|

مردم افغانستان غمگین‌تر می‌شوند

ما هر روز اخباری درباره میزان عصبانیت، احساس بدبختی و پرخاشگری در ایران و دیگر کشورهای همسایه می‌شنویم. خودمان هم این واقعیت را پذیرفته‌ایم که دیگر باید جزء عصبانی‌ترین، پرخاشگرترین افراد جهان باشیم.

مردم افغانستان غمگین‌تر می‌شوند

ما هر روز اخباری درباره میزان عصبانیت، احساس بدبختی و پرخاشگری در ایران و دیگر کشورهای همسایه می‌شنویم. خودمان هم این واقعیت را پذیرفته‌ایم که دیگر باید جزء عصبانی‌ترین، پرخاشگرترین افراد جهان باشیم. پذیرفته‌ایم که مدام در کشورهای جهان توصیه شود به «ایران» سفر نشود و مدام هشدار داده ‌شود که قرار است اتفاقات بدی برایشان در کشور ما رخ دهد. گردشگری هم اگر می‌آید از کشورهای همسایه است و برای خرید مواد غذایی ارزان‌تر. احساس می‌کنیم ارتباطمان با جهان در حال قطع‌شدن است. نکته‌ای که ما را با تمام جهان و نظرسنجی‌ها متفاوت می‌کند، میزان تأثیرگذاری کرونا و همه‌گیری ناشی از آن و اثرات منفی اقتصادی آن بر کشورمان است . به‌هرحال آن‌طور که مؤسسه نظرسنجی گالوپ در تحلیلی که چندی پیش منتشر کرده، کرونا تأثیر بسزایی در میزان احساسات منفی سراسر جهان داشته است؛ مثلا اینکه در حال حاضر مردم تجربیات منفی بیشتری را پشت سر می‌گذارند. استرس، غم و نگرانی در سراسر جهان افزایش یافته است و از همه مهم‌تر اینکه در یک سال گذشته، مردم کمتر احساس استراحت کرده و لذت کمتری را تجربه کرده‌اند. سال گذشته به عنوان دومین سال شیوع همه‌گیری محسوب می‌شد و این انتظار بود که نسبت به سال اول، مردم جهان حال و روز بهتری داشته باشند. برخلاف تصور و بر اساس آخرین به‌روزرسانی سالانه جهانی گالوپ در مورد احساسات منفی و مثبت روزمره مردم، سال دوم همه‌گیری برای جهان حتی از سال اول هم سخت‌تر بود.

هشدار به سیاست‌گذاران

در سال 2021 جهان کمی غمگین‌تر، نگران‌تر و پراسترس‌تر از سال قبل شد. مانند هر سال، گالوپ از بزرگسالان 122 کشور و منطقه درباره پنج تجربه منفی و پنج تجربه مثبت در روز قبل از نظرسنجی پرسید و نتایج را جمع‌آوری و تحلیل کرد. طبق این نظرسنجی، تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان احساسات منفی را تجربه می‌کنند. در سال دوم همه‌گیری، مردم حتی با عدم اطمینان بیشتری نسبت به سال قبل زندگی کرده‌اند. با وجود واکسن‌ها، تعداد بیشتری از مردم بر اثر کووید19 جان خود را از دست دادند. با این حال، همه‌گیری به‌طور کامل مقصر افزایش احساسات منفی نیست. داده‌های گالوپ نشان می‌دهد جهان برای یک دهه در مسیر منفی قرار داشته است. با این حال، افزایش و تداوم تجربیات منفی در سال 2021، هم‌زمان با کاهش تجربیات مثبت، نشان می‌دهد که برای سیاست‌گذاران مهم است تا دریابند و بفهمند چرا جهان در این مسیر قرار دارد و به دنبال راه‌هایی باشند که بتوانند مسیری را که ‌چنین به سوی سرازیری پیش می‌رود، تغییر دهند.

مردم افغانستان نگران‌ترین در 16 سال گذشته

همان‌طور که حدس زده می‌شد، یکی از کشورهای خاورمیانه در صدر کشورهای غمگین قرار گرفت و پس از اتفاقی که در افغانستان با خروج ارتش آمریکا و حضور طالبان رخ داد، مردم افغانستان کمترین میزان تجربه مثبت و بیشترین میزان تجارب منفی در جهان را دارند. زندگی افغان‌ها قبل از بازگشت طالبان به قدرت در سال 2021 در حال بحران بود. بیشتر افغان‌ها برای تأمین غذا و سرپناه با مشکل مواجه بودند، تعداد کمی احساس امنیت می‌کردند و هر سال زندگی‌شان بدتر می‌شد. اما هرقدر هم که این تصویر تیره و تار است، نظرسنجی‌های گالوپ که در ماه آگوست و سپتامبر انجام شد -با عقب‌نشینی ایالات متحده و کنترل طالبان‌- نشان داد که افغان‌ها در حال ازدست‌دادن اندک ذخیره شادی خود هستند. افغانستان از سال 2017 به‌جز سال 2020 که گالوپ نتوانست کشور را به دلیل همه‌گیری بررسی کند، هرساله به عنوان کشوری با کمترین میزان تجربه مثبت در جهان شناخته می‌شد. با این حال، وقتی تنها 32 درصد مردم این کشور از تجربه مثبت خود خبر دادند، رکورد جدیدی در میزان غم و ناراحتی در جهان ثبت شد. در واقع این میزان شاخص تجربه مثبت نه‌تنها پایین‌ترین میزان برای افغانستان بود، بلکه رکورد پایین‌ترین میزان شادی در 16 سال گذشته در میان تمام کشورهای جهان بود.

تجربه نگرانی 80 درصد مردم افغانستان

قبل از اینکه طالبان کنترل را به دست بگیرند، تجربیات مثبت روزانه محدود بود، اما این احساسات در سال 2021 از افغانستان ناپدید شد. کمتر از 20 درصد از افغانستانی‌ها گفته‌اند که در روز قبل احساس لذت کرده‌اند، لبخند زده‌اند، چیز جالبی یاد گرفته‌اند یا احساس آرامش داشته‌اند. 80 درصد افغانستانی‌ها اعلام کرده‌اند احساس نگرانی دارند و بیش از 74 درصد آنها دچار استرس روزانه هستند. افغانستان با فاصله بالایی رکورد نگران‌ترین و غمگین‌ترین مردم جهان را از آن خود کرده است. هیچ کشور دیگری در روند 16ساله آمارسنجی گالوپ این میزان نگرانی را گزارش نکرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها