|

رسوایی مالی بزرگ در پارلمان اروپا

رسوایی فساد در پارلمان اروپا و دستگیری خانم «اوا کایلی»، نماینده 44‌ساله یونان در پارلمان اروپا و یکی از 14 نایب‌رئیسان این پارلمان، به جرم فساد مالی و پول‌شویی که در اروپا به «قطر‌گیت» موسوم شده‌، این روزها به یک سوژه داغ در اروپا تبدیل شده است.

رسوایی فساد در پارلمان اروپا و دستگیری خانم «اوا کایلی»، نماینده 44‌ساله یونان در پارلمان اروپا و یکی از 14 نایب‌رئیسان این پارلمان، به جرم فساد مالی و پول‌شویی که در اروپا به «قطر‌گیت» موسوم شده‌، این روزها به یک سوژه داغ در اروپا تبدیل شده است. او از سال 2007 برای نخستین بار به‌عنوان نماینده پارلمان یونان از حزب سوسیالیست پاسوک انتخاب شد. وی که از سال 2014 تا به امروز نماینده پارلمان اروپاست، از مدافعان سرشناس میزبانی قطر در جام جهانی بود. شوهر ایتالیایی خانم کایلی نیز بازداشت شده است. پلیس قضائی فدرال بلژیک این ظن را پیدا کرده که «یک کشور حوزه خلیج فارس» اقدام به اعمال نفوذ بر قانون‌گذاران پارلمان اروپا کرده و این کار را با پیشنهاد «مبالغ چشمگیری پول» یا «هدایای درخور توجه» به طرف‌های ثالث دارای نفوذ بر قانون‌گذاران انجام داده است.

نماینده پارلمان اروپا و دریافت رشوه‌های کلان

خانم کایلی و سه نفر دیگر با اتهام «تشکیل سازمان جنایی، فساد و پول‌شویی»، با خطر حبس پنج‌ساله مواجه هستند. از تحقیقات انجام‌شده از منازل افراد درگیر در این رسوایی، مبلغ 5/1 میلیون یورو پول نقد ضبط شده که 750 هزار یورو متعلق به خانم کایلی بوده است. پدر وی نیز در حال حمل پول نقد در هتلی در بروکسل به‌طور موقت بازداشت شده بود که ساعاتی بعد آزاد شد. خانم کایلی و شوهرش به اتهام دریافت رشوه‌های کلان از قطر متهم هستند. کایلی در ماه گذشته میلادی و به‌ مناسبت آغاز بازی‌های جام جهانی فوتبال و در بحبوحه انتقادهای سازمان‌های حقوق‌بشری از شرایط غیرانسانی کارگران استادیوم‌های ورزشی قطر، طی سخنانی در پارلمان اروپا درباره صدور قطع‌نامه در قبال کشته‌شدن کارگران خارجی، قطر را به‌عنوان کشور «پیشرو در حقوق کار معرفی کرد». او در سخنانش مدعی بود «امروز جام جهانی قطر گواهی بر این است که چگونه دیپلماسی ورزشی از طریق اجرای اصلاحاتی که برای کل جهان عرب الهام‌بخش است، می‌تواند موجب متحول‌شدن یک کشور شود».  دادستانی بلژیک اعلام کرد بازرسان پلیس فدرال بلژیک به مدت دو سال در حال بررسی روابط اعضای پارلمان اروپا با کشوری در حوزه خلیج فارس‌ هستند که قصد نفوذ و اثرگذاری بر تصمیمات اقتصادی و سیاسی پارلمان اروپا را داشته است. پلیس بلژیک مظنون است که کشور مد‌نظر مبالغ زیادی پول یا هدایای گران‌قیمت به اعضای پارلمان اروپا داده است. روزنامه بلژیکی «لوسوار» نیز تأیید کرد در این عملیات علاوه بر کایلی، یک دستیار او که با مخفف «اف.جی» معرفی شده، پی‌یر آنتونیو پانزری، رئیس سابق این دستیار و قانون‌گذار سابق پارلمان اروپا و همچنین لوکا ویسنتینی، دبیر‌کل جدید کنفدراسیون اتحادیه تجاری بین‌المللی، جزء دستگیرشدگان هستند. دادستانی دیوان عالی کشور یونان دستور توقیف تمامی اموال و دارایی‌های خانم کایلی و شوهرش در یونان را صادر کرد. دستور دادستانی به بانک‌های یونانی و ادارات ثبت املاک کشور ابلاغ شده است. یکی از وکلای مدافع خانم کایلی مدعی شد تمامی اقدامات این نماینده در قطر، در اجرای سیاست رسمی اتحادیه اروپا بوده و پول‌های کشف‌شده در منزل وی در بروکسل متعلق به شوهرش است و وی هرگز در طول زندگی خود نه از قطر و نه از هیچ کشور و فردی رشوه دریافت نکرده و دیدارش از قطر در هماهنگی کامل با رئیس پارلمان اروپا انجام شده است.

اخراج از حزب سوسیالیست یونان

آقای آندرولاکیس، رئیس حزب «پاسوک- جنبش تغییر» یونان، دقایقی پس از انتشار این رسوایی مالی، خانم کایلی را از این حزب اخراج کرد. اعضای گروه ائتلاف مترقی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها موسوم به S&D پارلمان اروپا نیز اعلام کردند به‌ دنبال تحقیقات در حال انجام، خانم کایلی را از این گروه تعلیق می‌کنند. «قطر‌گیت» فرصت لازم را به رئیس این حزب داد تا خانم کایلی را از حزب پاسوک اخراج کند. روابط طرفین در یک سال گذشته بحرانی بوده و کایلی مواضع بسیار متفاوتی در مغایرت با خط رسمی حزب اتخاذ کرده است.

تصمیمات پارلمان اروپا

در پی جلسه پارلمان اروپا، خانم کایلی، نماینده یونانی پارلمان اروپا، با 625 رأی موافق در برابر یک رأی مخالف و دو رأی ممتنع از سمت نایب‌رئیسی پارلمان اروپا برکنار شد. خانم مچولا، رئیس پارلمان اروپا، بلافاصله پس از انتشار خبر دستگیری خانم کایلی، ایشان را از سمت نایب‌رئیسی پارلمان اروپا برکنار کرده بود. تصمیم مراجع قضائی بلژیک درباره حبس یا آزادی مشروط نام‌برده تا تاریخ دادگاه اعلام خواهد شد. رئیس پارلمان اروپا هشدار داد دموکراسی اروپایی مورد «حمله» قرار گرفته و «تحقیقات داخلی» در پارلمان اروپا درباره فساد آغاز شده است. «این اتفاق از «بدترین» روزهای کاری من است و مطمئن هستم که پارلمان اروپا از این بحران قوی‌تر بیرون خواهد آمد. این افراد بدخواه که با کشورهای ثالث مرتبط هستند، ظاهرا از سازمان‌های غیردولتی، اتحادیه‌ها، افراد، مشاوران و نمایندگان پارلمان اروپا به‌عنوان سلاحی با هدف تحت سلطه درآوردن سیاست‌گذاری ما استفاده کرده‌اند. نقشه‌های بدخواهانه آنها شکست خورده است. پارلمان اروپا یک روند اصلاحی را آغاز خواهد کرد تا مشخص شود «چه فردی به امکانات این نهاد دسترسی دارد و سازمان‌های غیردولتی و افراد چگونه تأمین مالی می‌شوند و چه ارتباطی با کشورهای ثالث دارند». «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در واکنش به بازداشت چهار مقام این اتحادیه در پرونده تحقیقات دریافت رشوه از قطر، تأکید کرد «قطعا این خبر بسیار نگران‌کننده است. با اتفاقاتی روبه‌رو هستیم و به‌عنوان رئیس اسبق پارلمان اروپا، برخی از واقعیت‌ها قطعا مرا نگران می‌کند».

اتهامات به قطر

قطر میزبان جام جهانی 2022 است، اما جام جهانی به جای کمک به وجهه این کشور، توجهات را به موضوعات نقض حقوق‌ بشر متمرکز کرده است. اتهامات گسترده درباره شرایط برده‌وار برای کارگران خارجی، سایه سنگینی بر جام جهانی افکنده و منتقدان به مواضع این کشور در مورد حقوق زنان و دیگرباشان حمله کردند. گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد قطر از کارگرانی که در ساخت ورزشگاه‌های جام جهانی فوتبال در این کشور نقش داشتند، سوءاستفاده کرده است. مواضع خانم کایلی که از مدافعان لغو روادید شنگن برای اتباع قطر و کویت است، در حمایت از قطر موجب واکنش‌هایی در پارلمان اروپا شده بود. قطر هرگونه اتهام به دولت قطر با ادعاهای منتشرشده را بی‌اساس، کذب محض و جعلی می‌داند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها