داخل ایران برگزار شد، همچنان ادامه دارد و خزعلی معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری هم مشغول واکنش‌هایی از جنس توجیه آنچه رخ داده، است. در آخرین دفاعیه، این مسئول درباره ابهامات و ایرادات مختلف به این همایش درباره حواشی مطرح‌شده در زمینه حضور مایا صباغ به‌عنوان میهمان این کنگره گفته است: ایشان به‌هیچ‌عنوان میهمان ما نبودند؛ بلکه خودشان به ایران آمدند، فیلم گرفتند و اتفاقا خودشان هم در فیلم‌ها مطرح کردند، ای‌ کاش دفعه بعد من را هم دعوت کنند. البته این توضیح برای افکار عمومی چندان قابل پذیرش نیست؛ به‌خصوص که بسیاری ویدئوهای بی‌حجاب او را از محل کنگره و کافه‌های تهران که برای ورود زنان کم‌حجاب ایرانی ممنوع است، دیده‌اند. خزعلی همچنین به برخی شایعات دیگر درباره کنگره بین‌المللی زنان تأثیرگذار اشاره کرد و مدعی شده است: شایعاتی درباره خانم روسی که منتخب ما بوده هم ایجاد شد که دروغ‌هایی است که گاهی به علت تشابه اسمی ایجاد شده و رسانه‌ها آن را بیان کردند. عذر بدتر از گناه خانم خزعلی در توجیه حضور مدعوین بی‌حجاب که هزینه بسیاری هم برا‌ی‌شان شده تا سفری دلنشین از ایران را تجربه کنند، این جملات است: «گاهی پوشش برخی زنان در ایران بدتر از پوششی است که این میهمانان داشتند».

آنچه در این دورهمی رخ داده و حواشی آن نمایندگان مجلس را به واکنش واداشته و ذبیح‌الله اعظمی، نماینده جیرفت در مجلس یازدهم، هم در‌این‌باره به «شرق» گفت: درباره هزینه‌کرد مالی برای این کنگره که آن را هزینه‌بر می‌دانند، آن هم در این شرایط سخت اقتصادی موافقم که باید شفاف‌سازی صورت گیرد تا افکار عمومی در جریان چند‌و‌چون ماجرا قرار گیرند. باید در‌این‌باره شفاف‌سازی صورت گیرد. درباره کیفیت همایش هم باید از کل جامعه جهانی یعنی مثلا از کشورهای اروپایی هم کسانی به این همایش دعوت می‌شدند؛ چرا‌که سفرایی هستند که می‌توانستند پیام جمهوری اسلامی را به کشورشان برسانند. با نفس عمل برگزاری این همایش‌ها مخالف نیستم و آن را کار خوبی می‌دانم. البته درباره تأثیرگذار‌بودن این زنان اطلاعاتی در دست نیست و شفاف‌سازی صورت نگرفته است. اعداد و ارقام و هزینه‌کردهایی که گفته می‌شود طبق شنیده‌ها بسیار بالاست. به‌عنوان نماینده مردم تا در‌این‌باره شفاف‌سازی نشود و عدد و رقم و مستندات ارائه نشود، نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظر درستی داشته باشم. از‌این‌رو کمیسیون اجتماعی مجلس پیگیر این ماجرا و به دنبال شفاف‌سازی در‌این‌باره است. او ادامه داد: چرا به همسر رئیس‌جمهور گفته شده بانوی اول که او هم باید بگوید در دنیا مرسوم است که از همسر رئیس‌جمهور به‌عنوان بانوی اول یا ملکه نام ببرند و ایشان هم همسر رئیس‌جمهور است و به‌عنوان بانوی اول در کشور مطرح است، مردم ما متأسفانه در‌این‌باره عکس‌العمل منفی نشان دادند. خودش تکذیب کرده؛ اما اگر ما به‌عنوان یک کشور متمدن و توسعه‌یافته بخواهیم عمل کنیم، باید بپذیریم که ایشان بانوی اول مملکت است.

اعظمی درباره اینکه مبنای انتخاب این زنان چه چیز بوده است؟ گفت: باید در‌این‌باره از دبیر کنگره سؤال شود، ما هم در جریان برگزاری این کنگره نبودیم و انتقاد به رسانه‌ها وارد است که چرا قبل از برگزاری کنگره اطلاع‌رسانی نکردند و حالا که برگزار شده انتقاداتش را مطرح می‌کنند. او همچنین از دیگر انتقادات وارده به این همایش هزینه‌کرد اسکان میهمانان را برشمرد و گفت: ما دنبال شفاف‌سازی در این زمینه هستیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها