|

نشست کشورهای گروه 20 تحت‌تأثیر بحران اوکراین

نشست گروه20 قرار است از 15 تا 16 نوامبر (24 و 25 آبان‌) در جزیره «بالی» اندونزی برگزار شود. گروه 20 متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه اقتصاد است که در مجموع 85 درصد کل اقتصاد جهانی و دو‌سوم جمعیت جهان را در بر دارند.

 نشست گروه20 قرار است از 15 تا 16 نوامبر (24 و 25 آبان‌) در جزیره «بالی» اندونزی برگزار شود. گروه 20 متشکل از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه اقتصاد است که در مجموع 85 درصد کل اقتصاد جهانی و دو‌سوم جمعیت جهان را در بر دارند. این گروه شامل 19 کشور کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه، انگلیس، آمریکا، چین، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، مکزیک و اتحادیه اروپا به‌عنوان بیستمین عضو این گروه است. گروه 20 در سال 1999 میلادی و در واکنش به بحران‌های مالی دهه 90 میلادی شکل گرفت. این مجموعه تا سال 2008 در سطح وزیران اقتصاد نشست برگزار می‌کرد اما از این سال به بعد به‌صورت دوره‌ای نشست‌هایی در سطح سران نیز برگزار می‌کند. هدف از تشکیل این گروه، مشارکت‌دادن قدرت‌های اقتصادی نوظهور در مباحثات مربوط به اقتصاد جهانی است. تقویت ثبات مالی بین‌المللی، ایجاد فرصت‌های گفت‌وگو میان کشورهای صنعتی و کشورهای در‌حال‌توسعه و اقتصادهای نوظهور و بحث و بررسی مسائلی که نتوان در نشست‌های وزیران دارایی گروه ‌7 آنها را حل کند، از دیگر اهداف گروه 20 است. اعضای گروه تلاش می‌کنند از طریق این مجموعه، هماهنگی بین‌المللی را افزایش دهند.‌قطعا نشست سال جاری تحت تأثیر جنگ در اوکراین خواهد بود. ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین که ابتدا اعلام کرده بود در صورت حضور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشست گروه 20 شرکت نخواهد کرد اما پس از اینکه از سوی مسکو اعلام شد پوتین در نشست حضور نخواهد داشت، سرگئی نیکیفوروف سخنگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که رئیس‌جمهور اوکراین حتما در نشست کشورهای گروه 20 شرکت خواهد کرد؛ البته ممکن است این حضور آنلاین باشد. ‌زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تأیید کرده است که آماده‌سازی برای حضور در نشست سران20 که در اندونزی برگزار می‌شود، به پایان رسیده است. موضع اوکراین باید در تمام جهان شنیده شود. ما همچنین روی ادامه و گسترش طرح صادرات غلات خود کار می‌کنیم و مؤلفه دائمی ‌بشردوستانه را به صادرات غلات اضافه می‌کنیم. ما به اتفاق کشورهای پیشرفته و دارای حسن‌نیت، کمک به آن کشورها و ملت‌هایی را که به‌خصوص از بحران مواد غذایی رنج می‌برند، افزایش خواهیم داد. اوکراین به اتفاق شرکای خود همکاری‌هایی را آغاز خواهد کرد که می‌تواند شانسی برای تأمین امنیت غذایی در سطحی جدید باشد. وی مدعی شد نخستین جلسات این توافقات در‌حال برگزاری هستند و توافق‌نامه‌های بین‌المللی امضا می‌شوند. مدت‌هاست که اعلام شده است نیاز به یک هماهنگی بین‌المللی برای نجات فقیرترین کشورهای جهان از گرسنگی است و ما دقیقا روی چنین سازوکاری برای هماهنگی کار می‌کنیم، امیدوارم که بتوانیم آن را اجرا کنیم. ‌پیش‌بینی می‌شود در حاشیه این نشست جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای اولین بار از زمان رسیدن به این مقام با «شی جین‌پینگ» همتای چینی در روز ابتدایی این نشست دیدار داشته باشد. از دیدگاه آمریکا اهداف این دیدار «تلاش برای حفظ و تعمیق خطوط ارتباطی بین دو کشور، مسئولیت مدیریت رقابت و تلاش برای همسو‌کردن منافع، به‌ویژه در زمینه چالش‌های فراملی که جامعه جهانی را تحت تأثیر قرار داده و طیفی از مسائل منطقه‌ای و جهانی خواهد بود. این نخستین دیدار بایدن و شی جین‌پینگ در سمت رؤسای جمهور آمریکا و چین به‌شمار می‌آید. این دو در سال‌های 2011 و 2015 و زمانی که بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا بوده، دیدار کردند.

نشست سران گروه 20 در‌ حالی برگزار خواهد شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه غایب بزرگ آن خواهد بود و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نماینده مسکو در این نشست خواهد بود. احتمال می‌رود پوتین در نشست گروه 20 از طریق فرمت ویدئو‌کنفرانس مشارکت کند. اندونزی، به‌عنوان میزبان گروه 20 در برابر فشار کشورهای غربی و اوکراین برای پس‌گرفتن دعوت خود از پوتین برای نشست سران و اخراج روسیه از این گروه به‌دلیل جنگ در اوکراین، مقاومت کرده و تأکید کرده صلاحیت انجام این کار را بدون اجماع اعضا ندارد. البته جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی از ابتدا از حضور روسیه در این اجلاس استقبال کرده و ابراز نگرانی کرده بود این نشست تحت‌الشعاع افزایش «بسیار نگران‌کننده» تنش‌های بین‌المللی قرار گیرد. گروه ‌20 قرار نیست یک مجمع سیاسی باشد‌ بلکه درمورد اقتصاد و توسعه است. شواهد نشان می‌دهد آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، قصد ندارد با لاوروف، وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست اندونزی دیدار کند و در این مرحله هیچ برنامه‌ای برای تعامل رسمی وجود ندارد و حتی از انزوای روسیه در این نشست استقبال می‌کند. این ادعای آمریکا در‌ حالی است که رئیس‌جمهور اندونزی از پوتین و زلنسکی دعوت کرده در هر دو در نشست گروه 20 حضور پیدا کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها