|

بخاری‌ها را خاموش کنید

این روزها بحث تعطیلی ادارات و حتی مدارس به دلیل کمبود گاز و سرمای هوا در سراسر ایران یکی از مشکلات شده است‌.

بخاری‌ها را خاموش کنید

این روزها بحث تعطیلی ادارات و حتی مدارس به دلیل کمبود گاز و سرمای هوا در سراسر ایران یکی از مشکلات شده است‌.

در این روزها تصاویری از یخ‌زدن قمری‌ها (باباکریم‌) در سطح شهرها منتشر شد که بسیاری را تحت تأثیر قرار داد‌. از سوی دیگر، به گزارش ایرنا، مدیرکل راه‌آهن خراسان از خارج‌شدن تعدادی از قطارها از گردونه حرکتی خبر داد. او گفت‌: «‌بر اساس اعلام شرکت راه‌‌آهن به دلیل افزایش برودت هوا در محور مشهد، تعدادی از قطارهای مسافری نیز به‌صورت کامل از برنامه حرکت حذف شدند». در چند روز گذشته بارها مسافران قطار قم -مشهد به دلیل برودت شدید هوا با مشکل روبه‌رو شدند. مسافران یکی از قطارها به مدت بیش از هشت ساعت در ایستگاه فریمان در میان برف و سرما متوقف شده بودند و مسافران یک قطار دیگر با اتوبوس به تهران رسیدند.

همچنین به گزارش مهر، شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس، طبس و سربیشه در این مدت تحت تأثیر برف و کولاک بوده و امدادگران در محورهای کوهستانی این شهرها خدمات امدادی لازم را به هم‌وطنان ارائه کرده‌اند. ‌هزار‌و ۲۷۳ نفر نیز از خدمات اسکان اضطراری بهره‌مند شدند.

مدیریت بخاری

از سوی دیگر، مدیریت کلان کشور پیشنهادی برای تحمل این شرایط داده است. به گزارش ایلنا، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز تأکید کرده است: «اگر مردم در منازل یک بخاری را به مدت شش ساعت در روز خاموش کنند، روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر‌مکعب در کل کشور صرفه‌جویی می‌شود».

وی درباره رقم تولید و مصرف گاز در کشور اظهار کرد: «در‌حال‌حاضر ۸۵۰ میلیون متر‌مکعب در روز گاز در کشور تولید می‌شود و در ۲۴ ساعت گذشته مصرف بخش خانگی و تجاری به ۷۰۰ میلیون متر‌مکعب در روز رسیده است». وی با تأکید بر اینکه اکنون در مرز هشدار مصرف گاز قرار داریم، گفت: چند عامل در بروز شرایط کنونی دخیل هستند که یکی موضوع تداوم همین وضع است؛ یعنی اگر یک روز رقم مصرف ۷۰۰ میلیون متر‌مکعب باشد، مشکل نداریم اما اگر روز بعد هم مصرف در همین محدوده باشد مشکل خواهیم داشت. تداوم و فشار نقطه‌ای هم مهم است. در کل اگر مصرف از عدد ۶۵۰ میلیون متر‌مکعب بالاتر برود، وارد شرایط بحرانی گاز شده‌ایم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز تصریح کرد: ما باید رقم مصرف را به زیر ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز برسانیم تا از این اوضاع خارج شویم؛ یعنی باید صد میلیون مترمکعب کمتر از میزان کنونی مصرف داشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ میلیون متر‌مکعبی تولید نسبت به سال گذشته گفت: «‌علی‌رغم افزایش تولید، میزان مصرف در شرایط یکسان دمایی نسبت به‌ سال گذشته ۳۰ میلیون متر‌مکعب بیشتر شده است. در‌حال‌حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد منازل از بخاری و مابقی از شوفاژ و پکیج جهت گرمایش استفاده می‌کنند. اگر مردم در منازل یک بخاری را به مدت شش ساعت در روز خاموش کنند، ۴۰ تا ۵۰ میلیون متر‌مکعب در روز در کل کشور صرفه‌جویی می‌شود».

وی درباره آخرین وضعیت صادرات گاز گفت: «‌در‌حال‌حاضر به خاطر مشکل فنی که برای یکی از ایستگاه‌ها به وجود آمده، رقم صادرات به ۲۵ تا ۳۰ میلیون متر‌مکعب رسیده است. در صورت رفع مشکل این میزان دو‌برابر خواهد شد».

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز درباره واردات گاز یادآور شد: «اگر به میزان یک میلیون متر‌مکعب در روز هم وارد کنیم، شرایط بالانس منفی را بهبود می‌بخشد. به عبارت دیگر حتی یک متر‌مکعب هم شرایط بالانس منفی را کم می‌کند».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها