|

«شرق» بعد از اعلام فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر، میزان مشارکت ارگان‌های دولتی در این رویداد هنری را بررسی می‌کند

کم‌رنگ‌شدن بخش خصوصی در سینمای ایران

تا آغازجشنواره چهل‌و‌یکم فیلم فجر زمان زیادی باقی نمانده است. دوره‌ای که می‌توان آن را یکی از پرحاشیه‌ترین ادوار جشنواره فیلم فجر دانست.

کم‌رنگ‌شدن بخش خصوصی در سینمای ایران

تا آغازجشنواره چهل‌و‌یکم فیلم فجر زمان زیادی باقی نمانده است. دوره‌ای که می‌توان آن را یکی از پرحاشیه‌ترین ادوار جشنواره فیلم فجر دانست. 

چهارشنبه پنجم بهمن، در فاصله یک هفته تا شروع چهل‌ویکمین جشنواره فجر، سرانجام اسامی فیلم‌های راه‌یافته به این رویداد اعلام شد. اعلامی دیرهنگام که گویا با پایان جمع‌بندی نظران هیئت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم فجر رسانه‌ای شد و مجتبی امینی، دبیر جشنواره، اسامی فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» را اعلام کرد. طبق گفته امینی فیلم‌های سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر، ۲۴ فیلم است.

حبیب احمدزاده (نویسنده و کارگردان)، دکتر رضا پورحسین (استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی)، روح‌الله سهرابی (نویسنده، کارگردان و مدیر کل اداره نظارت بر عرضه و نمایش آثار سینمایی)، محمدرضا شرف‌الدین (تهیه‌کننده)، پرویز شیخ‌طادی (نویسنده و کارگردان)، محمدرضا عباسیان (دبیر اسبق جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و فیلم‌ساز) و محمدحسین نیرومند (مدیر فرهنگی و عضو شورای پروانه نمایش) 24 فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر را انتخاب کرده‌اند.

«آنها مرا دوست داشتند» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا رحمانی، «آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق، «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی داود صبوری، «استاد» به کارگردانی سید عماد حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز افخمی، «بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی، «بچه‌زرنگ» به کارگردانی هادی محمدیان، بهنود نکویی؛ محمدجواد جنتی، تهیه‌کنندگی حامد جعفری، «پرونده باز است» به کارگردانی کیومرث پوراحمد و تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی، «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی، «چرا گریه نمی‌کنی؟» به کارگردانی علیرضا معتمدی و تهیه‌کنندگی سیدرضا محقق، «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح، «روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه‌کنندگی مجیدرضا بالا، «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی، «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی، «شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری، «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری، «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا، «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی، «کاپیتان» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی، «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی، «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی، «های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه‌کنندگی مهدی عظیمی و اباذر جوکار، «هفت بهارنارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور، «هوک» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور، «یادگار جنوب» به کارگردانی پدرام دوماری و حسین امیری و تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند حاصل جمع‌بندی هیئت انتخاب برای حضور در این دوره جشنواره فیلم فجر است و چهار فیلم «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی و تهیه‌کنندگی فتح‌الله جعفری‌جوزانی، «اخت الرضا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدمجتبی طباطبایی، «جان جانان» به کارگردانی شادی آفرین‌الهیاری و تهیه‌کنندگی حبیب‌الله یاری و «۴۸ ساعت» به کارگردانی ابوذر حیدری و تهیه‌کنندگی حسین رضوی  فیلم‌های رزرو معرفی شدند.

در روزهای منتهی به آغاز جشنواره فیلم فجر اظهارنظر برخی از اهالی سینما به‌ویژه چهره‌هایی که با اثری در این دوره از جشنواره حضور دارند یا از چهره‌های همیشه حاضر در این رویداد هنری بوده‌اند، توجه بسیاری را جلب کرده است.

 کیومرث پوراحمد پس از پذیرفته‌شدن «پرونده باز است» در جشنواره فجر در یک نوشته اینستاگرامی شرکت فیلمش در جشنواره چهل‌و‌یکم را تصمیم تهیه‌کننده دانست و نوشت: «چندسالی است که جشنواره فیلم فجر دیگر جشن سینمای ایران نیست که جشن دو سه ارگان خاص است. در این چند ساله جشنواره برای من، هیچ ارزش و اهمیتی نداشته. اما مالک فیلم، تهیه‌کننده است. مثل همه‌جای دنیا فقط او می‌تواند درخواست حضور یا عدم حضور در جشنواره را داشته باشد. تهیه‌کننده و بعضی عوامل مایل بوده‌اند فیلم «پرونده باز است» در جشنواره باشد».

مسعود فراستی که همواره در جشنواره فیلم فجر حضور پررنگی داشته است، با انتشار ویدئویی اعلام کرد دیگر کاری با تلویزیون و فیلم‌های جشنواره فجر نخواهد داشت و از این پس در یوتیوب فقط درباره فیلم‌های به‌دردبخور سینمای ایران صحبت می‌کند. این منتقد که سال‌ها در صداوسیما به عنوان منتقد ثابت برنامه هفت حضور داشته، درباره مسیر تازه فعالیتش گفت: «مدیوم اصلی تصویری من از این پس یوتیوب خواهد بود. دیگر نه با تلویزیون کاری دارم، نه جشنواره، نه فیلم‌های ایرانی در جشنواره. اگر هم بخواهم درباره سینمای ایران حرف بزنم درباره فیلم‌های به‌درد‌بخورش حرف می‌زنم که ربطی به این جشنواره هم ندارد».

از روزهای پربحث میان اهالی سینما و مخاطبان آن که بگذریم، هفته‌هاست که برخی از کارشناسان جشنواره پیش‌رو را جشنواره‌ای مملو از فیلم‌های دولتی توصیف کرده‌اند.

 با انتشار لیست فیلم‌های حاضر در جشنواره مشخص شده ۱۰ فیلم از آثار اعلام‌شده‌ برای مسابقه در جشنواره در بخش خصوصی تولید شده‌اند. در این میان، 10 فیلم از میان آثار بخش مسابقه و رزرو متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است. 

توجه به مضامین ملی و رویدادهای تاریخی، نگاه ویژه و امیدبخش به مسائل کودکان و نوجوانان، برتری مفهوم پهلوانی بر قهرمانی، مبارزه با فساد، روایت متفاوت از عشق، انتقاد سازنده به مناسبات اجتماعی و... از جمله محورهای موضوعی فیلم‌هایی است که بنیاد سینمایی فارابی به آنها اشاره کرده و تنها سالی است که فارابی از 11 فیلم حمایت صددرصدی انجام داده است. اما با نگاه به باقی فیلم‌های حاضر در این رویداد هنری باید به حضور سازمان سینمایی سوره و سازمان هنری - رسانه‌ای اوج هم در این دوره از جشنواره فیلم فجر اشاره کرد. 

در ادامه میزان مشارکت ارگان‌های دولتی در جشنواره فیلم فجر در پنج سال اخیر را مرور کرده‌ایم.

11

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها