|

نیازمند یک سازمان غیردولتی بهزیستی هستیم

از آنجایی که اولین بازخورد حسی از طریق بینایی انجام می‌پذیرد، ابتدا افرادی که به‌نوعی از لحاظ جسمی و فیزیکی دچار معلولیت شده‌اند، به عنوان معلول شناخته می‌شوند و سپس کسانی که دارای نقص شنیداری و ذهنی هستند.

سعید سعدآبادی*

 

از آنجایی که اولین بازخورد حسی از طریق بینایی انجام می‌پذیرد، ابتدا افرادی که به‌نوعی از لحاظ جسمی و فیزیکی دچار معلولیت شده‌اند، به عنوان معلول شناخته می‌شوند و سپس کسانی که دارای نقص شنیداری و ذهنی هستند. امروزه در دنیا به تمام کسانی که به‌نوعی از لحاظ جسمی، ذهنی و روانی آسیب دیده‌اند، معلول می‌گویند. اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم در دنیای امروز اکثریت انسان‌ها به‌نوعی دچار نوعی معلولیت هستند.

از آنجایی که معتقدیم بنی‌آدم اعضای یک پیکرند، به یکدیگر کمک می‌کنیم و به معلولانی که معلولیتشان قابل‌مشاهده است، کمک بیشتری می‌کنیم. اگر از خود معلولان سؤال کنیم که چه نوع برخوردی را دوست دارید، پاسخ می‌دهند که لطفا توانمندی‌های ما را ببینید. اگر بدون ترحم و مانند باقی افراد جامعه به ما نگاه شود، احساس خوبی در ما ایجاد می‌کنید.

متأسفانه در برخی از جوامع به‌ویژه جهان سوم، معلولان مشکلات فراوانی دارند؛ از‌جمله نداشتن معیشت مناسب، نامناسب‌بودن معابر شهری، نداشتن جایگاه مشخص در جامعه، فقدان جایگاه مطلوب در میان برنامه‌های تصمیم‌گیری برای معلولان، عدم پذیرش سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای اشتغال آنها و موارد زیاد دیگری که از جمله مشکلات آنهاست. حداقل انتظار معلولان این است که مانند بقیه افراد جامعه از حقوق برابر برخوردار باشند. خوشبختانه در ایران قوانین بسیار خوبی برای حل مشکلات معلولان وضع شده است از جمله قانون جامع حمایت از معلولان که البته اجرای آن به‌صورت کامل همچنان در هاله‌ای از ابهام است، با‌این‌حال این خود قدم مؤثری برای بهبود کیفیت زندگی معلولان عزیز است. به نظر نگارنده رسیدگی به امور معلولان باید مانند کشورهای پیشرفته زیر نظر یک ارگان نظارتی دولتی و با اجرای بخش غیردولتی انجام پذیرد که در‌حال‌حاضر ظاهرا بخش غیردولتی این امر را بر عهده دارد ولی متأسفانه دخالت‌ها و نظارت باعث کندی ارائه خدمات در بخش غیردولتی شده است. جامعه ما نیازمند یک سازمان غیردولتی بهزیستی است.

سازمان‌های غیردولتی نشان داده‌اند که می‌توانند از عهده این کار دشوار ولی شدنی برآیند. انجمن عالی مراکز توانبخشی غیردولتی با بیش از دو‌هزارو 700 مرکز شبانه‌روزی مراقبت در منزل، آمادگی ایجاد یک سازمان کارا و بزرگ در سطح کشور را دارد. کار با معلولان نه سیاسی است نه حزبی‌ بلکه فقط و فقط برای ایجاد حال خوب بین انسان‌ها و گسترش محبت، مهربانی و انسانیت است.

* رئیس هیئت‌مدیره بنیاد همیاران خیر جمعی ایرانیان

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها