|

سوءاستفاده جنسی زیر سایه کلیسا

سوء‌استفاده جنسی از کودکان یکی از مهم‌ترین معضلات جهان مسیحیت در دهه‌های اخیر بوده است. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز از موارد آزارها و تعرض‌های جنسی به کودکان و زنان راهبه از جانب متولیان معابد و روحانیون مسیحی با‌خبر است و در این رابطه حتی مجبور شده برخی از انجمن‌های مذهبی کاتولیک‌ها را منحل کند.

سوء‌استفاده جنسی از کودکان یکی از مهم‌ترین معضلات جهان مسیحیت در دهه‌های اخیر بوده است. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز از موارد آزارها و تعرض‌های جنسی به کودکان و زنان راهبه از جانب متولیان معابد و روحانیون مسیحی با‌خبر است و در این رابطه حتی مجبور شده برخی از انجمن‌های مذهبی کاتولیک‌ها را منحل کند.

قربانیان کلیسای کاتولیک بریتانیا  و  نیوزیلند

در جدیدترین رسوایی، هفت هزار قربانی سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک بریتانیا از 1970 تا 2015 به ثبت رسیده است. نتایج تحقیقاتی که از سوی دولت بریتانیا درباره سوءاستفاده‌های جنسی در کلیسای کاتولیک این کشور توسط کارگروه مستقلی در این زمینه صورت گرفت، حاکی از سه هزار مورد گزارش سوءاستفاده جنسی از سال‌های 1970 تا 2015 میلادی است. تحقیقات فوق که هفت سال طول کشید، 186 میلیون پوند (213 میلیون یورو) هزینه داشت. در این تحقیقات 725 شاهد درگیر و 325 جلسه دادگاه علنی جهت استماع قربانیان مربوطه برگزار شد. نتایج حاکی از هفت هزار قربانی سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک در بازه زمانی 45‌ساله است.

اخیرا شعبه نیوزیلند شبکه بازماندگان قربانیان آزار و اذیت کشیشان به نمایندگی از بازماندگان سوءاستفاده جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک، از پاپ فرانسیس خواست در روند جبران خسارت مداخله کند. بازماندگان مدعی‌اند که مقامات کلیسا با آنها برخورد نادرست کرده و به قربانیان آسیب می‌رسانند. این گروه، مقامات کلیسای نیوزیلند را به نقض رویه‌ها برای مدیریت پرونده‌های شکایت سوءاستفاده متهم می‌کنند. «کریستوفر لانگهرست»، رئیس مرکز قربانیان آزار جنسی کشیشان نیوزیلند معتقد است: «در‌حالی‌که رهبران کلیسای کاتولیک محلی به‌طور علنی «دستی باز به امید شفا» دراز می‌کنند، آنها در پشت درهای بسته با زیر پا گذاشتن رویه‌های خود، به بازماندگان آسیب وارد کردند». نامه به پاپ در بحبوحه تحقیقات عمومی مداوم درباره سوءاستفاده فیزیکی و جنسی در مؤسسات مراقبت مذهبی و دولتی در نیوزیلند منتشر شده است که در سال 2020 انتشار یافت. بر اساس این گزارش، دست‌کم 250 هزار کودک، جوان و بزرگسال در چند دهه گذشته مورد آزار و اذیت جنسی کشیشان در نیوزیلند قرار گرفته‌اند. رهبران کلیسا در نیوزیلند مدعی‌اند به‌طور مستمر در حال به‌روز‌رسانی و بهبود فرایندهای شکایت و افشا برای کمک به بازماندگان سوء‌استفاده هستند. این یکی از طولانی‌ترین و پیچیده‌ترین کمیسیون‌های تحقیق مربوط به آزار و اذیت جنسی از سوی کشیشان کاتولیک در نیوزیلند به‌ شمار می‌آید.

آمریکا و هزاران سند برای اثبات سوء‌استفاده جنسی از  کودکان

در مرداد سال جاری، دادستان‌های ایالتی آمریکا اعلام کردند در حال بررسی بیش از صد هزار سند مربوط به سوء‌استفاده جنسی از کودکان هستند که توسط یکی از اسقف‌های کاتولیک تحویل داده شده است. کلیسای کاتولیک این کشور یک مجرم اصلی در رسوایی سراسری آزار جنسی کودکان است؛ کشیش‌ها از اختیارات خود برای آزار جنسی کودکان سوءاستفاده کردند و مقامات عالی‌رتبه کلیسا اغلب این حوادث وحشتناک را پنهان می‌کردند. آزار جنسی از سوی اعضای کلیسا در همه ایالت‌های آمریکا ثبت شده و هزاران قربانی را دربر می‌گیرد. علاوه بر این، بسیاری از مقامات بلندپایه کلیسا پوشش‌هایی را سازماندهی کرده‌اند؛ بسیاری از اسقف‌ها و مقامات کلیسا به جای محافظت از کودکان، آزار و اذیت را پنهان و از سوء‌استفاده‌کنندگان محافظت کرده یا کشیش‌های متهم را به مناطق مختلف منتقل می‌کنند. سال گذشته ژان مارک سووه، رئیس کمیسیون مستقل سوء‌استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه، پس از دو سال و نیم کار بر روی سوء‌استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه، یافته‌های خود را در یک گزارش دوهزارو 500صفحه‌ای منتشر کرد. نتایج این تحقیق بر اساس اسناد کلیسا، دادگستری، پلیس و گفت‌وگو با شاهدان تنظیم شده و تلاش کرد آمار دقیق آزارگران و قربانیان را ارائه دهد. 80 درصد قربانیان این خشونت‌های جنسی را کودکان بین 10 تا 13 سال تشکیل می‌دهند و حدود 80 درصد از قربانیان سوء‌استفاده جنسی پسر بوده و 20 درصد از قربانیان نیز دختران در رده‌های سنی متفاوت بوده‌اند. حدود 13 هزار کشیش و تعداد نامشخصی از افراد دیگری که در کلیسا کار یا رفت‌و‌آمد می‌کردند، کودکان را مورد سوء‌استفاده جنسی قرار داده و کلیسای کاتولیک در دهه‌های گذشته به‌ شکل سیستماتیک این موارد را پنهان کرده است.

بی‌تفاوتی ظالمانه کلیسای کاتولیک

رئیس کمیسیون مستقل اعتراف کرد از دهه 1950 دست‌کم سه هزار کشیش و مقام مسئول در این کلیسا در ماجرای آزار جنسی کودکان درگیر بوده‌اند. بر اساس سرشماری و بررسی بایگانی‌های کلیسا، دادگستری، پلیس قضائی و مطبوعات و شهادت‌های دریافت‌شده از سوی این نهاد، این رقمی است که در این مدت 70 سال با جمعیت کلی 115 هزار کشیش یا مذهبی اعلام می‌شود. ‌به‌گفته او از سال 1950 تا کنون، بین دوهزارو 900 تا سه‌هزارو 200 مورد کودک‌آزاری توسط کشیش‌ها یا افراد مذهبی شاغل در کلیسای کاتولیک در فرانسه وجود داشته است. رئیس کمیسیون مستقل این تحقیق اعلام کرده است: «تحقیقات انجام‌شده از بی‌تفاوتی عمیق و حتی ظالمانه کلیسای کاتولیک نسبت به قربانیان سوءاستفاده جنسی حکایت دارد؛ چنان‌که تا اوایل دهه 2000، نه‌تنها ادعای قربانیان باور نمی‌شد بلکه گوش شنوایی هم برای آن نبود. طبق آمار، در ازای هر  70 قربانی، یک متجاوز وجود داشته و این برای کلیسای کاتولیک فرانسه وحشتناک است. اگر قربانیان سوءاستفاده جنسی و سایر افرادی را که به‌طور غیرمستقیم با کلیسای کاتولیک همکاری داشته‌اند، به این فهرست اضافه کنیم، مجموع قربانیان به 330 هزار نفر خواهد رسید. کلیسای کاتولیک ساختاری به غایت سخت‌گیرانه و مبتنی بر سلسله‌مراتب دارد. در این ساختار، هر اسقفی مسئولیت منطقه خود و هر کشیشی مسئولیت کلیسای خود را بر عهده دارد و امکانات نظارت بر عملکرد آنها کمبودهای جدی دارد. این وضعیتی است که امکان سوءاستفاده و پنهان‌کاری درباره آن را تسهیل می‌کند. اگرچه پاپ در گذشته آزار جنسی کودکان و پنهان‌کاری اسقف‌ها در این زمینه را به‌عنوان یک رشته «فجایع» محکوم کرده بود و فقدان قدرت نظارتی بر عملکرد کشیش‌ها در سراسر کلیسای کاتولیک را عامل چنین جنایتی می‌داند و هم‌زمان بر این باور است که «این یک مشکل است و به اقدامات بیشتری نیاز است. دیگر نیازی به محکومیت‌های سبک و تخفیف مجازات‌ها نیست، بلکه نیاز به وجود قوانین مؤثری است» و از آن به‌عنوان «زخم‌های عمیق» یاد می‌کند، اما «اتحاد همگانی، جرئت و شفافیت در بیان حقایق» را نوید می‌دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها