|

آخرین خورشیدگرفتگی سال را از دست ندهید

امیرعباس شهدادی، فعال و پژوهشگر حوزه نجوم: روز سه‌شنبه سوم آبان 1401 آسمان سراسر ایران میزبان پدیده جذاب خورشید‌گرفتگی جزئی است. خورشیدگرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قسمتی از قرص خورشید یا همه آن از دید ناظر زمینی پوشانده شود.

آخرین خورشیدگرفتگی سال  را از  دست ندهید

امیرعباس شهدادی، فعال و پژوهشگر حوزه نجوم: روز سه‌شنبه سوم آبان 1401 آسمان سراسر ایران میزبان پدیده جذاب خورشید‌گرفتگی جزئی است. خورشیدگرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قسمتی از قرص خورشید یا همه آن از دید ناظر زمینی پوشانده شود. در تهران این خورشیدگرفتگی از حوالی ساعت 13:41 به وقت ایران شروع شده، ساعت 14:58 با 3/55 درصد گرفت به اوج خود می‌رسد و تا حدود ساعت 16:09 ادامه دارد. شایان ذکر است زمان شروع گرفت، اوج، زمان پایان و همچنین میزان گرفت در اقصانقاط ایران متفاوت است؛ علاقه‌مندان به رصد کسوف برای اطلاع از این اطلاعات می‌توانند به وب‌سایت

 timeanddate.com مراجعه کنند. همچنین اگر مجالی پیدا نمی‌کنید که برای تماشای این پدیده به زیر آسمان بروید، این وب‌سایت پخش زنده این رویداد را برنامه‌ریزی کرده است. هرساله بین دو تا پنج خورشید‌گرفتگی می‌تواند رخ دهد و خورشیدگرفتگی بعدی که از ایران قابل رصد است، 31 فروردین 1402 خواهد بود. رصد کسوف پیش‌رو با چشم غیرمسلح و با رعایت یک‌سری نکات ایمنی امکان‌پذیر است. بهترین نحوه رصد این پدیده استفاده از عینک‌های مخصوص و استاندارد رصد خورشید است. درصورتی‌که این عینک‌ها در دسترس نبودند، می‌توان از فیلترهای جوشکاری نمره 14 (دو لایه فیلتر نمره 7) که از ابزار‌فروشی‌ها قابل تهیه هستند، استفاده کنید. از دیگر روش‌های رصد این خورشیدگرفتگی جزئی می‌توان به استفاده از یک آینه گرد برای انداختن تصویر خورشید روی دیوار اشاره کرد یا نگاه‌کردن به سایه زیر درختان و دیدن صدها خورشید خورده شده. شایان ذکر است که استفاده از عینک‌های آفتابی، عکس رادیولوژی و سایر اقلام اصلا گزینه مناسبی برای رصد این پدیده نیستند و در صورت استفاده آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری در بلندمدت به چشم و قوه بینایی استفاده‌کنندگان خواهند زد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها