|

گزارش «شرق» از کنار گذاشتن کالابرگ ارزاق و ماندگارشدن یارانه نقدی

پرونده کوپن بسته شد

بررسی پرونده جاماندگان یارانه نقدی دولت همچنان ادامه دارد

پرداخت کوپن منتفی شد. این خبری است که محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس یازدهم، اعلام کرده و توضیح داده است که مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به‌هرطریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند. او در ادامه به پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی اشاره کرده و گفته است که این یارانه جایگزین حذف دلار ترجیحی است.

پرونده کوپن بسته شد

شرق: پرداخت کوپن منتفی شد. این خبری است که محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس یازدهم، اعلام کرده و توضیح داده است که مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به‌هرطریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند. او در ادامه به پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی اشاره کرده و گفته است که این یارانه جایگزین حذف دلار ترجیحی است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که پیش از این دولت گفته بود که با آماده‌شدن زیرساخت‌های توزیع کوپن، احتمالا در شهریور یا مهر امسال کالابرگ بین مردم توزیع می‌شود و بساط یارانه نقدی برای همیشه برچیده می‌شود اما حالا با سپری‌شدن آخرین روزهای مهر، گویا تصمیم دولت تغییر کرده است.

 

دهک‌بندی خانوار نادرست است

حذف دلار چهارهزارو 200 تومانی کالاهای اساسی بالاخره پس از بارها تأیید و تکذیب امسال در اردیبهشت اجرا شد و دولت اعلام کرد که به‌صورت موقت و برای کمک به توان خرید خانوار یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی می‌پردازد. هرچند پرداخت یارانه جدید حواشی زیادی داشته و عده‌ای اعلام کردند که با وضعیت زندگی متوسط در گروه‌های پردرآمد و مرفه جامعه طبقه‌بندی شده‌اند اما دولت اعلام کرد پرداخت یارانه نقدی موقتی است و پس از آن کوپن ارزاق جایگزین می‌شود. در این میان دولت شفاف نکرد که دقیقا به چند نفر یارانه جدید پرداخت می‌شود و بانک اطلاعاتی در این زمینه هرگز شفاف نشد و عده زیادی از مردم اعلام کردند که مشمول یارانه‌های جدید نشده‌اند.

در همین زمینه چندی پیش محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، به مهر گفته بود که فرمول محاسباتی دهک‌بندی خانوارها برای دریافت یارانه کاملا اشتباه است و باید بازنگری شود.

او تأکید کرده بود که شاخص‌های ارزیابی برای بررسی دهک‌ها باید براساس داده‌های واقعی باشد و نباید صرفا مبنای درآمدی، ملاک عمل قرار گیرد.

او در ادامه گفته بود که بیش از ۴۰ درصد از دستگاه‌هایی که باید به پایگاه رفاه جامع ایرانیان اطلاعات دهند، این کار را انجام ندادند و هیچ خط ارتباطی‌ای با پایگاه رفاه ایرانیان ندارند؛ بنابراین اطلاعات این پایگاه از وضعیت درآمدی و مالی خانوارهای ایرانی ناقص است.

پورابراهیمی همچنین تأکید کرده بود که دولت گزارشی از زیرساخت‌های پایگاه رفاه جامع ایرانیان ارائه نداده و وضعیت توزیع کالابرگ نامشخص است.

با‌این‌حال در ۱۹ مهر امسال علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، اعلام کرد که فعلا تغییری در نحوه واریز یارانه‌ها ایجاد نخواهد شد و یارانه به‌صورت ماهانه پرداخت می‌شود. او تأکید کرد که «درحال‌حاضر هنوز زیرساخت‌ها برای اجرای طرح کالابرگ فراهم نیست و یارانه‌ها به‌صورت ماهانه پرداخت خواهد شد».

همچنین احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در اوایل شهریور گفته بود «در شهریورماه وزارت رفاه پیشنهاد نهایی را که در کل کشور از سوئیچ کالابرگ الکترونیک استفاده کنیم، به هیئت دولت می‌آورد و با تصویب نهایی در ماه‌های آینده در کشور شاهد اجرای آن خواهیم بود».

کوپن منتفی شد

اما حالا محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می‌گوید که توزیع کوپن منتفی شده است.

او در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این سؤال که آیا به مردم کالابرگ الکترونیکی داده می‌شود یا پرداخت یارانه نقدی ادامه خواهد داشت، گفت: قطعا کالابرگ نسبت به یارانه نقدی مزایایی دارد اما زمان دادن کالابرگ به مردم مهم است، زمانی که ما از کالابرگ صحبت می‌کردیم، دولت می‌خواست به‌خاطر تورم حمایتی از برخی از اقشار انجام بدهد.

او افزود: در آن زمان پیشنهاد شد که دولت به‌جای اینکه پول نقد بدهد، به‌صورت هدفمند برای حمایت از اقشار کم‌درآمد به مردم کالابرگ بدهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اما الان ارز چهارهزارو 200 تومانی حذف شده و یک تورم ‌50درصدی به کشور تحمیل شده است، همه کالا‌های اساسی و سایر کالاها گران شده، بنابراین در زمان حاضر کالابرگ دیگر موضوعیتی ندارد. زنگنه ادامه داد: ضمن اینکه همین رقم 300 یا 400 هزار تومان که برای یک خانواده چهار‌نفره حدود یک‌میلیون و 500 هزار تومان می‌شود و خانواده‌ها روی این رقم حساب کرده‌اند؛ اگر الان به‌جای این رقم یارانه نقدی، کالابرگ ارائه شود، قطعا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس یادآور شد: مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به‌هرطریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند.

زنگنه با تأکید بر اینکه در قانون از کالابرگ اسم برده شده است‌ اما اینکه حتما تأکید شود که کالابرگ داده شود، این‌طور نیست، گفت: دولت هم اگر بخواهد به‌ سراغ کالابرگ برود، نه زیرساخت‌هایش فراهم است و نه دیگر آن تأثیرات را دارد.

او در پاسخ به این پرسش که «پرداخت یارانه نقدی تورم‌زاست؟»، گفت: اینکه گفته شود که به مردم یارانه نقدی بدهیم، تورم ایجاد می‌شود اما اگر به همین میزان کالابرگ در اختیارشان قرار گیرد تورم ایجاد نمی‌شود، حرف غلطی است، چطور اگر این پول نقد را به مردم دهیم تورم ایجاد می‌شود اما اگر دولت به تولیدکننده پول دهد و همین کالا را بخرد تورم ایجاد نمی‌شود، آیا دولت کالا را مجانی تهیه می‌کند؟ پس دولت پول را پرداخت می‌کند، چه بخواهد آن را به مردم بدهد و چه به تولیدکننده.

نماینده تربت‌‌ حیدریه در مجلس تأکید کرد: معتقدم اکنون زمان حذف یارانه نقدی و دادن کالابرگ نیست و ارائه کالابرگ به مردم هیچ تأثیر روی تورم ندارد.

جاماندگان یارانه چه کنند؟

در‌عین‌حال نحوه توزیع یارانه نقدی هم از همان اردیبهشت امسال مورد انتقاد بسیاری از شهروندان ایرانی قرار گرفت و تعداد زیادی به این مسئله اعتراض کردند. در پی اعتراض برخی جاماندگان از یارانه نقدی کمک‌معیشتی و بررسی اعتراض آنها، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که حدود دو‌میلیون نفر از افراد حذف‌شده به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند و پرونده دیگر سرپرستان خانوار حذف‌شده نیز در‌حال بررسی است.

به گزارش ایسنا، براساس اطلاعیه صادرشده از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی کمک‌معیشتی مرحله ۱۴۰ براساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مطابق معمول به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۰ مهر) قابل‌برداشت بود.

طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها، درباره جزئیات پرداخت این مرحله از یارانه گفت: از اردیبهشت‌ امسال و در مرحله صد‌وسی‌و‌پنجم پرداخت یارانه یک‌میلیون‌و ۶۹۰هزارو ۹۵۷ خانوار معادل پنج‌میلیون‌و ۹۲۲هزارو ۸۰۶ نفر از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه حذف و به‌عنوان دهک دهم شناخته شدند.

او اضافه کرد: در پی اعتراض حذف‌شدگان و جاماندگان از یارانه، درخواست ۵۰۷هزارو ۹۳۰ سرپرست خانوار تا ابتدای شهریور امسال، مورد بررسی و بازبینی مجدد قرار گرفت و پذیرفته شد. اگر بخواهیم جمعیت هر خانوار را حدود سه نفر در نظر بگیریم، می‌توان گفت که حدود دو میلیون نفر به جمع یارانه‌بگیران اضافه شدند. سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه آمارهای پرداخت یارانه در شهریورماه و مهرماه هنوز نهایی نشده است، گفت: پرونده دیگر سرپرستان خانوار حذف‌شده نیز در‌حال بررسی است.

همچنین طبق اطلاعیه رسمی ستاد هدفمندی یارانه‌ها همچنان امکان اعتراض به حذف یارانه برای سرپرستان خانوار وجود دارد و آنهایی که یارانه نقدی‌شان در اردیبهشت‌ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، درصورتی‌که در بازبینی انجام‌شده توسط وزارت رفاه جزء دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه مهرماه را مطابق دهک‌بندی اعلام‌شده به‌همراه معوقات یارانه دریافت خواهند کرد.

علاوه بر این افرادی که تا مهرماه نسبت به ثبت‌نام برای دریافت یارانه اقدام کرده‌اند نیز چنانچه جزء دهک‌های اول تا نهم شناخته شده باشند، یارانه مهرماه را به همراه معوقات یارانه دریافت خواهند کرد.

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند. جهت ثبت‌نام در این سامانه، دراختیارداشتن شماره تلفن همراه به‌ نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. سرپرستان مذکور همچنین می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت‌نام خود، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ ستاره ۴۳۸۵۷ ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌ نام خود شماره‌گیری کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها