|

ابر متان

چندی پیش سخن از ابر متان در جنوب تهران در مجاورت فرودگاه بین‌المللی و در منطقه آرادکوه رفت که توسط ناسا کشف و خبر آن در سی‌ان‌ان پخش شد. مسئولان بلافاصله تکذیب کردند. یکی فرمود ناسا دروغ می‌گوید و ارگان همان سازمان هم سی‌ان‌ان را فیک‌نیوز خواند؛ همان اصطلاحی که بارها ترامپ گفته بود.

علی‌محمد بیدارمغز  - دیپلـمات  طـنزنویـس

 

چندی پیش سخن از ابر متان در جنوب تهران در مجاورت فرودگاه بین‌المللی و در منطقه آرادکوه رفت که توسط ناسا کشف و خبر آن در سی‌ان‌ان پخش شد. مسئولان بلافاصله تکذیب کردند. یکی فرمود ناسا دروغ می‌گوید و ارگان همان سازمان هم سی‌ان‌ان را فیک‌نیوز خواند؛ همان اصطلاحی که بارها ترامپ گفته بود.

حقیقت امر آن است که بوی بد مدت‌هاست که گاهگاه مطرح می‌شود. قبلا می‌گفتند از گاوداری‌هاست. بعد افاضه فرمودند که بوی کارگاه‌های دباغی است و بالاخره بودجه تعیین شد، اشتباه نکنم حدود هفت‌میلیارد که منشأ بوی را کشف کنند. بو ماند و بودجه رفت.

با خبر سی‌ان‌ان بر آن شدم که تحقیق مختصری انجام دهم. با یکی از دوستان که ایرانی است و در ناسا کار می‌کند، غیرمستقیم تماس گرفتم که خبر دست اول را خود بشنوم. اتفاقا طرف به دلیل ایرانی‌تباربودن، مستقیم درگیر کار بود.

پرسیدم چگونه متوجه ابر متان شدید؟

-اطلاع دارید که دو مأموریت مهم ناسا یکی کشف اولین لحظه خلقت کهکشان‌ها معروف به بیگ‌بنگ Big Bang است و دومین هدف، کشف یک کره شبیه به زمین است که اگر لازم شد، انسان به آنجا کوچ کند. بیشتر کرات، از گاز متان متراکم تشکیل شده است. چندی قبل در راستای همین کاوش‌ها، تلکسوپ هابل متوجه یک توده ابر متان شد؛ چنان نزدیک که همکار مشغول کار با هابل، مثل ارشمیدس فریاد زد Eureka - Eureka به زبان پنگلیش خودمان اورکا - اورکا که یافتم یافتم. خوشبختانه در کارگاه ناسا همه لباس به تن دارند، آن‌‌هم در این فصل سرد و او هم مثل گل‌زنان فوتبال لخت نشد. او با هیجان زیاد داد می‌زد یک کره پیدا کردم در همین نزدیکی‌ها همین نزدیکی‌ها!

عده زیادی از همکاران دور او جمع شدند و مشتاق که ببینند این کره جدید و نزدیک کجاست.

یکی گفت: این خیلی نزدیک است. دومی گفت: در منظومه شمسی چنین کره‌ای نداریم. اما کاشف سر‌مست از کشف، مرتب می‌گفت همین نزدیکی‌ها! همین نزدیکی‌ها!

قرار شد  که تلسکوپ جیمز وب را که دقیق‌تر است روی توده متان متمرکز کنیم. کمی به طول انجامید. اما وقتی تصاویر ظاهر شد، همه شگفت‌زده شدند. جیمز وب تعدادی کوه و دره را نشان می‌داد. جیمز وب را زوم کردیم تعدادی هواپیما ظاهر شد. تعجب همه بیشتر شد و همه سؤال کردند اینجا کدام سیاره است که کوه دارد و هواپیما. روی هواپیما زوم شدیم. ناگهان من فریاد زدم اینجا ایران است! پرسیدند از کجا فهمیدی؟ گفتم اسامی روی بدنه هواپیما‌ها فارسی است. به‌علاوه هیچ‌کدام نو هم نیست مال 20، 30 سال پیش است!

بقیه هم قبول کردند. فقط دو مشکل داشتیم؛ اول چگونه همکار ارشمیدس خود را تسکین دهیم که چه گافی داده است و دوم چگونه خبر را افشا کنیم که از اولی حساس‌تر بود. بالاخره قرار شد خبر را به سی‌ان‌ان بدهیم. چون بی‌بی‌سی و فاکس‌نیوز مورد قبول ایران نیستند، گفتیم چون سی‌ان‌ان توسط ترامپ متهم است و ایرانی‌ها ترامپ را قبول ندارند، به سی‌ان‌ان بدهیم.

نمی دانستیم که ایرانی‌ها نه سی‌ان‌ان را قبول دارند و نه ناسا را. گفتیم مهم نیست ما خبر را منتشر می‌کنیم تا خودشان برای ازبین‌بردن ابر متان اقدام کنند اما بعد فهمیدیم که برای انکار ابر متان ما و سی‌ان‌ان را محکوم می‌کنند. همکاران پرسیدند چرا ایرانی‌ها این‌گونه عمل کردند؟ من برای آنها توضیح دادم که ایرانی‌ها یک راهکار معروف دارند که وقتی با یک مسئله مشکل روبه‌رو می‌شوند، صورت‌مسئله را پاک می‌کنند و تمام! روی صورت همه یک علامت سؤال بزرگ ظاهر شد و با هم گفتند: عجب! عجب! 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها