|

موشک‌های ژاپن رو به چین

ژاپن برای تقویت قابلیت ضدحمله خود علیه چین، در حال بررسی استقرار هزار موشک کروز دوربرد است. روزنامه یومیوری به نقل از منابع دولتی ژاپن اعلام کرده که این موشک‌ها تسلیحات موجود اصلاح‌شده برای گسترش برد از ۱۰۰ کیلومتر به هزار کیلومتر هستند.

ژاپن برای تقویت قابلیت ضدحمله خود علیه چین، در حال بررسی استقرار هزار موشک کروز دوربرد است. روزنامه یومیوری به نقل از منابع دولتی ژاپن اعلام کرده که این موشک‌ها تسلیحات موجود اصلاح‌شده برای گسترش برد از ۱۰۰ کیلومتر به هزار کیلومتر هستند. این تسلیحات که از طریق کشتی‌ها یا هواپیماها پرتاب می‌شوند، در اطراف جزایر جنوبی نانسی مستقر خواهند شد و می‌توانند به مناطق ساحلی کره شمالی و چین برسند. بر اساس قانون اساسی ژاپن، این کشور از جنگ پرهیز و از ارتش فقط برای دفاع از خود استفاده می‌کند. با این حال، ژاپن در سال‌های اخیر هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده و شیوه‌های قاطعانه‌تری در پیش گرفته است. این کشور تاکنون از استقرار موشک‌های دوربرد خودداری کرده بود. این اقدام ژاپن در شرایطی صورت می‌گیرد که با افزایش تنش‌های منطقه‌ای در این ماه پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان، پکن موشک‌هایی را در نزدیکی تایوان و به سوی منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن پرتاب کرد. در تازه‌ترین تحول در مناسبات چین و تایوان، تایپه اعلام کرد که ۱۲ هواپیما و پنج کشتی چینی روز یکشنبه ۲۱ آگوست در اطراف تایوان مشاهده شدند. به گزارش رویترز و بنا بر اعلام وزارت دفاع تایوان، از میان کشتی‌ها و هواپیماهای چین، پنج فروند هواپیما از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند. این موضوع نشان‌دهنده این است که پکن همچنان قصد دارد به فعالیت‌های نظامی خود در نزدیکی جزیره ادامه دهد. چین، تایوان را قلمرو خود می‌داند و از اوایل ماه جاری میلادی پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان، رزمایش‌هایی را در نزدیکی این جزیره انجام داده است. به تازگی وزارت دفاع چین اعلام کرده بود که نیروهای این کشور برای شرکت در تمرین‌های نظامی مشترک با هند، بلاروس، مغولستان، تاجیکستان و دیگر کشورها به روسیه سفر خواهند کرد. با این حال، این وزارتخانه در بیانیه‌ای مشارکت چین در این رزمایش مشترک را «بی‌ارتباط با وضعیت کنونی بین‌المللی و منطقه‌ای» دانست. ماه گذشته، مسکو اعلام کرد قصد دارد رزمایش «وستوک» را از ۳۰ آگوست تا پنج سپتامبر برگزار کند. در آن زمان اعلام شد که این رزمایش حتی با وجود جنگ پرهزینه در اوکراین انجام می‌شود و «برخی از نیروهای خارجی» نیز در آن شرکت خواهند کرد.

سؤال این است که آیا این رویارویی در آسیا به‌زودی به جنگ تبدیل می‌شود؟ کارشناسان در این زمینه اختلاف نظر دارند. مایکل چانگ که بحران موشکی سال ۱۹۹۶ تایوان را در زمانی که معاون دبیر کل شورای امنیت ملی تایوان بود، مدیریت کرد، به رسانه‌های محلی گفت که این مانورها ممکن است پیش‌نمایش سناریوی تهاجم چین باشد. رزمایش شلیک مستقیم نمایش قدرت نظامی است که در آن برای ایجاد شرایط تمرینی از مهمات جنگی استفاده می‌شود و تا حد امکان به سناریوهای جنگی واقعی نزدیک است. هارش وی پنت، تحلیلگر سیاست خارجی بنیاد پژوهشی آبزرور واقع در دهلی به ایندیپندنت می‌گوید: «شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین نمی‌خواهد با ورود به دوره سوم ریاست‌جمهوری خود- که بی‌سابقه است- به مثابه رهبری که نشانه‌ای از ضعف در او هست، دیده شود و می‌خواهد نامش در تاریخ به عنوان رهبری بماند که تایوان را متحد کرد؛ بنابراین مطمئنا هزینه‌ها برای تایوان افزایش خواهد یافت». با این حال او توضیح می‌دهد که تجاوز فعلی چین عمدتا از این واقعیت ناشی می‌شود که پکن پیش‌تر درباره موضوع دیدار پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، «خود را در موقعیت دشواری» قرار داد که نتوانست جلوی وقوع آن را بگیرد و باید نشان می‌داد که در مقابل آن دارد کاری می‌کند. او می‌گوید: «وقتی چین میزان حساسیتش را تا این حد بالا برد، معنایش این بود که اکنون می‌باید واکنش نشان بدهد». و افزود که جنگ تمام‌عیار با تایوان ممکن است به نفع پکن نباشد. ناظران تا حد زیادی موافق‌اند که این رزمایش‌ها مانور داخلی حفظ آبرو برای متعادل‌کردن خشم این کشور از دیدار پلوسی و شکست در ممانعت از اجرای آن‌ هستند. پروفسور پنت ادامه می‌دهد که پکن با تهدید به تشدید اوضاع به دلیل دیدار پلوسی، عزم آمریکا را امتحان می‌کند اما می‌داند که گزینه‌های محدودی در اختیار دارد. «چین این را هم می‌داند که جنگ تمام‌عیار با تایوان در این مرحله چیزی است که ممکن است بیشتر به ضرر منافع خودش باشد».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها