|

گالری لاوری شبیبی پذیرای هنرمند ایرانی

تیمو ناصری در دوبی

گالری لاوری شبیبی دوبی سال نوی میلادی را با آثار هنرمند ایرانی‌-‌آلمانی آغاز می‌کند.

تیمو ناصری در دوبی

گالری لاوری شبیبی دوبی سال نوی میلادی را با آثار هنرمند  ایرانی‌-‌آلمانی آغاز می‌کند.

به گزارش ایران‌آرت، گالری لاوری شبیبی (Lawrie Shabibi) دوبی، ژانویه 2023 میزبان آثار «تیمو ناصری» هنرمند ایرانی‌ـ‌آلمانی خواهد شد.

تیمو ناصری هنرمند ایرانی‌ـ‌آلمانی به‌زودی مجسمه‌هایش را به گالری لاوری شبیبی (Lawrie Shabibi) دوبی می‌برد. ناصری نمایشگاه انفرادی خود را در ژانویه 2023 در این گالری برپا خواهد کرد.

تیمو ناصری در سال 1351 از پدری ایرانی و مادری آلمانی متولد شد. پیش از این او در دی‌ماه 1399 با یک مجسمه در حراج مدرن و معاصر تهران حضور داشت. «پونا» نام آن مجسمه بود که با فلز برنج، چوب و لاتکس ساخته شد. اثر هنری تیمو در این حراج به رکورد یک‌میلیارد‌و 200 میلیون تومان دست یافت.

در آبان 1396 گالری آب‌انبار نمایشگاهی از آثار ناصری برگزار کرد. این نمایشگاه بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان و مجموعه‌داران هنری ایرانی واقع شد. آب‌انبار در آن نمایشگاه به دوره‌های مختلف کاری تیمو از مجسمه‌ها تا طراحی‌های او توجه نشان داد.

تیمو ناصری در رشته عکاسی در مؤسسه آموزشی لته‌ورین تحصیل کرد. در ابتدا مجذوب پرتره‌نگاری شد، اما برای پروژه نهایی تحصیلش سراغ عکاسی پزشکی و ثبت روند جراحی رفت و هنگام شب از اتاقک‌های شیشه‌ای مشرف بر اتاق عمل از بدن‌های شکافته، اجزای بدن، سرخی خون، روپوش‌های سبز پزشکان، دستکش‌های سفید جراحان، ابزارهای جراحی، پارچه‌های ضدعفونی‌شده و... عکاسی می‌کرد.

بعد از اتمام تحصیلاتش مدتی به عکاسی تجاری در صنعت مد و تبلیغات روی آورد، اما ماهیت مصرفی و ناپایدار این سبک از عکاسی چندان برایش رضایت‌بخش نبود. در واقع او با این نگرش هنری به عکاسی وارد این رشته شد، اما جنبه خدماتی این رشته برایش اتلاف وقت و انرژی بود. به همین دلیل به‌تدریج به‌طور مستقل شروع به کار کرد و سفارش‌هایی برای مستندسازی فعالیت‌های نهادهای بشردوستانه و سازمان‌های غیردولتی در نقاط مختلف دنیا پذیرفت. هرچند برای او تجربه‌‌ای چالش‌برانگیز بود، اما تصمیم گرفت از آن پس مشخصا به هنر بپردازد.

جنگ دوم خلیج‌ فارس توجه او را به تجهیزات جنگی و ماشین‌های نظامی جلب کرد. ناصری برای آگاهی بیشتر به بازدید از نمایشگاه‌های صنایع هوایی و موزه‌های نظامی پرداخت و ادوات جنگی را مورد مطالعه قرار داد. ظاهر زیبا و بدون نقص این جنگ‌افزارها که در تضاد با کارکرد ویرانگر و اهریمنی آنها بود، او را شیفته خود کرد. این جست‌وجو الهام‌بخش اولین نمایشگاه او شامل عکس‌هایی از نمای نزدیک از هواپیماهای جنگی شد.

در ادامه همین مسیر نام‌گذاری برخی از بالگردهای آمریکایی مانند آپاچی و کومانچی که نام قبایل بومی سرخ‌پوستان است، توجهش را برانگیخت. در این دوره آثاری ملهم از بدنه این بالگردها را که با انبوهی از پر پرندگان مختلف آراسته کرده بود، خلق کرد. پرهای به‌کار‌رفته در این آثار در عین اینکه اشاره آشکار به سربند و لباس سنتی بومیان آمریکایی داشت، وجه تخریبگر بالگردها را مستتر می‌کرد. پس از آن اسامی موشک‌ها و پدافندهای نظامی سرزمین پدری‌اش، ایران، نظر او را جلب کرد. شهاب، رعد، نور، فجر، شفق، سیمرغ و... نام‌های شاعرانه‌ای بود که تداعی معانی‌شان در زبان فارسی تأثیر زیادی بر مخاطب می‌گذاشت و همین امر ناصری را واداشت تا برای اجرای آنها از خط فارسی استفاده کند و آنها را عمدتا به صورت احجام بزرگ براق و صیقل‌خورده‌ بیافریند.

توجه به خط فارسی به‌تدریج حساسیت او را به پیچیدگی‌های فرهنگ و هنر اسلامی برانگیخت و بیشتر از آن سفرش به ایران در سال ۱۳۷۶ سبب علاقه او برای درک روابط و الگوهای هندسی در معماری اسلامی، به‌ویژه در فرم مقرنس‌ها شد. مقرنس‌ها که در معماری ایرانی بیشتر بر سردرها و سقف‌ها نقش می‌بندند، برای معماران آنها نمادی از ستارگان و آسمان بود.

ناصری یکی از برندگان جایزه هنری ابرج در سال 2011 بود و در سال 2006 جایزه هنری سارفرنگاس را دریافت کرد.

تیمو می‌خواهد به‌زودی آثارش را که برگرفته از هندسه اسلامی است به یکی از معروف‌ترین گالری‌های دوبی ببرد. ناصری در آثار تازه‌اش مضامینی مانند هندسه، ریاضیات، معماری، خوش‌نویسی و اخیرا استتار را بررسی می‌کند. آثار او با ترکیب میراث فرهنگی اسلامی و غربی، به همان اندازه که از کهن‌الگوهای جهانی توصیف‌شده توسط ریاضیات و زبان و حقایق درونی فرم و ریتم، الهام‌گرفته از خاطرات خاص و ارجاعات مذهبی است.

آثار تیمو از ابزارهای علوم طبیعی استفاده می‌کند تا چشم‌اندازی شاعرانه و خارق‌العاده بگشاید. ناصری از ریاضیات، هندسه و الگوها الهام گرفته و در نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش بر پیوستگی آنها از نظر تکرار و زیبایی‌شناسی تأکید می‌کند. تمرین او تمرینی است که به موضوع بی‌نهایت می‌پردازد و هدف آن حل معماها، خواه رازهای تاریخی باشند یا کاوش‌هایی از طریق قضایای ریاضی برای کشف نظمی فراگیر  در هرج‌ومرج هستی.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها