|

در بیانیه حزب مردم‌سالاری در پی حوادث کشور تأکید شد

گفت‌وگوی ملی بهترین راهکار اقناع افکار عمومی

در پی حوادث اخیر کشور و پس از فروکش‌کردن التهاب‌ها و ناآرامی‌ها، حزب مردم‌سالاری با صدور بیانیه تفصیلی، تحلیل جامعی از روند رخدادها ارائه کرد و با ارائه 10 پیشنهاد عملی خواستار حل ریشه‌ای مطالبات مردم شد. این حزب در پایان اصلی‌ترین راه برون‌رفت از مجموعه مشکلات کشور را رفراندوم برای بازنگری قانون اساسی دانست.

گفت‌وگوی ملی بهترین راهکار  اقناع افکار عمومی

در پی حوادث اخیر کشور و پس از فروکش‌کردن التهاب‌ها و ناآرامی‌ها، حزب مردم‌سالاری با صدور بیانیه تفصیلی، تحلیل جامعی از روند رخدادها ارائه کرد و با ارائه 10 پیشنهاد عملی خواستار حل ریشه‌ای مطالبات مردم شد. این حزب در پایان اصلی‌ترین راه برون‌رفت از مجموعه مشکلات کشور را رفراندوم برای بازنگری قانون اساسی دانست.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «بازداشت خانم مهسا امینی، دختر جوان 22‌ساله‌ای که از سقز به تهران آمده بود، توسط گشت ارشاد و سپس به کما‌‌رفتن و درگذشت او، تحولاتی دامنه‌دار را در کشور رقم زد که نیازمند واکاوی جدی است؛ چراکه در صورت عدم توجه به عوامل و زمینه‌های بروز این واقعه و پیامدهای آن، نه‌تنها شاهد رفع مشکلاتی که زمینه‌ساز اعتراضات و آشوب‌های اخیر در کشور شد، نخواهیم بود، بلکه تکرار آن را گریزناپذیر می‌سازد...».

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: «... صداوسیما با تشکیلات عظیم سازمانی و مالی، به‌عنوان فراگیرترین رسانه در جمهوری اسلامی که در نبود رسانه‌های مستقل خصوصی، کاملا بی‌رقیب است، طی سال‌های گذشته روندی را در پیش گرفت که موجب بی‌اعتمادی هرچه بیشتر مردم شد و در حوادث اخیر نیز همان روند گذشته را ادامه داد. سایر رسانه‌های حکومتی نیز اعم از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها چنین وضعیتی داشتند و معدود رسانه‌های خصوصی باقی‌مانده نیز چنان با تذکرها مواجه هستند که امکان هرگونه پوشش همه‌جانبه رخدادها از آنها سلب 

شده است...».

در ادامه این بیانیه با تأکید بر لزوم حل ریشه‌ای مطالبات انباشته‌شده و نه پاک‌کردن صورت‌مسئله، نوشته شده است: «در رخداد اخیر و مرگ خانم مهسا امینی، عده‌ای در قالب پاک‌کردن صورت‌مسئله به جای حل ریشه‌ای موضوع تلاش کردند. طی سال‌های اخیر بارها اعلام شد که این روند برخورد با بدحجابی نه‌تنها تأثیر مثبتی ندارد بلکه موجب دامن‌زدن به نارضایتی و بی‌اعتمادی مردم به مسئولان خواهد شد. حتی اگر از منظر دینی به موضوع بنگریم، یکی از مقدمات انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، امید به تأثیرگذاری آن است...».

در ادامه بیانیه حزب مردم‌سالاری با اشاره به شعار «زن، زندگی، آزادی» آمده است: «شعار اصلی جنبش نسل جدید که «زن، زندگی، آزادی» نام گرفته، از این جهت به شعاری جهانی تبدیل شده و فراتر از مرزهای ایران رفته که شعاری برگرفته از ذات زندگی است. متأسفانه مسئولان با سانسور این شعار، به‌گونه‌ای برخورد می‌کنند که گویا این شعاری اپوزیسیونی است؛ درحالی‌که این شعار، حتی مغایرتی هم با آموزه‌های اسلامی ندارد...».

در بخش دیگر این بیانیه، گفت‌وگوی ملی بهترین راهکار اقناع افکار عمومی دانسته شده و آمده است: «اعتراضات اخیر در کشور باید توسط ارکان مختلف حاکمیت از منظری دقیق مورد واکاوی قرار گیرد تا راهکاری اصولی برای آن یافت شود؛ اقدامی که پس از اعتراضات 88، دی 96، آبان 98 و همچنین 1400 انجام نشد و مطالبات را روز به روز گسترش داد. وقتی جامعه به چنین وضعیتی می‌رسد، راهکار، تعامل و گفت‌وگو است، نه افزایش برخورد و خشونت. وقتی سخن از تعامل و گفت‌وگو به میان می‌آید، منظور این نیست که صرفا شعار گفت‌وگو سر دهیم و عملکردمان مطابق با آن نباشد. گفت‌وگوی ملی و پذیرش خواسته‌های منطقی، در شرایط کنونی بهترین راهکار برای اقناع افکار عمومی است. پیش‌نیاز نیل به چنین گفت‌وگویی، تغییر نگرش حاکمیت به اعتراضات اخیر و به‌رسمیت‌شناختن اعتراضات بدون یک‌جانبه‌نگری و قضاوت است تا بین اعتراض و اغتشاش، مرزی واقعی ایجاد شود». در ادامه بیانیه به 10 راهکار اشاره شده و در انتها هم بر برگزاری رفراندوم برای بازنگری در قانون اساسی اشاره شده و آن را «اصلی‌ترین راه برون‌رفت از بن‌بست‌های سیاسی»  دانسته است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها